Permalänk

iRiver 380T VS Jens of sweden mp-130

Idag köpte jag Jens of swedens mp-130 och hade innan en iRiver iFP-380t. Så nu tänker jag jämföra de båda 2. Jag har bara haft mp-130 en dag så jag vet inte SÅ mycket om den men det kanske vore kul att jämföra de båda lite grann...

Utseende: alla har ju olika smak men jag tyckte att mp-130 såg mycket snyggare på bilderna på nätet än i verkligheten fast den är ändå snygg. iFP-380t är grymt snygg, tycker jag. Men den är lite för stor, nån cm längre på höjden och den är nästan dubbelt så tjock som mp-130. Knapparna sitter bra på båda, 3 knappar uppe på, en spak som man ändrar volym och låt (spolar oxo) och till slut en "hold" knapp. Kvalitén på de båda är helt olika, iallafall på det (mp-130) exemplaret jag fick. Spaken var rent sagt usel pga av att den inte sitter fast ordentligt. Det känns som den är några år gammal och om man känner lite grann på spaken åker den åt alla möjliga håll, medans på iFP-380t är den nästan perfekt förutom att jag använt en i snart en halvår, men den känns rejäl! Nu till knapparna på iFP-380t är det runda knappar och det tycker jag är bra, för de känns kvalité. Och "hold" knappen funkar perfekt, men det gör den inte hos mp-130 när man skakar den lite lätt låter "hold" knappen för den inte sitter i. Det är mycket irreterande. Slutsats: iRiver är bra kvalité och Josen är liten och lite smidigare.

Ljudmässig: iFP-380t har 12mW medans mp-130 har 13mW. Då tycker man att de skall vara jämbra och att kanske mp-130 skall vara snäppet bättre men det är fel fel fel. Jag lyssnade på 2 stycken låtar samtidigt och kom snabbt fram till att med iRivern (ifp-380t) blev det mycket fylligare ljud och basen kom fram bättre. Visst mp-130:s ljud var mycket bra men ifp-380t tycker jag var bättre.

Smidighet: Som sagt josen är lite mindre än irivern därför blir den smidigare att ha i fickan och lätt att bära med sig. Irivern är lite klumpigare, då den är båtformad där ner till, passar inte lika bra i fickan... Josen (mp-130) har usb uttag i själva spelaren vilket är väldigt bra då man kan föra över musik eller filer från en dator till en annan, vilket irivern inte har. Irivern har en vanlig usb sladd som man måste ha iaf man vill föra över musik. Josen har även klocka med alarm som kan vara skönt om man inte har någon mobil eller klocka på armen.

Pris: Jag har bara 128mb modellen i iriver och josen var en 256:a så jag tar priset på 256:orna på båda. En iRiver iFP-390 kostar ca. 1900:- Jens of Sweden mp-130 kostar drygt 2200:- men jag betalade 1490:- på pccity (nåt extra pris antar jag).

Slutsats: Om du vill ha en mycket bra mp3spelare köp då en av dessa. Men om du vill ha kvalité och lite fylligare ljud, välj iRivern. Om du vill att mp3:n ska vara lite mer smidig välj Josen.
Frågor? fråga på...
// Donald

ps. Båda har line in, radio och diktafon.

Visa signatur

YoYo

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant och kortfattad jämförelse. Äger själv en iRiver 390 och jag är mycket nöjd med denna. Konstruktionskvaliteten och ljudet är mycket bra. Storleken har dock irriterat mig något, och jag hade hellre haft en spelare med inbyggt batteri nu i efterhand. Alternativet blev även för mig, JOS MP-130 så jag testade denna men blev chockad av hur mycket ljudkvalitén skiljde mellan spelarna. Jämfört med iRiver är ljudet helt platt, torrt och tanigt. Det kan säkert till viss del bero på hörlurarna, men jag använder själv iRivers medföljande snäckor, och de är inte världens bästa heller. iRiver har verkligen bra ljud och bräcker JOS i det avseendet.

Trist för mig, jag hade tänkt byta till en JOS eftersom jag gillar storleken osv. Dock är jag inte helt imponerad av konstruktionskvaliteten på Jens grejer som känns snäppet för dåligt.

Ska titta närmare på iRivers nya modeller istället..

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

icke att förglömma att du nu oxå jämför irivers "gamla" spelare mot den absolut senaste spelaren Jöns of Sweden valt att distribuera......
Visserligen kul att du tagit dig tid att jämföra dom två men känns som t.ex. en Iriver 790 hade varit mer rättvisst att jämföra emot

Permalänk
Medlem

Du hade förstås samma equalizerinställningar på båda spelarna?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Intressant jämförelse. Kan väl sticka in med att ljudet i de nya iRiver spelarna, iFP-700, 800 & iFP-1000, är betydligt bättre och kraftfullare än vad det är i dagens iFP-300 & 500 serien

Permalänk
Medlem

När jag jämförde försökte jag ha en så rättvis EQ-inställning som möjligt. iRivers Extreme3D har väl iofs en viss fördel, men även i "platt" läge utan förstärkning vinner iRiver.

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

Donald_88: Kan du kommentera mer om
* radiofunktionen, fungerar den lika bra i både spelarna gällande smidighet att använda och ljudkvalitet?

* USB-minne, har du använt spelarna som USB-minne? Vilken är lättast och bäst på detta?

Har iRivers senaste spelare (700 och 800-serien) också OGG stöd eller är det bara MP-130 som har det?

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose

Har iRivers senaste spelare (700 och 800-serien) också OGG stöd eller är det bara MP-130 som har det? [/B]

Lite info om iRiver iFP-700,800 http://forum.iriver.se/files/iFP-7_800-infoblad.pdf

Permalänk
Medlem

Tack, Caveo. iRiver 700/800 hade stöd för Ogg Vorbis.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk

hinner inte svara nu, eftersom jag skall åka in och byta mp-130 mot en ny eftersom denna är lite fel på. Jag hade U-bass på irivern och bass boost på mp-130 och försökte få ljudet att låta bättre med nån annan inställing i mp-130 men det gick inte så bra. Irivern var den bättre mp3spelaren i ljud. Använde hörlurarna Sony mdr-228 (ed21 tror jag de hittar nu).

Ang. att den är gammal mot den nyaste. Jo, men det är coolt att de gamla är "bättre" än jos:s nya. Radion återkommer jag senare till. Men mp-130 tror jag låter bättre men är inte helt säker. // Donald

Visa signatur

YoYo

Permalänk
Medlem

Vad är dom stora skillnderna mellan 700 o 800 serien? Det verkar ju som iRiver ligger ett litet snäpp för i tekniken, eftersom mp-130 verkar ju inte kunna stå upp mot iRrivers nya (12mW mot 18mW)..

ps. Va har Ogg Vorbis för fördelar?

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Paal
Vad är dom stora skillnderna mellan 700 o 800 serien? Det verkar ju som iRiver ligger ett litet snäpp för i tekniken, eftersom mp-130 verkar ju inte kunna stå upp mot iRrivers nya (12mW mot 18mW)..

ps. Va har Ogg Vorbis för fördelar?

Hej. Enda skillnaden mellan iFP-700 modellerna och 800 modellerna är designen, de har annars exakt samma funktioner.

Ogg Vorbis har fördelen att det låter mycket bra i låga bitrates, jämfört med MP3.

Permalänk

Så då har man varit och till pccity där jag köpte den igår och såklart hade dom inga kvar så jag fick lämna in den och de sa att dom skulle skicka den till Jens of Sweden på lagning. ¨

Crose: Jag har bara testat/använder iriver mangager och inte ums. Men mp-130 borde ju vara bättre för det är bara o sätta in den i usb:en och sen bara dra filerna till mappen och så kommer de in i spelaren. Det tar inte så lång tid heller att föra över låtar.

Tiasen: Jo, du har rätt ang. ljudet i mp-130. Fattar inte varför det kan vara så. iFP-300 serien har grymt bra ljud. // Donald

Visa signatur

YoYo

Permalänk
Medlem

http://www.irivernordic.com/products.php?pid=34&PHPSESSID=a86...

Denna nya iRiver-modellen kan vara väldigt intressant då den har inbyggt batteri och USB-kontakt likt JOS-spelarna. Ljudet lär väl vara bra i vanlig iRiver ordning. Detta är en spelare jag kan tänka mig att byta till om den lever upp till förväntningarna.

Visa signatur