Känd reparatör: Köp aldrig 5090 Founders Edition

Permalänk
Melding Plague

Känd reparatör: Köp aldrig 5090 Founders Edition

Kortet har komponenter som inte går att få tag i för reparationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj låter inte kul för dom som köpt FE

Permalänk
Medlem

Sorglig läsning

Permalänk
Medlem

Nvidia och Gamer Nexus skröt ju vid release om att kabeln var Nvidias egen customlösning så det är ju klart den inte går att hitta om du inte köper från Nvidia.

Man får helt enkelt vara försiktig med sitt kort?

Permalänk

Aldrig har jag haft behov av att reparera ett grafikkort. Jag har väl haft tur.

Permalänk
Medlem

Låter snarare som konstruktionsfel eller hjärnsläpp vid design av kortet.

Ett grafikkort bör inte gå sönder av att man tittar på det.

Flexkablar är av ondo oavsett produkt!

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig mest frågan: vad är vinsten/anledningen med att använda den här designen? Att dela upp grafikkortet i 2st separata PCB överhuvudtaget känns... tveksamt, at best. Inte minst om man nu använder jäkla flexkablar för att ha dem anslutna med varandra. På kort som 7950 GX2 hade de ju åtminstone vett nog att använda en solid kontakt.

Med tanke på att grafikkorts-PCB blivit mindre (kylarna däremot är en heeelt annan femma ^^) på senare år dessutom borde det väl inte finnas så stor anledning att dela på dem? :S

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Aldrig har jag haft behov av att reparera ett grafikkort. Jag har väl haft tur.

med den logiken så är det meningslöst att designa någonting för att repareras överhuvudtaget för det finns alltid någon därute som aldrig haft ett behov av att reparera något.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Många som har budget för 5090 kommer inte ens tänka tanken på reparation, bara slänga och köpa nytt

Men fortfarande väldigt dåligt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag ställer mig mest frågan: vad är vinsten/anledningen med att använda den här designen? Att dela upp grafikkortet i 2st separata PCB överhuvudtaget känns... tveksamt, at best. Inte minst om man nu använder jäkla flexkablar för att ha dem anslutna med varandra. På kort som 7950 GX2 hade de ju åtminstone vett nog att använda en solid kontakt.

Med tanke på att grafikkorts-PCB blivit mindre (kylarna däremot är en heeelt annan femma ^^) på senare år dessutom borde det väl inte finnas så stor anledning att dela på dem? :S

Anledningen är kylningsförmåga att klara 600w kort på en 2 slots lösning. De har så luften kan flöda igenom från båda fläktarna vilket ger bättre kylning i det utrymmet helt enkelt. Sen om det är värt allt besvär det orsakat är väl en annan fråga men det var åtminstone deras mål med designen. De pratar om det med en av de som designade kyl lösningen från Nvidia här: https://www.youtube.com/watch?v=-p0MEy8BvYY

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

med den logiken så är det meningslöst att designa någonting för att repareras överhuvudtaget för det finns alltid någon därute som aldrig haft ett behov av att reparera något.

Inte riktigt. Alltid finns det någon som haft otur/tur.

Jag skulle säga att med den logiken finns det produkter som det inte lönar sig att bygga så de enkelt går att laga, om det är tillräckligt ovanligt att de går sönder. Håller du med?

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå Nvidias problem om kortet behöver repareras.... ?!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Det är väl ändå Nvidias problem om kortet behöver repareras.... ?!

Kan vara ett begagnat kort. I konsumenträttigheternas U-land USA följer garantin ursprungsköparen, inte produkten.

LIMITATIONS OF WARRANTY
This warranty applies only to the original purchases of the Warranted Products from a retailer, mail order operation, or on-line retail store; this warranty will not extend to any person that acquires a Warranted Product on a used basis.

Permalänk
Moderator

Ouch.
Sorglig läsning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

fast det drabbar juh inte oss? kan återförsäljaren inte fixa kortet får dem juh lösa in det för fullpris om det e garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fast det drabbar juh inte oss? kan återförsäljaren inte fixa kortet får dem juh lösa in det för fullpris om det e garanti

Så länge de finns garanti ja? men efter då? är det bara kassera efter 2 år?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial - NixOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Anledningen är kylningsförmåga att klara 600w kort på en 2 slots lösning. De har så luften kan flöda igenom från båda fläktarna vilket ger bättre kylning i det utrymmet helt enkelt. Sen om det är värt allt besvär det orsakat är väl en annan fråga men det var åtminstone deras mål med designen. De pratar om det med en av de som designade kyl lösningen från Nvidia här: https://www.youtube.com/watch?v=-p0MEy8BvYY

Fortfarande nyfiken på om det är värt det. Men visst, när det börjar närma sig de effektnivåerna (och m.a.o. värme) blir det en del intressanta utmaningar. Tack för länken iaf. Har aldrig orkat bry mig tillräckligt för att kolla närmare på det - med den prisnivån inte minst har inte kortet varit särskilt intressant.

Permalänk
Medlem

Så det är inget som går sönder av sig själv utan kunden har försökt sätta vattenblock på den och vad det ser ut som använt en hel del våld för att förstöra kontakterna... Jag har lite svårt att hitta flexkabeln folk pratar om eller har definitionen av en flexkabel blivit väldigt bred på sistone?

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Inte riktigt. Alltid finns det någon som haft otur/tur.

Jag skulle säga att med den logiken finns det produkter som det inte lönar sig att bygga så de enkelt går att laga, om det är tillräckligt ovanligt att de går sönder. Håller du med?

lönar sig för vem?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vad säger EU om detta, borde inte vara ok med ett så dyrt kort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nvidia och Gamer Nexus skröt ju vid release om att kabeln var Nvidias egen customlösning så det är ju klart den inte går att hitta om du inte köper från Nvidia.

Man får helt enkelt vara försiktig med sitt kort?

Vilken kabel pratar ni om?

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

" Vad är det för vits med att dela upp kortet i två delar om det inte går att få tag i reservdelar, undrar Alex."

Ja jo men sparar man på alla kort så kanske man får reservdelar då alla inte gått sönder på samma ställe, en del har brända strömkontakter, andra har brutna PCIE kontakter etc...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av airhead:

Kan vara ett begagnat kort. I konsumenträttigheternas U-land USA följer garantin ursprungsköparen, inte produkten.

Enligt Lawline gäller samma sak i Sverige vad gäller reklamationsrätten:
https://lawline.se/answers/galler-garanti-for-begagnade-varor

Garanti säger de beror på butiken, så det tycks inte vara lagstadgat att den överförs, även om många butiker är schyssta med det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

NorthridgeFix är en amatör om man jämför med en del andra elektronikreparatörer. T.ex Daniel Rakowiecki (https://www.youtube.com/@DanielRakowiecki) ( OBS! Polsk kanal).

Kollade en del på NordridgeFix tidigare, slutade då han började blanda in barnuppfostran.
Dessutom har deras views drastiskt minskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Vilken kabel pratar ni om?

Är ingen kabel. Utan egentligen två kontakter som är lödda på två olika kretskort, en hona och en hane, som man sedan sätter ihop med varandra och skruvar ihop kretskorten. Man har ett kretskort med PCI-E anslutningen och ett kretskort med själva GPUn och tillhörande komponenter. Så uppfattar jag det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Är ingen kabel. Utan egentligen två kontakter som är lödda på två olika kretskort, en hona och en hane, som man sedan sätter ihop med varandra och skruvar ihop kretskorten. Man har ett kretskort med PCI-E anslutningen och ett kretskort med själva GPUn och tillhörande komponenter. Så uppfattar jag det iaf.

Ja precis, därför lite underligt att skribenten och folk i tråden pratar om kablar, kabeln som gamers nexus och nvidia snackade om var väl för övrigt 12vhpwr-kabeln som inte har någonting med artikeln att göra, därrav min citering.

Hela artikeln känns som clickbait, ingenstans nämns det att ägaren av kortet misslyckats att montera vattenblock och förstört komponenterna själv och jag kan inte hitta några trasiga flexkablar heller, sen att reparatören påstår att det inte finns några reservdelar efter att han bildgooglat känns inte så seriöst.

Förtydligande
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Ja precis, därför lite underligt att skribenten och folk i tråden pratar om kablar. Hela artikeln känns som clickbait, ingenstans nämns det att ägaren av kortet misslyckats att montera vattenblock och förstört komponenterna själv och jag kan inte hitta några kablar heller, sen att reparatören påstår att det inte finns någon reservdelar efter att han bildgooglat känns inte så seriöst.

Står lite fel i artikeln, kortet består av 3 kretskort, inte 2. Du har huvudkortet med gpu och minne, PCIe kortet som i sin tur är kopplat till huvudkortet med en kontakt, och sen det tredje kortet med bildskärmskontakterna som är kortet som är kopplat med kabel. Jag skulle tro att det är just det här kortet med bildskärmskontakterna som kabeln gått sönder.

Permalänk
Medlem

Illusterar lite varför tillverkare borde behöva tillhandahålla reservdelar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Står lite fel i artikeln, kortet består av 3 kretskort, inte 2. Du har huvudkortet med gpu och minne, PCIe kortet som i sin tur är kopplat till huvudkortet med en kontakt, och sen det tredje kortet med bildskärmskontakterna som är kortet som är kopplat med kabel. Jag skulle tro att det är just det här kortet med bildskärmskontakterna som kabeln gått sönder.

Jag ser bara en trasig kontakt i videon men den verkar ha förvandlats till en flexkabel i artikeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köper endast Founders Edition kort.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.