iRiver 380T VS Jens of sweden mp-130
Idag köpte jag Jens of swedens mp-130 och hade innan en iRiver iFP-380t. Så nu tänker jag jämföra de båda 2. Jag har bara haft mp-130 en dag så jag vet inte SÅ mycket om den men det kanske vore kul att jämföra de båda lite grann...
Utseende: alla har ju olika smak men jag tyckte att mp-130 såg mycket snyggare på bilderna på nätet än i verkligheten fast den är ändå snygg. iFP-380t är grymt snygg, tycker jag. Men den är lite för stor, nån cm längre på höjden och den är nästan dubbelt så tjock som mp-130. Knapparna sitter bra på båda, 3 knappar uppe på, en spak som man ändrar volym och låt (spolar oxo) och till slut en "hold" knapp. Kvalitén på de båda är helt olika, iallafall på det (mp-130) exemplaret jag fick. Spaken var rent sagt usel pga av att den inte sitter fast ordentligt. Det känns som den är några år gammal och om man känner lite grann på spaken åker den åt alla möjliga håll, medans på iFP-380t är den nästan perfekt förutom att jag använt en i snart en halvår, men den känns rejäl! Nu till knapparna på iFP-380t är det runda knappar och det tycker jag är bra, för de känns kvalité. Och "hold" knappen funkar perfekt, men det gör den inte hos mp-130 när man skakar den lite lätt låter "hold" knappen för den inte sitter i. Det är mycket irreterande. Slutsats: iRiver är bra kvalité och Josen är liten och lite smidigare.
Ljudmässig: iFP-380t har 12mW medans mp-130 har 13mW. Då tycker man att de skall vara jämbra och att kanske mp-130 skall vara snäppet bättre men det är fel fel fel. Jag lyssnade på 2 stycken låtar samtidigt och kom snabbt fram till att med iRivern (ifp-380t) blev det mycket fylligare ljud och basen kom fram bättre. Visst mp-130:s ljud var mycket bra men ifp-380t tycker jag var bättre.
Smidighet: Som sagt josen är lite mindre än irivern därför blir den smidigare att ha i fickan och lätt att bära med sig. Irivern är lite klumpigare, då den är båtformad där ner till, passar inte lika bra i fickan... Josen (mp-130) har usb uttag i själva spelaren vilket är väldigt bra då man kan föra över musik eller filer från en dator till en annan, vilket irivern inte har. Irivern har en vanlig usb sladd som man måste ha iaf man vill föra över musik. Josen har även klocka med alarm som kan vara skönt om man inte har någon mobil eller klocka på armen.
Pris: Jag har bara 128mb modellen i iriver och josen var en 256:a så jag tar priset på 256:orna på båda. En iRiver iFP-390 kostar ca. 1900:- Jens of Sweden mp-130 kostar drygt 2200:- men jag betalade 1490:- på pccity (nåt extra pris antar jag).
Slutsats: Om du vill ha en mycket bra mp3spelare köp då en av dessa. Men om du vill ha kvalité och lite fylligare ljud, välj iRivern. Om du vill att mp3:n ska vara lite mer smidig välj Josen.
Frågor? fråga på...
// Donald
ps. Båda har line in, radio och diktafon.
YoYo