Permalänk
Medlem

vägrar starta!!!

tog å updaterade bios:en i min dator... de funkade juh bra datorn startade utan probs osv (efter datumändring i cmos lr va de nu heter ) men iaf eftersom detta funkade så bra.. tänkte jag hmmm kanske ska pilla lite till... vilket jag gjorde... så jag ändrade cpu speed från 100/100mhz (som den hade stälts om till vid biosupgraderingen, innan upgraderingen stod den på 133/133mhz) till 166/133mhz... sparade inställningarna och startade om... men nehedå nu vägrar burken starta... skiten går typ igång men den laddar inte bios lr ngt... vad ska jag göra???

Visa signatur

I can picture in my mind a world without war, a world without hate. And I can picture us attacking that world, because they'd never expect it

Permalänk
Medlem

Re: vägrar starta!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av G07CH4
tog å updaterade bios:en i min dator... de funkade juh bra datorn startade utan probs osv (efter datumändring i cmos lr va de nu heter ) men iaf eftersom detta funkade så bra.. tänkte jag hmmm kanske ska pilla lite till... vilket jag gjorde... så jag ändrade cpu speed från 100/100mhz (som den hade stälts om till vid biosupgraderingen, innan upgraderingen stod den på 133/133mhz) till 166/133mhz... sparade inställningarna och startade om... men nehedå nu vägrar burken starta... skiten går typ igång men den laddar inte bios lr ngt... vad ska jag göra???

Ta ut strömkabeln och bios batteriet på moderkortet i 2min.. så att CMOS rensas.. sen sätter du tillbaks batteriet och strömkabeln så ska allt vara original igen

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

hmmmzz uptäckte att det fanns en "clear Cmos memory jumper på moderkortet weeee nu funkar allt igen... meen jag förstår fortfarande inte... jag har en kompis som har likadan prolle AMD 1800+ och för honom gick det att ändra till 166mhz.... varför gick det inte för mig?

Visa signatur

I can picture in my mind a world without war, a world without hate. And I can picture us attacking that world, because they'd never expect it

Permalänk

Alla processorer presterar helt olika. Vissa klarar väldigt mycket medans andra inte klarar att klockas mycket alls. Din kompis har kanske ett annat mobo också?