Bahnhof måste lämna ut uppgifter - Kammarrätten avslår Bahnhofs överklagande

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror inte riktigt att det är så svart/vitt dock; utan något föreläggande har jag till exempel svårt att se att Polisen skulle få begära ut filmen från dina kameror i hemmet för att någon begått ett brott fyra kvarter bort, men hela kvarteret kan nu alltså utlämnas för att polisen begär en CGNAT-adress

Det är inte så märkligt att en lista på namn lämnas ut.
Har det hänt ett brott på ett gym vid en tid så kan alla som besökt gymet den tiden (använt "elektonisk tag" för att checka in) tas fram som underlag. Alla passagerare på ett flyg kan sammanställas vid en flygplansutredning och alla som är med i en roddklubb kan lämnas som underlag om något skett i roddklubbens lokaler. På ett bröllopp kan alla gästernas namn samlas in vid polisutredning ocskå.
And so on.
Att en sammanställd lista ges ut som underlag ser jag alltså inte som problematiskt per se utan det är väl tvärt om ganska normalt polisarbete.

Det är ett steg i en filtreringsprocess. En sådan ensam gallring kan ge för många träffar men med hjälp av en annan filtrering kan man då få fram enstaka namn. Exempelvis.

Som @Pettson88 tog upp ovan så ger ett sådant större urval i ett förstasteg låg grad av misstanke vilket inte heller ger särskilt långtgående befogenheter heller.

Sedan kan man tycka att polisen ska ha mer exakta loggar. Men det är något polisen inte själva väljer riktigt. Loggningen sker ju vanligen av andra parter som polisen får ta del av.
Det här går att lösa med lagändringar där man sätter högre krav på loggning från fler parter i samhället så att inte bara ISPs utan fler parter börjar logga mer data - med portnummer.
Och ja - då kommer frågan om vi vill ha de ökade övervakningskraven från fler instanser .

Oavsett vad man landar i den övervakningsfrågan behöver polisen fortsätta jobba med det underlag de i nuläget får.
Även om det då saknar exempelvis portnummer i IPloggar (tror de önskat slippa det extraarbetet också faktiskt).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Även om jag håller med om att det finns flera anledningar att snabbt införa IPv6, så tolkar jag det inte som att de föreläggs att lämna ut personuppgifter om alla kunder som suttit bakom samma CGNAT-burk. Det vore ju dock inte bra om så faktiskt är fallet.

Om jag inte är felunderrättad så är alla ISP:er som kör CGNAT tvungna att kunna knyta enskilda sessioner till enskilda kunder och lagra denna information en viss tid. Så länge det ursprungliga föreläggandet inkom innan denna information fick raderas så får man väl anta att Bahnhof blev tvungen att spara denna under tiden deras överklagande processades.

Du har en poäng. men det är ju beroende på hur förfrågan är specad såklart. Om de bara ber om abbonenter som hade ett visst IP vid en viss tidpunkt så är det inte tillräckligt snävt för att identifiera 1 abbonent, helt omöjligt.

Då skulle de i så fall behöva ange vilken/vilka utgående port(ar) som användes också, om de gjort det eller inte vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du har en poäng. men det är ju beroende på hur förfrågan är specad såklart. Om de bara ber om abbonenter som hade ett visst IP vid en viss tidpunkt så är det inte tillräckligt snävt för att identifiera 1 abbonent, helt omöjligt.

Då skulle de i så fall behöva ange vilken/vilka utgående port(ar) som användes också, om de gjort det eller inte vet jag inte.

Ja, det håller jag absolut med om. Nu verkar det ju tyvärr som att de troligen inte var mer specifika än så tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q