Minnesrekommendationer till NF7-M
Hejsan.
Jag har letat som en galning på nätet (och speciellt i arkiven här och på www.nforcershq.com) efter en lösning på mina problem, så jag hoppas ni gurus här kan hjälpa mig...
Jag har ett Abit NF7-M som jag kör den integrerade grafiken på (jag ska uppgradera till radeon 9600pro/xt senare). Som så många andra har jag stött på problem med minneskompatibilitet. Krascher, blåskärmar (med eller utan överklockade BIOS-inställningar).
Från början hade jag "noname-minne" (det står "VM" på chipen). Sen bytte jag till 2x256mb TwinMOS för det visste jag att det funkar fint för en kompis som har ett NF7 (ej NF7-M). Samma problem. (Jag vet inte om jag har "winbond"-varianten eller ej, och om det spelar nån roll.)
Sen hittade jag de här intressanta sidorna:
http://www.abit-usa.com/memory/
http://www.nvidia.com/content/nForceMemoryCompatability/lstnF...
Enligt den sista är IGP *väldigt* petig, mycket mer petig än SPP, vilket förklarar varför mitt minnesmärke funkar i polarens NF7 men inte i mitt NF7-M. Mycket frustrerande.
Så min fråga är, vad ska man köra för minne? Några "success stories" med detta kinkiga moderkort? Vad har ni lyckats använda *tillsammans med det inbyggda grafikkortet*? (Jag tror inte det är så kinkigt om man stoppar i ett annat grafikkort).
Jag skulle också vara mycket intresserad av att veta hur mycket folk har lyckats överklocka sina NF7-M när de använder den inbyggda grafiken (ingen stor prioritet för mig, men bara av ren nyfikenhet).
Jag lutar åt att byta mitt minne mot ett av dessa två (på Komplett):
Corsair Value PC3200 2x256mb CL2.5
(har inte råd med de dyrare Corsair-minnena, och är inte SÅ intresserad av överklockning)
Crucial 2x256mb PC2700 2x256mb CL2.5
(Crucials PC3200-minne har CL3, så PC2700-minne är antagligen bättre väl?)
Jag har en Barton 2500+ förresten.
Båda märkena ovan är listade på ABits "supported memories"-sida, och inget av dem på NVidias... Jag har läst mycket bra om Crucial, men det gör lite ont att inte ha PC3200. Corsairs "value" ram har jag knappt hört eller läst ett dugg om.
Så, vad säger ni?
Mycket tacksam för råd,
Daniel