Kylpasta - tips till nya överklockare!

Permalänk
Medlem

Kylpasta - tips till nya överklockare!

Ny som man är på detta så kunde jag inte utan fasa se på när temperaturen på mitt system åkte upp runt 48-50c på CPU och 30-32c på systemet när jag pressade upp min xp2500+ till motsvarande xp3200+.

Då jag uppskattar mitt tysta system med passiv VGA & NB kylare samt en tyst Arctic cooling silent copper 2 så var goda råd dyra.

Ett råd jag tog var att köpa RIKTIG kylpasta, Arctic silver III, och byta ut på alla kylare. Noga aplicerade jag med rakblad enligt konstens regler och vips så åkte temperaturerna ner till 39-41c på cpu och 26-27c.

Det är förbättringar på 10c på CPU och 5c på system. Så mitt tips för alla nya (som jag) är att lägga 100kr på en sådan tub och byt ut smörjan ni fick med era flänsar. Det är det lätt värt.

Detta vet säkert 9 av 10 på detta forum men ibland kommer det ju in nybörjare som mig och imponeras av sådana trix

Permalänk
Medlem

/me kramar cov

Du är gullig även om det e gammalt

Fast ja, har man orginal pastan på (som oftast e en jevla tejpbit) så SKA man byta

Permalänk
Medlem

jag kör med kopparpasta inte så effektivt men det funkar tills vidare

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

hmm..vart de så j**la effktivt menar du. Köpte precis en 2000+ å en liten tub articsilver..vore nice om jag fick samma effekt asså..

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

Satte i min xp2000+ nu..me articsilver III, alphafläns då...fläkten är en Zalman som jag kör på 5v. mer eller mindre ljudlös..chiftech chassi..så i dörrn har jag en noname fläkt typ som jag kör på 7v...(ska köpa en papsta) å mina temps blev fina..34 på mobo 38 på cpu å 45 på grafik..där har jag ju en passiv zalman då..som jag spytt lite galla över..men den är väl ok när fläkten blåser lite luft på den..

så kylpasta gjorde sitt här me...sänkte temp ganska så fint..applicerad (osäker stavning) efter konstens relger..

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem

Lånar "pastatråden" lite.....

Är det nån som har erfarenhet av pastan som följer med Zalmans produkter, jag har köpt en 7000A kylare och det följde med en tub pasta med den, är den duglig?

Permalänk

På processor flänsen vet jag inte, körde med arctic på min 7000 alcu, men på min heatpipe funkar det bra med det som kom med.

Dom kan väl inte skicka med nått dåligt? Deras produkter borde ju inte funka så bra annars!

Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?

Permalänk
Medlem

mjaa..vem vet =)..det är ju just sånt dom snålar på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Test med kylpasta, AS3 håller inte måttet längre, för alla er som bestämt hävdar att det är det bästa.
http://thecrucible.ca/reviews/thermal/index.php

Permalänk
Medlem

Håller inte måttet?
Snälla, det skiljer runt 3 grader mellan dom olika kylpastorna, och as håller sig i mitten.
Arctic silver är fortfarande ett bra märke om man bara har tillgång till den via sin butik och bara kan välja mellan den och "vaselinet" som följer med kylflänsar.

Permalänk
Medlem

En annan bra kylpasta är Coolermaster Premium. Finns på kjell & company bland annat. Om man nu har tillgång till en sån bättre än någon AS3 försäljare! (Minst lika bra som AS3!)

Permalänk
Medlem

vad jag menade är att as3 är inte det absolut bästa, säljer ett ställe as3 så säljer de antagligen också arctic ceramique, som är båda bättre och billigare.

Verkar bara som om alla är så väldigt inkörda på att as3 är bra mkt bättre än allt annat, detta test visar ju bara att så är inte fallet längre.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:
På min kylpasta som följde med copper silent 2 TC så är det 50% silikon, 20% carbon och 30% metaloxid....
Skulle vara intressant o veta inehållet i en rikigt dyr pasta...typ cooler master premium eller arctic silver III... nån som vet? kanske står på sprutan eller nått?

tack på förhand!

/amdreas

Visa signatur

XPS 600, P4Dual 3,2, dual ch. 2048 mb ddr2, dual hd(raid 160x2), dual nvidia 7800GTX (SLI)

Permalänk
Medlem

as3:
http://www.arcticsilver.com/as3.htm

"Made with 99.9% pure micronized silver."
"Arctic Silver 3 also contains a small percentage of specially engineered micronized boron nitride. The thermally-enhanced boron nitride ceramic particles improve the compound's flow characteristics and long-term stability."

Permalänk
Antielefant

Eller så köper man ett A7N8x där asus varit snälla och använt riktig kylpasta från början

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ok....med andra ord är det inget vidare innehåll i kletet som följde med min kylare...... :/
får väl överväga skaffa bättre pasta då.....

/Amdreas

Visa signatur

XPS 600, P4Dual 3,2, dual ch. 2048 mb ddr2, dual hd(raid 160x2), dual nvidia 7800GTX (SLI)