Fråga angående kylning
Hejsan. Jag är lite nyfiken på om någon av er som har en sådan här:

Får de plats bakom luckorna för 5.25 i ett Chieftec Dragon? Sen undrar jag om de är bra? Jag vill även ha något som dämpar ljudet och har länge varit inne på en:

Men nu kyler ju även Zalmanprylen och det är väl knappast någon nackdel. En annan fråga är om man kan ha fler än en sådan anordning direkt under nästa? Eller kommer för mycket värme att samlas mellan diskarna då? Någon som gjort så och som sedan moddat dit en 80mm fläkt eller så också?
Vill gärna veta om de är något att ha och framförallt om det går att ha fler än 1.
Jag vart sugen att flytta upp mina diskar från de hållare som finns i detta chassi till 5.25 platserna efter att ha sett datorbyggarguiden på 64Bits. På så sätt får man ju även bort en del värme från moderkortet.

Sen en annan produkt jag länge funderat på om jag behöver är en fan controller. Kan någon ge mig lite konkreta bevis på att de är bra att ha. Nu måste man ju sätta motstånd på fläkten för att bestämma varvtal och därmed ljudnivå. Skönt kanske att få reglera fritt.
Jag funderade då på att skaffa mig en:

Samma fråga på den. Går de att få in bakom dörren på ett Chieftec Dragon?
Är det en produkt man har nytta av? Jag har inga lysrör och så så on/off knapparna lär ju inte användas endå. (Om inte ni har kommit på något klurigt att använda dem till förståss). Jag skulle således även kunna skaffa någon annan modell.
Iochmed detta borde jag kanske få min dator lite tystare. Har en Zalman CNPS7000ACU på CPU och enbart Zalman på 7volt i nätagg och i resterande delar av burken. På grafikkortet har jag en kylfläns som därmed är ljudlös. Så det enda som låter nu är mina hårddiskar. Snälla hjälp mig med en lösning som också är smart på det problemet.