Permalänk
Medlem

Hur slipper man spam?

Har inte svensk TB sa...

Min farbror som driver ett eget företag och har egen mail server till sitt företag far jaavligt mycket spam mail.

Hur blir man spam fri??

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Vilken mailserver kör han?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

det brukar finnas en inställning som gör att mailservern kontrollerar att den avsändande domänen verkligen finns!

Det löser inte allt, men det sållar bort en massa autogenererade spammail..
(som har framslumpade domännman!)

Det är ett steg på vägen!

Permalänk
Medlem

Själv har jag blivit av med nästan alla spam, fick dagligen massor av spam men jag gjorde så att jag aktivera autosvar på alla mail där jag skrev att jag kommer svara på ditt mail så fort jag kommer hem. Detta har gjort att jag max får 1-2 spam mail per vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr0wN
Själv har jag blivit av med nästan alla spam, fick dagligen massor av spam men jag gjorde så att jag aktivera autosvar på alla mail där jag skrev att jag kommer svara på ditt mail så fort jag kommer hem. Detta har gjort att jag max får 1-2 spam mail per vecka.

Hur kan du få MINDRE spam av det?
En av adresserna jag använder ligger det ett autosvar på och på den får jag en massa spam...

Visa signatur

Va?

Permalänk
Medlem

Troligen så har det iaf varit så att för min del så har spammarna använt riktiga e-post adresser och då har ett brev studsat och de har tagit bort mig för att slippa massa studsande brev.. En teori det iaf..

Permalänk
Medlem

Det vanligaste annars (tror jag i alla fall) är att om man svarar på ett mail så vet dom att det finns någon där och så fortsätter dom skicka...

Visa signatur

Va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanneL
Det vanligaste annars (tror jag i alla fall) är att om man svarar på ett mail så vet dom att det finns någon där och så fortsätter dom skicka...

snarare att man klickar på en länk eller att man t.ex. öppnar mailet och en bild laddas.
varje gång ett spam går till en oanvänd epostadress levereras ett felmedelande tillbaka till avsändaren. Fejkar man ett felmedelande i form av ett auto-reply så kanske man kan lura spammarna att adressen är ogiltig. vet inte hur bra det funkar men det låter ju fint ;).

annars funkar spamassassin bra, mozilla thunderbird 0.6 inbyggda spamfilter rensar också det mesta.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

I princip inga spammare bryr sig ett dugg om autosvar eller ens felkoder direkt fran mailservern.
Daremot drabbar svaren de oskyldiga vars emailadress angetts som avsandare (de mailmaskar som cirkulerar nu samlar in adresser fran den smittade datorn och valjer en slumpad som avsandare, exempelvis). Autosvar ar idag VALDIGT daligt beteende, och jag skulle rada dig att stanga av det. Om inte annat for att det kan fa dig svartlistad lite varstans, eller utslangd fran din ISP/mailleverantor.

Permalänk
Medlem

Jag använder Mail.app och Thunderbird.

Undvik att porrsurfa med IE så har man en bra början.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
Autosvar ar idag VALDIGT daligt beteende, och jag skulle rada dig att stanga av det. Om inte annat for att det kan fa dig svartlistad lite varstans, eller utslangd fran din ISP/mailleverantor.

Kontot med Autosvar är till en supportmail där kunden förväntar sig att få ett kvitto på att deras mail mottagits av oss. Att sedan ANDRA missbrukar mail är ju knappast något som vi kan ta ansvar för, eller hur?

Visa signatur

Va?