Nätverks och IT- säkerhetstekniker Noroff/Nacka akademi

Permalänk

Nätverks och IT- säkerhetstekniker Noroff/Nacka akademi

Hej,
jag är i tankarna att gå Nätverks och It säkerhetstekniker programmet hos Noroff via Nackademin (online distans).
Jag har ingen tidigare IT-erfarenhet men vill byta karriär, kunna jobba hemifrån eller utomlands.

Jag vill gärna höra från er som jobbar inom IT, nätverk eller cybersäkerhet:

1. Hur värderas utbildningar från Noroff/Nackademin i branschen jämfört med certifieringsvägar (t.ex. CompTIA, Cisco, Azure)?

2. Tror ni att den här typen av utbildning ger en stabil grund för att börja arbeta som junior IT-tekniker eller säkerhetskonsult?

3. Är det något särskilt jag bör komplettera med (t.ex. certifikat eller praktiska projekt)?

4. Om ni rekryterade till ert team - hade ni sett det som positivt med denna utbildning, eller hellre velat se certifieringar och praktisk erfarenhet?

Tack på förhand!

https://nackademin.se/utbildningar/natverks-och-it-sakerhetst...

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett rätt märkligt upplägg. Utbildningen (som du glömde länka till) är avgiftsbelagd och norsk. Vad får dig att tro att du får valuta för 45000 NOK/termin som du inte får på en offentligt finansierad svensk utbildning?

Nätverk (liksom programmering) har fördelen att det finns enormt mycket material att ta del av på nätet. Det är med andra ord ganska lätt att ta reda på om det är något man faktiskt kan tänka sig att lägga några år av sitt liv åt att studera och ett yrkesliv åt att förkovra sig i. Börja med IETFs RFC:er och försök lista ut hur ett LAN funkar, med ARP, DHCP, ICMP, IPv4, IPv6, NAT, UDP, TCP och DNS? Installera Linux med Wireshark och börja experimentera?

Vad du kan åstadkomma smäller högst i slutändan, hur du tagit dig dit spelar mindre roll. Sannolikheten för att du ska kunna åstadkomma bra saker är högre om ämnet är något du verkligen är intresserad av och brinner för.

Permalänk
Medlem

skulle påstå att för specifikt nätverk så är det svårt eller iaf inte praktiskt att jobba hemifrån.

med cybersäk så kanske det är mer flexibelt, men jag ser då alla våra cybersäk killar på kontoret varje dag (jag jobbar med cisco nätverk inom offentlig verksamhet och vi har nog dom största näten i denna delen av landet med 1000+ switchar o 3000 AP). Det är svårt att felsöka eller lösa nätproblem på distans. behövs ofta ut på plats också för att diagnosera problem eller lösa dom.

Det kanske är annorlunda i ett stadsnät, men jag tror nog att våra stadsnät-kollegor också jobbar en majoritet av tiden på plats av samma anledningar. finns alltid tekniker som behöver få grejer, stöd med problem eller sånt och att vara på plats underlättar.

Så är målet att jobba hemifrån som junior så är det nog en dålig inriktning. Som senior kanske det är mer flexibelt om du leder projekt osv, men då kanske kraven att vara på plats är lägre men av praktiska skäl är man nog mer på plats pga möten med projektgrupper osv osv.

Erfarenhet är nog det som väger upp mest. Troligen måste en nätverkskille börja på L1 o L2 helpdesk några år och eventuellt jobba som konsult (dvs smb konsult). Att få en renodlad nätverkstjänst direkt efter utbildning är nog svårt såvida du inte bor längre bort från huvudstaden.

Permalänk
Rekordmedlem

Har väldigt svårt att tro du kan få jobba hemifrån åtminstone i början av karriären inom området.
En annan utbildning du kan kolla på är.
https://www.hv.se/utbildning/program/natverksteknik-med-it-sa...
https://www.hv.se/utbildning/kurs/natverkstekniskt-pabyggnads...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.