Vad jag saknar alla epostadresser med intressanta domännamn!

Permalänk

Vad jag saknar alla epostadresser med intressanta domännamn!

Jag har två epostadresser med Googles konto och det betyder att jag har två gmailadresser. De fungerar riktigt bra och Google är ett starkt konto. Därför är det inte heller konstigt att så många använder det, men herrejösses vad jag saknar alla epostaadresser med spännande domännamn.

Visa signatur

Silver Pethead

Permalänk
Medlem

Jo, det är lite tråkigt. Det är ju så stökigt med epost nu för tiden så att hålla på med den egen server orkar man ju inte. Så då måste man ju ha någon av de publika tjänsterna och sen då försöka knö in sitt eget domännamn. Helst utan att det kostar en förmögenhet också.

Jag har själv inte orkat ta tag i det så jag har domäner som jag inte orkar använda. Tråkigt är det.

Har någon något tips på bra tjänster som kan hantera egna domäner så är intresserad av att höra vilka de är!

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem

Jag har i skrivande stund ett antal GMail-konton (använder de främst för olika loggningslösningar och för att kyrkan är all-in på Google Drive), men framförallt har jag tre olika egenägda domäner, samtliga med mail. Tycker det är vansinnigt att så många hänger upp något så viktigt som epost på stora (datasugande) leverantörer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@Haseman, jag kör Fastmail som mailleverantör för de domäner jag själv äger.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Skorpion76:

Jag har två epostadresser med Googles konto och det betyder att jag har två gmailadresser. De fungerar riktigt bra och Google är ett starkt konto. Därför är det inte heller konstigt att så många använder det, men herrejösses vad jag saknar alla epostaadresser med spännande domännamn.

Bästa sättet att få förändring är att själv förändra. Köp en domän och välj själv om du antingen vill låta någon annan sköta din mail för domänen, eller kör din egen mailserver.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden, i internets ungdom så hade vi på jobbet tillgång till epost via nån stordator-terminal-historia.
Anyway, jag började skicka mail till mig själv med saker att komma ihåg och annat, för att greja med hemma där jag hade "riktigt" internet via 56k-modem...
Ung som man var, så skaffade jag såklart epost hos penis.com, och det dröjde inte så länge innan IT-avdelningen kom och undrade vart jag skickar mail nånstans... Jag antar att regler runt arbetsgivarens kontroll av arbetstagarens nyttjande IT-tjänster inte var så utförlig på den tiden, (jag har ett svagt minne att frågan ställdes tillsammans med utskrifter av dessa mail),

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bästa sättet att få förändring är att själv förändra. Köp en domän och välj själv om du antingen vill låta någon annan sköta din mail för domänen, eller kör din egen mailserver.

Egen mailserver är väl ett jäkla gissel med att fastna i spamfilter osv, eller har det bättrats? Jag gav upp för minst 10 år sen. Kör fortfarande egen domän, men skickar mail via servrar som anses pålitliga (just nu Gmail).
Man kan ju köra egen mailserver för att ta emot mail, och ändå skicka via andras, dock. Det gjorde jag större delen av tiden jag körde egen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag har ett par egna domäner som jag använder för mail, men jag har lejt ut själva driftandet av mailserver till extern part teminstone. Något jag tagit i beaktande är att det ska vara enkelt för t.ex. kundtjänst över telefon att uppfatta vad domännamnet är och hur det stavas, så att man slipper bokstavera varenda gång.

Visa signatur

Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Egen mailserver är väl ett jäkla gissel med att fastna i spamfilter osv, eller har det bättrats?

Det är väl en fråga om hur du konfigurerar den? Vill du inte fastna i spamfilter gäller det ju att du har riktiga cert från betrodda leverantörer, SPF records, DMARC och sådant. Saknar du sådant kommer du mycket riktigt bli slängd i spamfiltret från i princip hela internet. Det gäller ju även att du har koll på hur du konfigurerat din server så att den inte kan användas som en öppen relay för det är också ett bra sätt att bli svartlistad på.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Egen mailserver är väl ett jäkla gissel med att fastna i spamfilter osv, eller har det bättrats? Jag gav upp för minst 10 år sen. Kör fortfarande egen domän, men skickar mail via servrar som anses pålitliga (just nu Gmail).
Man kan ju köra egen mailserver för att ta emot mail, och ändå skicka via andras, dock. Det gjorde jag större delen av tiden jag körde egen.

Det finns väl ett par stora grejer att tänka på:
- IP-ranges för privatkunder är nästan alltid blocklistade, så ska man self-hosta hemma behöver man använda ISP:ns SMTP-tjänst som relä. Det är vad jag gör privat.
- Man kommer ingen vart idag om man inte har restriktiva SPF/DMARC-records och signerar post med DKIM.

Som företag är det relativt oproblematiskt, skulle jag säga, om man inte sysslar med marknadsföring och börjar sin första månad med att skicka ut hundratusentals spam-mail.
Jag flyttade för några år sen ett företags faktureringstjänst från Microsoft till en egenhostad Postfixserver, eftersom de slog i taket för mailvolym via Exchange Online. Det dröjde inte länge förrän de bara i sällsynta undantagsfall blev blockerade av mottagare.

Förtydligande
Permalänk
Skrivet av Haseman:

Jo, det är lite tråkigt. Det är ju så stökigt med epost nu för tiden så att hålla på med den egen server orkar man ju inte. Så då måste man ju ha någon av de publika tjänsterna och sen då försöka knö in sitt eget domännamn. Helst utan att det kostar en förmögenhet också.

Jag har själv inte orkat ta tag i det så jag har domäner som jag inte orkar använda. Tråkigt är det.

Har någon något tips på bra tjänster som kan hantera egna domäner så är intresserad av att höra vilka de är!

Givetvis förstår jag att en eposttjänst måste vara stark för att ha en chans att så emot allt j... (piiiip!) spam som kommer in och därför är det säkert många av domänerna med de spännande namnen som inte har klarat av konkurrensen. Hur som helst är det tråkigt och jag saknar dem. När jag har verättat det här på andra ställen har jag fått svaret och inte minst tipset att köpa en egen domän, mn det skulle jag aödrig i livet få göra. Min storebror frågade mig till och med varför jag skulle vilja ha en emailadress som ingen känner till och jag förstår hans poäng, men jag saknar de intressanta domännamnen som tyvärr inte har klarat av konkurrensen och de som jag saknar är bland andra:

• Lovemail.com

• Tjohoo.se

• hehe.com

• quackquack.com

• sverige.nu

• horsemail.com

myownemail.com hade en lång lista med olika intressanta namn och det har mail.com också.

Visa signatur

Silver Pethead

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Jag har i skrivande stund ett antal GMail-konton (använder de främst för olika loggningslösningar och för att kyrkan är all-in på Google Drive), men framförallt har jag tre olika egenägda domäner, samtliga med mail. Tycker det är vansinnigt att så många hänger upp något så viktigt som epost på stora (datasugande) leverantörer.

Jag har också gmail.com och det fungerar bra, men min poäng med inlägget var att jag saknar de olika tjänsterna med intressanta namn.

Visa signatur

Silver Pethead

Permalänk
Medlem

Jag har mitt egna domännamn men låter hanteringen av mail skötas via iCloud+. Det blir ingen extra kostnad eftersom jag ändå betalar för familjens 200GB lagring. Ungefär varannan gång jag uppger min mailadress i kontakt med företag och kundtjänster så får jag höra "vilken häftig mail" eller "är det din egna domän? coolt".

Skulle aldrig få för mig att använda Gmail eller liknande som mail, även fast jag förstås har dom stora registrerade mest för att "boka upp" användarnamn osv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Egen mailserver är väl ett jäkla gissel med att fastna i spamfilter osv,som blir problemeteller har det bättrats? Jag gav upp för minst 10 år sen. Kör fortfarande egen domän, men skickar mail via servrar som anses pålitliga (just nu Gmail).

Jo, det är just det som blir problemet och det är säkert också det som har gjort att många mindre domäner har fått stryka på foten och fallit i konkurrensen, men tråkigt är det i alla fall.

Visa signatur

Silver Pethead

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skulle aldrig få för mig att använda Gmail eller liknande som mail, även fast jag förstås har dom stora registrerade mest för att "boka upp" användarnamn osv.

Jag har en väldigt vanlig kombination av förnamn och efternamn men har kört Gmail sedan det krävdes invites och har förnamn.efternamn@gmail.com så jag lär ju köra vidare på det tills vidare. Dessutom brukar man få en del intressanta saker som skulle till någon annan eller från folk som tror att det är de som har min adress. "Jaha, jag har förnamnefternamn@gmail.com så det var nog därför". Så får man förklara som vanligt att Gmail ignorerar punkter i adresser oavsett, så att de får fundera vidare lite på vad de kan tänkas ha för epostadress (vilket känns som en sjuk grej att inte veta, men där kan man ju känna olika)