Fläktstyrning (alternativ till fan control)

Permalänk
Medlem

ingen...bara analoga vrid rattar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@trickeh2k

Låter krångligt.
Jag har ställt in i bios att går antingen cpu eller grafikkortet över en viss temp så ökar chassi fläktarna så slipper man hålla på och ändra som du gör.

Smidigt när man kan köra på olika sensorer samtidigt på fläkt kurvorna i bios

Det är samma som jag har, skillnaden är att de inte varvar upp i tid och otid av tillfälliga laster.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Gigabyte APP-Center SIV. Nöjd med den.
Mvh Paul

Samma. Kör Quiet profilen när jag typ inte gör något, ska jag spela brukar jag slå på Standard, för man hör inte fläktarna då ändå för spelens ljud.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Aquasuite

Skrivet av Zpnk:

Samma här... skönt att sätta kurva baserat på vattentemp

Skrivet av izcho:

Me three känns som enda sättet att få allt.

Skrivet av mwi:

Me four,
Har en Octo med div sensorer, inte hittat nåt annat program med samma funktionalitet.
Kör en kurva baserad på delta vattentemp. (rad. in - rad. ut).

Skrivet av ZyntaX:

Jag kör också Octo, körde tidigare aquaero 6.
En till stor fördel är att man slipper att fläktarna drar igång 100% vid boot som de gör vid bios styrning.
Också skönt att slippa ställa om allt igen om bios återställs.

Samma här, kör en Quadro + Aquasuite. Inte nog med att mjukvaran är galant, man kan dessutom avinstallera den när man är klar och låta enheten köra på det inbyggda minnet. Det var guld värt för mig när jag flyttade Quadron från mitt gamla bygge till mitt nya.

Permalänk
Medlem

Egen rpm kurva i BIOS för både pump som tillhörande fläktar, för det mesta knäpptyst under gång när både grafikkortet och PSU är passiva under låg belastning.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Nu blev det fel, glömde att jag även mäter delta vatten - lufttemperatur
Pumpen går på vatten deltat + koll av flöde som minimum nivå.
Fläktarna går på vatten-luft deltat + koll av fläkt rpm som minimum nivå.

Var nåt år sen jag satte upp allt så hade glömt bort hur det var.
Och nej, det är inte alls överkomplicerat

Heh, jag tycker det låter jätterimligt!
Funderar faktiskt på att skaffa en octo. Styr allt via moderkortet nu.

Men det ät en controllenhet, inte bara en dum sensor? Så man kan programmera profiler i enheten som den kör oavsett vad datorn gör? Jag har faktiskt Windows på en sekundär hdd, så det hade kanske varit okej att bara kunna konfigurera om via Windows.

Läser den in CPU/gpu-temperatur också?jag antar att det inte funkar förrän datorn bootat isf.

Permalänk

bios

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Argus monitor. Är lite förvånad över att fler inte använder detta otroligt kompetenta program.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Basic Input Output System

Permalänk
Medlem

L Connect 3 beta där OpenRGB ingår.
Har fixerat pumpen till vattenkylaren på 35% i BIOS, då den inte kunde styras av L-Connect.

Permalänk
Medlem

Kör Argus monitor, funkar utmärkt.

Köper en 1 års licens för 150 spänn ish. Men man kan fortsätta att använda programmet efter licensen löpt ut.
Enda gången jag förnyar den är när jag bytt till ny hårdvara som den gamla versionen inte stöder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Heh, jag tycker det låter jätterimligt!
Funderar faktiskt på att skaffa en octo. Styr allt via moderkortet nu.

Men det ät en controllenhet, inte bara en dum sensor? Så man kan programmera profiler i enheten som den kör oavsett vad datorn gör? Jag har faktiskt Windows på en sekundär hdd, så det hade kanske varit okej att bara kunna konfigurera om via Windows.

Läser den in CPU/gpu-temperatur också?jag antar att det inte funkar förrän datorn bootat isf.

Det är en kontrollenhet, den sparar dina inställningar och fungerar även "offline".
Vad jag vet så kan den kan inte läsa CPU/gpu-temperatur i "offline" läge. Då kan den bara använda sensorer som du har kopplat in i OCTO:n. Jag är ingen expert på systemet men det så jag har uppfattat det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sgtjohnson:

Basic Input Output System

Numera heter det faktiskt "Unified Extensible Firmware Interface"!
Mycket lättare att komma ihåg är det också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Kör med hårdvaru styrning sen många år tillbaka. Testat flertalet program, men slutar alltid med att jag återgår till min trogna 5.25 enhets styrning av fläktar från zalman. Men det är snart dags att pensionera den och leta annan lösning. Bios har sina begränsningar enligt mig, så en separat kontroller är vad jag tittar på. Om någon har tips på en bra ersättare så är jag idel öra.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Ingen mjukvara, bara hårdvara. Alla fläktar på lägsta, höjer bara om något börjar bråka, vilket det mycket sällan gör.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Varför köra app då BIOS har så man kan ställa in allt man behöver nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGMAS:

Varför köra app då BIOS har så man kan ställa in allt man behöver nuförtiden.

För att slippa sätta värden i Bios, låta OS boota upp, pressa datorn, återgå till Bios med nya värden, repeat repeat repeat repeat....
Det kan ta ett bra tag innan en är nöjd.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Asus ai suite 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För att slippa sätta värden i Bios, låta OS boota upp, pressa datorn, återgå till Bios med nya värden, repeat repeat repeat repeat....

Njaa har kört samma kurva sen mannaminne funkar perfekt.

Permalänk

SpeedFan

Permalänk

Har bara satt fläktkurva i BIOS. Operativsystemen borde klara av att göra det FanControl gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bios/UEFI är iaf för mig vädigt begränsad funktionalitet...

1. typ max 3 styrpunkter i kurvan...
2. endast templäsning trån 1 sensor åt gången per kurva
3. endast styrning efter package sensorn på cpu och PCH (ingen aning om vad denna sensor är för något Typ Chipset eller nått sånt? men ligger typ konstant spikad på ~50°c konstant) ingen möjlighet att styra efter t.ex gputemp.

4. Går inte att mixa kurvor, dvs att först prioritera CPUn och när GPUn går för hårt så prioriteras kurvan efter den istället och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Dawelio:

4. Går inte att mixa kurvor, dvs att först prioritera CPUn och när GPUn går för hårt så prioriteras kurvan efter den istället och så vidare.

exakt det jag menade med 2. men du förklarade det bättre.

vill kunna ha mina chassifläktar reglerade efter vilken komponent som är varmast.

t.ex.
har jag hög gpu last kommer den ju sannolikt landa runt 80-90°c ~100% gpufläkt men har den knappt ingen cpulast lär den ju ligga kvar runt 40-50°c och inte ösa på mer luft åt gpu trots att den skulle behöva det för att få ner fläkthastigheten på den betydligt mer högljudda gpuhårfönen.

och vise versan vid hög CPUlast låg GPUlast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör med moderkortets mjukvara i Gigabyte Control Center. Där finns det olika lägen med satta fläktkurvor, har inte behövt gå in och fippla med något själv. Jag kör med silent och tycker att det läget håller temperaturerna jättebra eftersom fläktarna är satta att jobba mer efter temperaturhöjningar.

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Philips Evnia 4K 32" OLED 240 Hz

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Det gör ju BIOS automatiskt idag ändå om du trimmar. Speciellt om du har 4-stift fläktar. Bruna fläktar från Noctua behöver man för övrigt inte trimma speciellt mycket då dom är bra på att vara tysta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det låter som att du inte installerade pawnio som har ersatt winrin0, det resulterar i precis det du beskriver.

Jag installerade pawnio men fick fortfarande inte alla fläktar och sånt.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Jag installerade pawnio men fick fortfarande inte alla fläktar och sånt.

För mig så tog det en omstart av programmet efter första starten och pawnio installerades sen funkade det, dock ville programmet spara om min profil innan pawnio installerades och om jag hade accepterat det så hade nog min konfiguration gått sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Kör BIOS för att slippa mjukvara. Är dock ganska drygt att ställa om allt efter varje BIOS uppdatering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV