Permalänk
Hedersmedlem

Centrino vs. Mobile P4

Har någon koll på hur dessa skiljer sig åt prestandamässigt?
Funderar på att köpa en Compaq NX7000 med en 1.6GHz centrino eller en Fujitsu LifeBook E7110 med en Mobile P4 2.2GHz

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt haj på Centrino VS P4, men mitt personliga val skulle bli Centrino-processorn. En P3 arkitektur med P4:ans buss och gigantisk L2 cache kan inte bli annat än rätt. Att den sedan är strömsnål gör det ju inte sämre.

EDIT: Googlade lite och hittade intressant info:
http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.html?i=1800

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk

jag vill ha en centrino till i875 !!!

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hedersmedlem

där fanns det lite bra läsning, tycker NX7000 ser trevlig ut i övrigt också så det lutar mot en sådan

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem

rekomenderar att du läser denna artikel: http://www6.tomshardware.com/mobile/20030205/index.html

finns fler där. centerino 1,6 Ghz ska tydligen slå eller vara lika medP4-m 2,2 Ghz i en hel del. och då har den fortfarande bättre batteriprestanda.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du ska använda datorn till.

Men jag skulle nog välja en Centrino processor om jag fick välja idag. Jag sitter ofta på flygplanet och tvingas byta batteri efter 2 timmars filmtittande, kan vara skönt att slippa det (iof. finns det oftast laddare på planen nu för tiden, men ändå).

Annars använder jag min bärbara som en HTPC hemma och då spelar inte batteritiden någon roll eftersom den är "pluggad" konstant. Då kan det vara skönt med lite extra fart i processorn, men egentligen spelar det ingen större roll. Att spela upp filmer kräver inte avsevärt mycket av processorn och jag brukar sällan spela de senaste 3D-spelen på laptopen.

Ska du använda den till kontorssysslor, film och musik råder jag dig att köpa en Centrino. Om du ska spela spel på den (de senaste 3D-spelen dvs.) så kanske det är bättre att sattsa på en vanlig PIV, men det känns ändå lite fel.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.