Permalänk
Medlem

samba - komma igång...

Ja, jag _har_ sökt på forumet,, jag tror jag har läst igenom varenda tråd om samba.
Jag har kollat guider, howtos, whatever,, har testat med enkla och lite mer komplicerade configs. Jag kommer ingenvart, jag får inte upp någon utdelning i windows när jag "browsar" nätverket,, inget..
Behöver verkligen hjälp..

Den nuvarande configen ser ut såhär:

[global]
workgroup = unix
netbios name = qube

[www]
path = /usr/local/www

har testat o ändra i default-configen osså, testat lite olika grejer där, en gång fick jag upp den här "workgroupen" ,, dvs "unix" ,, men nu får jag inte ens upp den,, inget alls.

kan tillägga att jag kör FreeBSD 4.9

Permalänk
Medlem

testat swat? localhost:901 i browsern logga in som root.. lite enklare än skriva om configen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
testat swat? localhost:901 i browsern logga in som root.. lite enklare än skriva om configen

testade, men det funkade inte,,,, ska testa installera om swat ,, jag kör inte grafiskt på servern, så jag kan itne köra localhost:901.. kanske ska prova med lynx ? ..

vill helst fixa det via configen dock ,,.

Permalänk
Medlem

Så här ser min config ut som fungerar:

[global]
workgroup = WORKGROUP
map to guest = Bad user
security = user
encrypt passwords = yes
server string = Samba
passdb backend = smbpasswd
netbios name = Vectorlinux
[homes]
comment = Home directories
valid users = %S
browseable = no
read only = No
[public]
comment = All users
path = /usr/local/samba
writeable = Yes
inherit permissions = Yes
browseable = yes
guest ok = yes
printable = no

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Tack för confen Beyonder

Om man vill kunna logga in som user hur gör man då? Alltså om man inaktiverar guest saken? Jag skulle nämnligen vilja logga in för att komma åt fast min vanliga user med hans vanliga pass verkar inte funka?

Permalänk
Medlem

jag får det verkligen inte o funka...

har testat med din config beyonder,, har testat med lathunden på freebsd.se .. funkar inte.

jag försöker få igång swat, men det verkar vara nåt fel,, när jag startar det,, o kollar sen med "top" , så finns swat där,, men det står STOP framför .. o det går inte o komma till localhost:901