Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Hemligt som sjutton... Lite agent!

Hemligt, njae. Huruvida tystnadsplikten har brutits kan diskuteras, jag har inte hört något speciellt om särskild tystnadsplikt från mina källor, men BeWMan vill nog inte att mer kommer ut, så locket på.

Men, han har rätt. Källan också.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
GSM-nätets krypteringsalgoritm har knäckts, ivart fall enligt http://www.idg.se/ArticlePages/200309/04/20030904092746_NOK/2...

Jo, men för någon vanlig person är det nog svårt att utnyttja detta, dock verkar det inte kräva speciellt mycket beräkningskraft för att knäcka själva nyckeln för överföringen, algoritmerna är hemliga, men det spekuleras om att den har en effektiv längd på c:a 40 bitar vilket inte kräver mycket kraft för att knäcka.
Måste säga av det lilla jag förstår om gsm-nätet så verkar det lite dumt uppbyggt, det har för låga nyckellängder, att algoritmerna är hemliga tyder på att det är möjligt att knäcka dem om man känner till dem.
Fast systemet designades ju på slutet av 80-talet, början av 90-talet och på den tiden så var det svårt att bygga tillräckligt snabba enheter som kunde kryptera i realtid med stora nycklar antar jag.

Ett system som inte tål en granskning av konstruktionen utan att bli knäckt är inget säkert system.
Jag hoppas de har gjort 3G bättre.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Jo, men för någon vanlig person är det nog svårt att utnyttja detta, dock verkar det inte kräva speciellt mycket beräkningskraft för att knäcka själva nyckeln för överföringen, algoritmerna är hemliga, men det spekuleras om att den har en effektiv längd på c:a 40 bitar vilket inte kräver mycket kraft för att knäcka.
Måste säga av det lilla jag förstår om gsm-nätet så verkar det lite dumt uppbyggt, det har för låga nyckellängder, att algoritmerna är hemliga tyder på att det är möjligt att knäcka dem om man känner till dem.
Fast systemet designades ju på slutet av 80-talet, början av 90-talet och på den tiden så var det svårt att bygga tillräckligt snabba enheter som kunde kryptera i realtid med stora nycklar antar jag.

Ett system som inte tål en granskning av konstruktionen utan att bli knäckt är inget säkert system.
Jag hoppas de har gjort 3G bättre.

Håller med totalt.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa allt men om det inte framkommmit så går det att avlyssna mobiltrafik.
Min första erfarenhet av detta var våren 1994, då var avståndet till den som skulle avlyssnas mkt begränsat upp till 100 m.
Eftersom det gått 10 år nu så är det nog inga problem att avlyssna trafik i dag

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arsonist
Jag orkar inte läsa allt men om det inte framkommmit så går det att avlyssna mobiltrafik.
Min första erfarenhet av detta var våren 1994, då var avståndet till den som skulle avlyssnas mkt begränsat upp till 100 m.

100m ?? hur gjorde ni detta, varför skulle avståndet spela någon roll, förutom telefonens sändareffekt givetvis vilket i så fall borde gå att avlyssna telefonsamtal åtminståne upp till ca 30 kilometer (tror gränsen ligger någonstans där för gsm).
100m låter mer som microfonavlyssning med en vanlig parabolmicrofon.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arsonist

okej, du lyckades avlyssna GSM för 10 år sen. lite mer info om hur du gjorde borde vara på sin plats.

det råkar inte varit NMT med scanner?

edit:

för några år sen stod det i kvällspressen om avlyssning av avstängda mobiltelefoner. sökte lite på aftonbladet.se men den sökfunktionen är helt fucked up. på google hittade jag denna länk:

http://www.efs.se/avlyssning.html

Citat:

Pressklipp + länkar om huruvida omodifierade GSM-telefoner kan användas som avlyssningsmikrofoner.
Branschen tvivlar på Säpochef, Elektroniktidningen 99-02 (4 feb -99)
"Anka eller nytt spionverktyg? Meningarna går isär efter Säpochefen Anders Erikssons uttalande att vanliga mobiltelefoner kan avlyssnas i avstängt läge. ... Hur det går till och om det gäller alla modeller vill [Säpo chefen] inte avslöja: - Det finns två möjligheter, dels kan man fånga upp radiosignalen och dels kan telefonen fungera som bugg. Man behöver inte montera in någonting för att telefonen ska fungera som bugg, säger han till Elektroniktidningen. På Ericsson, Telia och KTH står man frågande. ... Den ende som stöder Säpochefens uttalande är Stig-Arne Ekhall på Totalförsvarets Signalskyddssamordning på Försvarshögkvarteret: - Det kan vara sant att det går att avlyssna en avstängd mobiltelefon. - Jag har fått en beskrivning på hur det går till från en trovärdig person."

men hur det skulle gå till eller källor finns ej, och sedan dess har det varit tyst om det hela. skumt. enda rimliga förklaringen är att detta är en enda stor konspiration som innefattar säpo, totalförsvaret, kungahuset, findus, pettson och hela ... hm. ja ngt iaf.

ska sova nu.

Permalänk
Inaktiv

Allt som sänds via radiovågor går att avlyssna, men frågan är bara hur mycket man får ut av det. Tex kan inte jag avlyssna mobiltelefon samtal, men det kan troligen de som jobbar med denna teknik. Dator trafik kan man också avlyssna och få fram lite information, men med dagens kryterings teknik är det nog svårt att få ut mer än trafik mängd.

Men man skall inte glömma att det inte var för så länge sedan en datortekniker visade (på TV) hur lätt det var att snappa upp dator trafik utanför ett sjukhus. Dock krävdes det relativt avancerad teknik som knappast vanliga människor springer omkring med.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med omfattande signalspaning hemifrån då jag var lite inne på det med DX'ing ett tag
Att lyssna av NMT är/var inga som helst problem då det sändes helt analogt och helt okrypterat.
Att avlyssna GMS kan man ju göra om man känner sig sugen men det är ju en helt annan sak om man vill få ut något vettigt information ifrån det man lyssnar på då GSM sänds med tidsmutliplex och digitalt och även krypterat. Visst finns det utrustning anpassad för GSM avlyssning men det är inget för dig och mig.

Att avlyssna någons trafik är inte olagligt i sig det är däremot olagligt att sprida den information som ev har snappat upp. Detta har jag dock bara för mig så om någon har en lag text att referear till så är det ok att rätta mig.

Hade en fin liten anläggning hemma med MF/HF mottagare, taxi / polis / brand / ambulans mottagare och NMT450/900 mottagare. A/D omvandlare för att avkoda Telex/Maritex/Navtex/väderfax osv osv.

Ahh det var tider det.

//Robban

Visa signatur

Here be dragons