Permalänk
Medlem

vad 17 ska jag välja?

Tjabba!

Nu är det inte roligare än att jag ska köpa ny processor, Moderkort samt Ram-minne.

Men det är just med Processorn jag behöver hjälp.

Jag har inte hängt med alls på den senaste tidens processorer.
Men vad jag har sett och funderat på är:

AMD: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300493&cks=PRL

P4 Prescott : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123709&cks=PRL

p4 : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117322&cks=PRL

Vilken Ska jag välja?

Önskar få lite sjysst info om Processorerna då jag inte är en mästare inom tekninken

Mvh

Visa signatur

”CITERA mej, annars dör jag"

Permalänk
Medlem

finns säkert 100 likadana trådar så sök sök och sen så söker du lite till.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

WeeMaan - det är det jag har gjort, men alla pratar om en processor , tex endast om Prescott å där är den processorn SÅÅÅÅ bra eller om northwood. Men i jämförelse med vad? Det var därför jag gjorde denna tråd, för att se vad ni andra erfarna tycker.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Köp inte prescott.
Den är som P4 fast varmare och långsammare.

Ska du spela spel så är A64 ett klart val, ska du redigera video så är P4 ett bra val.

Permalänk
Medlem

Basicly..

Om det först o främst är en speldator du vill ha tycker ja du väljer en AMD.

Du väljer en P4 om du sätter värde på att ha datorn till att konvertera/kopiera/rendera
filmfiler osv..

Prescotten jobbar inte bättre än Northwood, den enda skillnaden är att cachestorleken
är större på Prescott (1MB) och att den avger mer värme..

Och när man har bestämt sig om det är de väl bara ekonomin som sätter gränsen vilken modell man väljer av AMD resp. P4

Visa signatur

Abit IC7-G ¤ P4 3.2Ghz 800Mhz ¤ OCZ 2*512MB BH-6 PC3200 Platinum Edition CL2-2-2-5 ¤ 2*160Gb Seagate S-ATA RAID0 ¤ Gainward FX5600 Ultra 450/880 Mhz ¤

Permalänk
Medlem

okej Men så det spelar ingen roll att AMD´n är på 2.0 Ghz medans P4 är på 3.0 ? dom presterar lika mycket i slutändan ändå?

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr3am3R
okej Men så det spelar ingen roll att AMD´n är på 2.0 Ghz medans P4 är på 3.0 ? dom presterar lika mycket i slutändan ändå?

Klockfrekvens är helt irrelevant om du jämför mellan olika processormodeller. Så ja, en AMD64 på 2Ghz presterar i de flesta fall ännu bättre än en P4 på 3Ghz.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr3am3R

Som xphase säger, klockfrekvensen spelar mindre roll i detta hänseende.. Amd har en lite annorlunda arkitektur än Intel/P4 o de gör att den den 'spelar' bättre/effektivare än P4..
trots att den ligger med en lägre klockfrekvens (amd's 2.0/2.2Ghz jämfört med P4'ans
3.0Ghz) för att du 'enklare' ska kunna jämföra så använd dig utav AMD's olika modell beteckningar typ 3000+ / 3200+ osv.. så är det en liten 'handledning' till vilken P4 modell den ungefär motsvarar (3200+ = P4'ans 3.2Ghz.. sagt/mätt mellan tummen o pekfingret ungefär).

Visa signatur

Abit IC7-G ¤ P4 3.2Ghz 800Mhz ¤ OCZ 2*512MB BH-6 PC3200 Platinum Edition CL2-2-2-5 ¤ 2*160Gb Seagate S-ATA RAID0 ¤ Gainward FX5600 Ultra 450/880 Mhz ¤

Permalänk
Medlem

jahaa, det var som fan! Jag som trodde det bara var snack om beteckningen Men då är saken avklarad.
3 st kunniga kan inte ha fel!

Det blir en AMD64 3000+

Tack så mycket.. Inga fler tips behövs

*tråd låst*

-Mäktiga ord :P-

Visa signatur