Smäller när jag stänger av datorn , dåligt ljud i stereon?

Permalänk
Medlem

Smäller när jag stänger av datorn , dåligt ljud i stereon?

Har 2 problem som e störande:

1. När jag stänger av datorn så blir det en jättesmäll i högtalarna, när slömmen slås ifrån, hur fixas detta? Jag är rädd att dom skall spräckas.

2. Jag har datorn kopplad till tv och jag kör ljudet från datorn till min hemstereo och jag hade ett soundblaster 16 kort tidigare o jag hade hur bra ljud som hellst på AUX på hemstereon. men nu har jag ett Soundblaster 5.1 och det är uselt ljud i hemstereon alltså jag får köra opp på ljudnivå 34 om det skall höras nåt alls annars jar jag legat på 16 i ljudnivå förut och det brusar mera oxå nu än tidigare. Vad gör man?

mvh Lasse

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att SB16 kortet hade högre nivå eftersom de hade förstärkning på line-outen på dem. Bara för att man måste vrida på mera på volymreglaget på stereon betyder inte att ljudet är dåligt utan nivån är låg.
Har du ställt upp alla reglagen för ljudkortet i ljudkontrollpanelen. Nivån på SB5.1 kortet skall stå på max eftersom det är den normala nivån på kortet drar du ner reglagen så dämpar du nivåerna.
Har du en bra kabel i mellan ljudkortet och stereon? Är det en dålig kabel så tar den emot störningar lättare iom att signalnivån är lägre än på det gamla kortet.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Stäng av högtalarna innan du stänger av datorn, den där smällen kommer för mig med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Stäng av högtalarna innan du stänger av datorn, den där smällen kommer för mig med.

Jaha men hur skall jag kunna stänga av mina högtalare före? Jag har Altec Lansing och är USB och finns ingen ON/OFF knapp på dessa alls... den slår av när datorn stängs av....

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear
Jaha men hur skall jag kunna stänga av mina högtalare före? Jag har Altec Lansing och är USB och finns ingen ON/OFF knapp på dessa alls... den slår av när datorn stängs av....

Men om du drar ner ljudet då?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Mina högtalare smäller oxå när jag stänger av datorn. Har ett SB ljudkort har för mej att det inbyggda inte gjorde så det small nå. Så det är nått med SB kortet.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk

jag hade snarare varit rädd för att bränna förstärkären. jag lyckades få min stereo att börja läcka mellan kanalerna på grund av sådan smäll... det uppkommer p g a dålig kontakt mellan stereo och ljudkort alltså det kan bero på följande: dåligt skärmad kabel, kass uttag i line-out alt. kass ingång i stereo, trasig kabel eller kassa "pluggar". det kan hjälpas om du köper en dyrare kabel och/eller kopplar in både stereo och dator i samma uttag, jordat uttag!

Permalänk

Välj nåt annat än aux på förstärkaren när du stänger av datorn.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så beror smällar på någon strömspik som går genom kabeln. Samma sak kan hända när man startar system. Det är därför man startar förstärkaren sist och stänger av den först.

Permalänk

Dra ner ljudet på högtalarna och höj på datorn.

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]