Permalänk
Medlem

ljudämpande box för datorn

tänkte försöka mig på att bygga en dämplåda till min dator för att få tyst på den något i stil med http://www.vexers.se eller http://dumbo.mine.nu/bilder/fredriks_damplada.pdf. jag tänkte bygga den i aluminium och sedan ställa datorn i på en släde så att man lätt kan öppna och dra ut datorn, hela boxen ska sedan kläs med dämpmattor.

Min fråga är nu hur ska den byggas med ljudfällor mm, jag funderade på att göra den bredare och sätta 120 mm fläktar på höjden med en lång kanal längs hela sidan lite som länk nr 2 fast med kanalen längs hela sidan och inte undertill.

Jag har sökt här och hitta några trådar där kostruktörerna fick lite blandat resultat hur mycket kan det tysta ner burken och hur tror ni att temperaturen kommer att påverkas

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem

Köp lite trolleflex dämpmaterial från JME.. Tror jag är mycket smidigare än att bygga in lådan i en annan låda. Jag har köpt trolleflex nu i dagarna och ska "installera" det i lådan så snart jag hinner ... Det ska dämpa ganska bra tydligen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

jag har redan köpt från biltema och det blev bara lite tystare men ett betydligt mycket behagligare ljud så det kan rekomenderas men jag tänkte att om man gör en låda så skulle det kunna bli ljudlöst + att om man gör den bra o snyggt så behöver man inte spendera pegnar på ett snyggt chassi när man ska byta eftersom det inte kommer synas

Mina temperaturer steg ganska ordentligt när jag körde in ljuddäpningsmattor så håll koll på dem

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem

det funkar hyfsat bra...har ställt min burk i en hurts som är klädd invändigt med dämpmattor.

se till att fixa ordentliga ljudfällor så att ventilationen blir bra. Har lite höga temperaturer och får öppna dörren lite om man spelar. gör dock inte så mkt då. Viktigaste e ju att den e tyst på natten. har dock tyst nätagg och cpufläkt men hdd och nordbrygga är ljudliga och de dämpas bra

Ska nu byta chassi så ja får in fler fläktar. ska också sätta en 120 som blåser in kalluft i kanalen till datorn

Permalänk
Medlem

så nu har du inga fläktar som suger in till hurtsen utan bara kanaler som går till datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

just nu har jag det ja...en 80 mm tyst zalman som insug...2 fläktars nätagg ut..så det blir lite varmet...cpu på 50 och system på 43 idle..hoppas på bättring me ddet nya nu

Permalänk
Medlem

Jocke919: Om temperaturen steg när du satte in ljuddämpningmattor i lådan måste du, på något vis, störa luftflödet ie satt mattorna på något dumt sätt. Jag har dämpmatta från micro (samma som biltema) på hela insidan av min burk och det påverkade inte temperaturen något.

Ang ljudfällor/kanaler och hur temperaturen påverkas, så beror det ju lite på. Tänker man till lite och inte underdimensionerar kanalerna så lär temperaturökningen blir liten eller ingen alls.
Är datorn redan hyggligt tyst kan man förvänta sig att den blir mer eller mindre helt ljudlös. Jag har byggt in min dator i en skrivbordshurts och har bara en welpappkartong som ljudfälla vid utblåsen och en helt öppen springa för inluft på framsidan. Min dator låter som en höfläkt (eller nåt) om den står på golvet. Står den i hurtsen så hör man ett lågmält brusande, om man inte har något ljud i övrigt, som musik eller liknande, för även musik på låg volym överröstar den hur lätt som helst.
http://dumbo.mine.nu/bilder/hurts/
Jag håller för tillfället på att bygga en enkel låda i spånskiva till datorn i vardagsrummet åxå. Den är rätt tyst i sig själv (mest hårddiskarna som låter), så jag förväntar min att den blir nästan helt tyst utan några kanaler med bara en liten minimal ljudfälla vid utblåsfläkten.

Permalänk
Medlem

jag var tvungen att täppa igen lite framför för att tysta diskarna lite så jag har en liten ljudfälla vid insuget som efter lite pillande inte påverkar tempen så mycket men jag insåg hur viktga chassifläktarna är.

en hurts är ju ett bra sätt att börja så man har lite erfarenheter i hur man ska göra så att man inte slänger ut massa pengar o tid på att göra en i aluminium.
gjorde du bara ljudfällan för utblåsen som ett U med kanalen eller ett L

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som ett L fast riktat uppåt..dock var kanalerna lite för "tunna" så det ska också ändras...har faktiskt nästan tagit bort den nu och det ändrade inte ljudnivån nämnvärt. Kan dock bero på att kanalen är tunn är den tjockare går nog mer ljud rakt ut Det viktiga är att se till så inte ljudet går rakt ut utan att studsa mot någon vägg. För det nya chassiet ska jag fixa ett stort hål för samtliga tre fläktar och låta dem blåsa rakt ut i en låda som är öppen i sidan högre upp. Det bör räcka. Lådan ska givetvis vara täckt av dämpmatta.

Det enda exra som kostar är ju dämpmattor + den 120 fläkt som blåser in. Den behövs kanske inte om man bygger en redig kanal in till datorn men ja slog till på den iaf.

Permalänk
Medlem

Min "ljudfälla" i form av welpapplådan är bara en låda som jag satt bak på datorn som är öppen nertill. Fläktarna sitter alltså längst upp och blåser bakåt och luften går ut neråt.