Openprinter är skrivaren med öppen källkod

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

På mitt jobb printas det i alla fall oerhört mycket, och märkligt nog är det där med skrivare en pryl som inte centraliserats alls. Olika sorter med olika tonerkassetter blandat, och det är i stort sett fritt fram att beställa nya skrivare som man vill. Det verkar inte finnas någon budget alls, och ingen ifrågasätter varken kostnaderna eller oredan det skapar. Har sett flera exempel på att man försökt ladda fel sorts patron, vilket innebär att den läggs tillbaka i sin öppnade kartong, som ingen vill använda sedan, och den slängs efter ett tag. Vansinnigt typ.

Det säger nog mer om ditt jobb, vill jag påstå.
På mitt jobb däremot, är det standardiserat med Kyocera, så till den milda grad att om behovet finns av en skrivare som kan skriva ut på papper som en Kyocera inte klarar av (ja, det finns), så får du en Kyocera.
(Vi har ett special-special a4-etikett-ark med två olika klisterdekaler på sig, extra-extra-tjock, och leverantören rekommenderar ett annat märke... Well... Kyocera får vi och regelbundna papperstrassel.)
Här har vi även koll på hur mycket hårddiskutrymme vi tar upp på servrarna, exakt vilka program vi har som man betalar för, samt hur många utskrifter man personligen har gjort, uppdelat i färg och svartvit.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan detta möjligen vara ett skolboksexempel på hur autocorrect verkligen kan slakta svenskspråkig text?

Det ser inte helt otänkbart ut att @HappySatan skrev infrekvent och fick det "rättat" till i frekvent utan att märka det.

Många autocorrect-mjukvarors generella oförmåga att hantera sammansatta ord, och istället påtvinga användaren särskrivningar, har jag länge sett som en bidragande faktor till särskrivningsepidemin.

Ja, det var infrekvent som jag försökte skriva! Autocorrect är en styggelse, blir fel oftare än vad det blir rätt xD

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Nyfiken vad folk skriver ut för något, har nog inte skrivit ut ett papper på över 10år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Nyfiken vad folk skriver ut för något, har nog inte skrivit ut ett papper på över 10år.

Skriver inte ut ofta, men för några veckor sen var jag tvungen att skriva ut, signera och skicka in ett avtal för en båtplats. I somras skrev jag ut kontraktspapper för en bilförsäljning och ett bilköp.

Brukar bli ett tiotal sidor per år senaste årtiondet. Men jag köpte skrivaren när jag pluggade, och då behövde jag skriva ut mycket oftare, plus att det var i en tid, andra halvan av 00-talet, när man behövde skicka papper i mycket högre grad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skriver inte ut ofta, men för några veckor sen var jag tvungen att skriva ut, signera och skicka in ett avtal för en båtplats. I somras skrev jag ut kontraktspapper för en bilförsäljning och ett bilköp.

Brukar bli ett tiotal sidor per år senaste årtiondet. Men jag köpte skrivaren när jag pluggade, och då behövde jag skriva ut mycket oftare, plus att det var i en tid, andra halvan av tiotalet, när man behövde skicka papper i mycket högre grad.

Drar ut papperskopior på en del fakturor jag skickar, en kund vill ha den på papper också, annars är det mest 11-åringen som trycker ut bilder på K-POP och katter

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag antar att man blir tvungen att använda en existerande ink-jet patron, då tekniken är patenterad. Lite trist, men projektet är ju open source, så det går ju att jobba vidare på alternativ, om man vill det.
Helt klart intressant projekt, om än lite väl sent ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

2019 köpte jag en HP skrivare för 199 kr på ICA Maxi, eftersom på kartongen stod det att man får skriva ut 15 gratis sidor (+5 buffert) i månaden med deras Instant Ink prenumerationsplan.

Lät för bra för att vara sant, men för 199 kr tänkte jag att man kan väl testa..

Nu så här 6 år senare har jag än inte betalat en enda krona, och HP fortsätter att skicka ut gratis patroner till mig rätt ner i brevlådan när de börjar ta slut 🤷

Kan nog vara bland de bästa affärerna jag gjort!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrver du aldrig ut några sidor? Då kostar det inget..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Skrver du aldrig ut några sidor? Då kostar det inget..

Jodå, har bara inte skrivit ut något denna månad. Men planen är fortfarande 15 gratis sidor per månad. Om jag skriver ut fler så är får jag betala 18 kr för +10 sidor – vilket jag aldrig behöver.

Hade det stått t.ex 12/15 sidor denna månad så hade det fortfarande stått 0 kr.

Har även en gammal svartvit Samsung laserskrivare om jag skulle vilja skriva ut stora volymer svartvita papper. Men med HP får jag 15 gratis sidor med färg varje månad, vilket täcker mina behov gott och väl.

Med de nuvarande planerna som finns att välja på så spelar det ingen roll om du skriver ut något eller inte, du får fortfarande betala – precis som alla andra prenumerationer som existerar.

Den billigaste planen som finns att välja idag (som jag kan "uppgradera" till) är endast 10 sidor / månad för 22 kr, vare sig du skriver ut något eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Tror inte riktigt skrivare är en Kassako nu för tiden...
Det är väl därför så många märken som gör skrivare håller på med så mycket fulspel.
DRM på patroner, Internet aktivering och såklart prenumerationer.

Vanliga skrivare har nog tappat en del, men nog finns det fortfarande pengar i det. Däremot etikettskrivare etc är fortfarande en jättebusiness och där sker liknande fulspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Vanliga skrivare har nog tappat en del, men nog finns det fortfarande pengar i det. Däremot etikettskrivare etc är fortfarande en jättebusiness och där sker liknande fulspel.

Nuförtiden finns det även 3D skrivare.

Bambu Lab är ett märke man hör om en del när det kommer till 3D skrivare.
Har för mig det var dem som gjorde någon slags fulspel med konton och grejer.
Om de införde att man behövde något konto och måste vara uppkopplad mot Internet så de kan spåra allt man gör för att få skriva ut eller något i den stilen.
Minns inte detaljerna.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GuessWho:

Nuförtiden finns det även 3D skrivare.

Bambu Lab är ett märke man hör om en del när det kommer till 3D skrivare.
Har för mig det var dem som gjorde någon slags fulspel med konton och grejer.
Om de införde att man behövde något konto och måste vara uppkopplad mot Internet så de kan spåra allt man gör för att få skriva ut eller något i den stilen.
Minns inte detaljerna.

Har aldrig kopplat min bambu till internet så du får nog forska vidare i ämnet innan du skriver för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

olika träningsschema, blir ett gäng varje vecka,
sedan olika läkarintyg och regelverk, + qr koder
kan tänka mig att det blir runt 10-15 papper i veckan som snitt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Att presentera en lösning är hur ett behov ska bemötas. Enda frågetecknet tycker jag är att det ännu ska finansieras och om det rör sig om patent varför andra avstått. Sedan kommer antagligen den vanliga kortsiktiga konsumenten fortsätta köpa billigare printers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Tror inte riktigt skrivare är en Kassako nu för tiden...
Det är väl därför så många märken som gör skrivare håller på med så mycket fulspel.
DRM på patroner, Internet aktivering och såklart prenumerationer.

Jag skulle inte kalla det "fulspel" när det är något en normalbegåvad vuxen bör kunna räkna ut, inte minst med tanke på vilken spridning de fått hos gemene man.

När skrivaren kostar så lite som 2-300 kr att köpa, en bråkdel av vad andra färgskrivare kostar, så är det inte den verkliga kostnaden utan att starkt subventionerat pris eftersom tillverkaren vill sälja förbrukningsmaterial för att ta igen sina förluster på skrivarhårdvaran. Det är ju snarare en schysst deal för att minsta startkostnaden för en skrivare som kan skriva ut i fullfärg, med baksidan att man istället får spendera pengar över tid för att skriva ut med den.

Säljmodellen är inte unik för bläckstråleskrivare, ens i elektronikvärlden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Loss_leader

Det är ju inte konstigt att tillverkarna åtminstone försöker göra det svårt att skippa att ge dem pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har aldrig kopplat min bambu till internet så du får nog forska vidare i ämnet innan du skriver för mycket

Sånt här med skrivarabonnemang eller förhindra användning av piratbläck osv,
De var ju inte så att de första skrivarna hade sådana funktioner långt innan folk hade tillgång till Internet.
Världen förändras över tid, på gott och ont.

Hursomhelst, 3D skrivare...

Du kanske har köpt din Bambu Labs 3D skrivare före 2025 ?

New Bambu Lab Firmware Update Adds Mandatory Authorization Control System
https://hackaday.com/2025/01/17/new-bambu-lab-firmware-update...

Om du inte uppdaterar firmware så blir du väl inte drabbad.
Men jag tror inte att du kan garantera att om någon köper en ny Bambu Labs 3D skrivare, att de får samma firmware version som du har, utan några uppdateringar.

Prova att köpa en ny Bambu Labs 3D skrivare som är tillverkad efter Q1 2025 och se om du kan få igång den utan någon registrering.

Eller prova att uppdatera till senaste firmware och se om du blir av med några funktioner.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GuessWho:

Sånt här med skrivarabonnemang eller förhindra användning av piratbläck osv,
De var ju inte så att de första skrivarna hade sådana funktioner långt innan folk hade tillgång till Internet.
Världen förändras över tid, på gott och ont.

Hursomhelst, 3D skrivare...

Du kanske har köpt din Bambu Labs 3D skrivare före 2025 ?

New Bambu Lab Firmware Update Adds Mandatory Authorization Control System
https://hackaday.com/2025/01/17/new-bambu-lab-firmware-update...

https://www.youtube.com/watch?v=91kfolYkRNM

Om du inte uppdaterar firmware så blir du väl inte drabbad.
Men jag tror inte att du kan garantera att om någon köper en ny Bambu Labs 3D skrivare, att de får samma firmware version som du har, utan några uppdateringar.

Prova att köpa en ny Bambu Labs 3D skrivare som är tillverkad efter Q1 2025 och se om du kan få igång den utan någon registrering.

Eller prova att uppdatera till senaste firmware och se om du blir av med några funktioner.

What the fuck.... :C

Är så trött på the new internet alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What the fuck.... :C

Är så trött på the new internet alltså

Jag förstår dig...

Nu vet du åtminstone att det kan finnas anledningar att inte uppdatera firmware i din 3D skrivare.
Kanske eventuellt t.o.m. gör att den blir mer värdefull om du säljer den begagnad att den har en äldre firmware.

Jag hoppas att den fungerar länge för dig så du inte behöver hantera de nya problemen de närmsta åren åtminstone.