Fläktstyrning (alternativ till fan control)

Permalänk

Fläktstyrning (alternativ till fan control)

Jag har de senaste åren kört fancontrol från github för att koppla fläktar och göra balanserade fläktkurvor som är effektiva, logiska och inte låter onödigt mkt. Det har gått fint fram tills någon uppdatering av windows för en tid sedan när det både blivit strul med att fläktar plötsligt inte upptäcks, och att windows defender flaggar det som virus/trojan.

Efter att ha läst på lite om saken förstår jag att det inte är helt fel att defender flaggar programmet (winring 0), då det de facto öppnar en sårbarhet för faktiskt skadliga program.

Hur hanterar ni andra fläktkurvor och ev att koppla ihop fläktarna (t.ex. så att chassifläktarnq brassar på på rätt ställe när gpu/cpu blir varmt)?
Bios känns rätt begränsat. Finns det några andra kända, vettiga, program som funkar för att styra sånt där?

Permalänk
Medlem

Jag har sedan ett bra tag använt Argus Monitor.

Inte freeware men det finns en testversion så att man kan se att den fungerar med systemet man har.

Permalänk
Medlem

Fan Control använder inte winring0 sedan en tid tillbaka så det är bara att uppdatera och köra vidare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fan Control använder inte winring0 sedan en tid tillbaka så det är bara att uppdatera och köra vidare.

☝️

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag använder Phantom Gaming Tuning. Funkar perfekt för mig. Litet och enklare än alla andra program.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

För mig tappade fan control kontakten med både cpu och chassifläktar efter den uppdateringen, tyvärr.
Det har varit ett par uppdateringar efter det, som inte hjälpt heller.

Har dock inte testat att ominstallera det helt, nåt kan ju ha gåt paj i samband med nån uppdatering där. Det vore ju helt klart det bästa att få fancontrol att funka igen (funkar fint på min andra stationära). Programmet i sig är ju kanon, och tar inte massa onödiga resurser som tillverkarnas egna bloatware för att styra sånt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuttePunsch:

För mig tappade fan control kontakten med både cpu och chassifläktar efter den uppdateringen, tyvärr.
Det har varit ett par uppdateringar efter det, som inte hjälpt heller.

Har dock inte testat att ominstallera det helt, nåt kan ju ha gåt paj i samband med nån uppdatering där. Det vore ju helt klart det bästa att få fancontrol att funka igen (funkar fint på min andra stationära). Programmet i sig är ju kanon, och tar inte massa onödiga resurser som tillverkarnas egna bloatware för att styra sånt där.

Det låter som att du inte installerade pawnio som har ersatt winrin0, det resulterar i precis det du beskriver.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det låter som att du inte installerade pawnio som har ersatt winrin0, det resulterar i precis det du beskriver.

Hörrödu, det där låter som en rimlig förklaring. Har ett vagt minne av att jag fick nån popup en gång om någ som lät liknande, och jag visste inte vad det var så jag bara klickade bort det.

Ska googla runt och se om jag kan få igång det där när jag kommer hem. Låter lovande, för jag gillar ju fan control.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuttePunsch:

Hörrödu, det där låter som en rimlig förklaring. Har ett vagt minne av att jag fick nån popup en gång om någ som lät liknande, och jag visste inte vad det var så jag bara klickade bort det.

Ska googla runt och se om jag kan få igång det där när jag kommer hem. Låter lovande, för jag gillar ju fan control.

Vi håller tummarna och sen återkommer du med hur det gick!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ingen... default i bios. om det inte är väldigt högjutt bygge då kanske jag går in och försöker sänka curvan lite eller byta till "quiet" mode eller vad som finns.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag använder det i bios, onödigt att installera något extra

Permalänk
Medlem

Jag vet att det här är en Windows-fråga men om någon vill ha ett tips till Linux så funkar Cooler Control bra.

Permalänk
Medlem

Bios!

Att installera separat mjukvara på min dator för att kontrollera fläktar kommer inte på fråga! Behöver all cpu kraft för spel! Oavsätt om det ens är märkbart eller inte så installeras inte program för den typ av styrning när man kan i 9 fall av 10 göra det i bios.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Använder moderkortets inbyggda med egen kurva. Tänker att det är pålitligare än något som kör i operativsystemet.

Använde SpeedFan i många år, men slutade i samband med uppgradering från LGA 1155 till AM4.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Använder Fan Control igen och är nöjd.
Körde via Bios efter att Fan Control gick sönder tidigare i år, men tycker Bios fungerar dåligt.
Kör med triggers i Fan Control och tycker det fungerar väldigt bra

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Aquasuite

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man ställer väl ändå alltid in i BIOS?

Permalänk
Skrivet av PuttePunsch:

Jag har de senaste åren kört fancontrol från github för att koppla fläktar och göra balanserade fläktkurvor som är effektiva, logiska och inte låter onödigt mkt. Det har gått fint fram tills någon uppdatering av windows för en tid sedan när det både blivit strul med att fläktar plötsligt inte upptäcks, och att windows defender flaggar det som virus/trojan.

Efter att ha läst på lite om saken förstår jag att det inte är helt fel att defender flaggar programmet (winring 0), då det de facto öppnar en sårbarhet för faktiskt skadliga program.

Hur hanterar ni andra fläktkurvor och ev att koppla ihop fläktarna (t.ex. så att chassifläktarnq brassar på på rätt ställe när gpu/cpu blir varmt)?
Bios känns rätt begränsat. Finns det några andra kända, vettiga, program som funkar för att styra sånt där?

om du laddar ner https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases/releases/tag/V23... eller nyare så har den en ny metod att komma åt sensorerna som inte kräver winring0 utan använder PawnIO drivare istället.

kräver dock att man installerar PawnIO drivaren annars kommer inga sensorer kunna detekteras.

den är inte tillgänglig för mig då den redan är installerad men funkar det inte att installera den där ifrån kan den manuellt hämtas och installeras istället från PawnIO´s hemsida/github
https://pawnio.eu/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Jag använder det i bios, onödigt att installera något extra

För min egen del så kör jag som många andra Fan Control. Om jag ska spela något tungdrivet spel så behöver jag extra flöde för att inte grafikkortets fläktar ska behöva köra igång på högre varvtal. Enklare på så sätt än att sitta och gissa hur varm datorn blir beroende på spel. Stänger bara av förinställda läget på "tyst" till auto och gå efter fläktkurvan i bios efter det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Förvånad över att vi inte verkar vara så många som gör det i bios.

Permalänk
Medlem

CPU/GPU bios , chassie alltid på max(hörs inte).

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZyntaX:

Aquasuite

Samma här... skönt att sätta kurva baserat på vattentemp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Aquasuite

Skrivet av Zpnk:

Samma här... skönt att sätta kurva baserat på vattentemp

Me three känns som enda sättet att få allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Man ställer väl ändå alltid in i BIOS?

Hade jag kunnat läsa av vattentemperaturen i bios hade jag gjort det.
Har inte allt för många alternativ, cpu kommer inte på fråga, den går ju upp och ner som en jojo. Testade gpu temp men jag fick aldrig till det. Chipset tempen ligger konstant på samma temp oavsätt vad jag gör känns det som.
Men har slutat uppdatera fan control och den funkar fint. Kör fortfarande gamla varianten med exclusion i win Defender..

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Kör bara kurvan via bios

Permalänk
Skrivet av xplojt:

Förvånad över att vi inte verkar vara så många som gör det i bios.

Bios/UEFI är iaf för mig vädigt begränsad funktionalitet...

1. typ max 3 styrpunkter i kurvan...
2. endast templäsning trån 1 sensor åt gången per kurva
3. endast styrning efter package sensorn på cpu och PCH (ingen aning om vad denna sensor är för något Typ Chipset eller nått sånt? men ligger typ konstant spikad på ~50°c konstant) ingen möjlighet att styra efter t.ex gputemp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

För min egen del så kör jag som många andra Fan Control. Om jag ska spela något tungdrivet spel så behöver jag extra flöde för att inte grafikkortets fläktar ska behöva köra igång på högre varvtal. Enklare på så sätt än att sitta och gissa hur varm datorn blir beroende på spel. Stänger bara av förinställda läget på "tyst" till auto och gå efter fläktkurvan i bios efter det.

@trickeh2k

Låter krångligt.
Jag har ställt in i bios att går antingen cpu eller grafikkortet över en viss temp så ökar chassi fläktarna så slipper man hålla på och ändra som du gör.

Smidigt när man kan köra på olika sensorer samtidigt på fläkt kurvorna i bios

Permalänk
Medlem

FanControl. Simpelt, lättdrivet och har allt som jag behöver.

Permalänk
Medlem

Bios/UEFI.

(varför ha en massa appar igång som inte behövs, tänker jag)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag använder SignalRGB då jag även vill styra RGB. Men programmet har en månadskostnad på nästan 70kr nu.

Finns det något alternativ som är gratis och kan styra både fläktar och RGB?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken