Permalänk
Medlem

Slackware 9.1 + ATI

Tja

Jag kor just nu slackware 9.1, som ni har markt har jag inte hunnit fixa tangentbords layouten (vart man nu hittar den) men jag har ocksa problem med att fa igang mitt ATI 9800.

Jag gjorde precis sa som jag har gjort med mandrake men det funkar fasiken inte...

Jag ser ju att den har dependencies problem. Men jag vet inte riktigt vad det ar den vill ha... Eller vart jag hittar detta...

(Om ni undrar sa tog jag en FULL installation)

bash-2.05b$ su
Password:
bash-2.05b# rpm -Uh --force fglrx-4.3.0-3.7.6.i386.rpm
error: failed dependencies:
/bin/sh is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
ld-linux.so.2 is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libX11.so.6 is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libXext.so.6 is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libc.so.6 is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libdl.so.2 is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libm.so.6 is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libpthread.so.0 is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libc.so.6(GLIBC_2.0) is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libc.so.6(GLIBC_2.1) is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libc.so.6(GLIBC_2.1.3) is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libm.so.6(GLIBC_2.0) is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6
libpthread.so.0(GLIBC_2.0) is needed by fglrx-4.3.0-3.7.6

Permalänk
Hedersmedlem

du måste ha GLIBC bland annat, sen har jag faktiskt aldrig provat RPM under Slackware så jag vet inte hur bra det fungerar... rpm2tgz finns ju alltid iof...

tangentbordslayouten hittar du i din /etc/X11/XF86Config

ändra till följande (sök efter raderna):

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "keyboard"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xfree86"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "se"
EndSection

Har inget ATI så jag har inte provat att installera ett ATI kort i slackware... men jag kommer att köpa så då får jag sitta och pilla med det ska även köpa nforce2 kort, men det är bara att kompilera om kärnan så fungerar det iaf

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

kör rpm2tgz fglrx-4.3.0-3.7.6.i386.rpm; installpkg fglrx-4.3.0-3.7.6.i386.tgz
borde gå..

Permalänk
Medlem

Tackar tackar

Jag får helt enkelt hoppas på att det funkar... Jag satt här på jobbet och sneglade lite på den lösningen med rpm2tgz...

Men jag vart osäker p.g.a att jag hade dependancy problem, så jag var lite fudnersam till om det kanske fattas saker för mig. Men det borde det inte göra eftersom jga installerade allt...

Men men, time will tell. Får se när jag kommer hem. Om bara tiden kunde gå liiite fortare...

Edit, jag hade hoppats på att tangentbordet skulle gå att lösa enkelt. Men jag får väll fixa det samtidigt som jag installerar drivrutinerna..

Edit 2:

Jag har nu gjort enlitg följande guide.. Men det funkar fasiken inte... Jag verkar ju ha fått igång modulen, men jag kan INTE köra fglrxconfigen...

Download the proper drivers for your X-Free version off of ATI.com ( http://ati.com/support/driver.html )

Then login as root

code:

su

Then cd into the directory containing the drivers and run the following:

code:

rpm2tgz filename.rpm
installpkg filename.tgz
cd /lib/modules/fglrx/build_mod
sh make.sh
cd ..
sh make_install.sh

Make sure in your Kernel that you have the DO NOT have DRI compiled or Moduled in and that for agpgart you have it Moduled in with your correct AGP Chipset compiled in. From there type in the ATI X config command that is giving at the last command to go through there auto XF86Config maker. Then load the modules for your AGP Chipset and fglrx like so

code:

modprobe agp-gart
modprobe intel-agp
modprobe fglrx

Then run ATI's xf-config utility

code:

fglrxconfig

"Make sure in your Kernel that you have the DO NOT have DRI compiled or Moduled in and that for agpgart you have it Moduled in with your correct AGP Chipset compiled in. From there type in the ATI X config command that is giving at the last command to go through there auto XF86Config maker. Then load the modules for your AGP Chipset and fglrx like so"

Denna delen är jag lite osäker på.. Jag vet inte riktigt vad de vill att jag skall göra.. I xorg.conf finns ingen DRI som laddas iaf... De andra vet jag helt enkelt inte...

Edit 152142:

Jag testade att logga in som root (alltså inte su:a bara) och då rulalde det på mycket mycket bättre.. Lite klantigt att inte vara root först :/

Men men, loggade in som root, körde om allt igen... Nu funkar det klockrent med 1600*1200 85hz...