BenQ och ViewSonic 8 ms LCD

Permalänk
Melding Plague

BenQ och ViewSonic 8 ms LCD

<font style="font-size: 10pt"><b>BenQ och ViewSonic 8 ms LCD</b></font> <small class="small">måndag 30 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/news/a20040830A8058.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att bildskärmstillverkarna ViewSonic och BenQ kommer att lansera LCD-monitorer med en 8 millisekunders svarstid i första kvartalet nästa år. Tydligen kommer tillverkarna att satsa på 16- samt 12-millisekundersmonitorer under resterande delen av detta år och sedan fasa ut dessa för 8-millisekundersmonitorer.
<br />
<br />Dock är inte svarstiden allt. Själva panelen är en mycket viktig del i en LCD-monitor när det gäller prestanda i actionspel till exempel. Så kallad "ghosting" när monitorn släpar efter i snabba actionspel beror på mycket annat än just svarstiden. LCD-utvecklingen går dock fortfarande framåt och den äldre CRT-tekniken fasas alltmer ut.
<br />
<br />Relaterade artiklar: <a href="http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040526_tft_lcd_...">Produkttest: Fem TFT-monitorer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart finns det ingen anledning att köpa CRT till annat än priset.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Precis som det ska vara, CRT är gammalt nu. Men som sagt är priset lite för högt fortfarande för TFT skärmar i mina ögon

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk

Det är inte många år innan CRT skärman e utdöda.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Tillverkarna måste ha bättre policy när det gäller döda pixlar sen kan jag tänka mej att köpa en TFT skärm...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Om jag skulle behöva köpa en skärm just nu så skulle CRT ändå vara en självklarhet, en bra TFT-skärm kostar fortfarande skjortan och ett byxben och då måste man ändå leva med ghosting. Det blir ingen TFT för mej på ett bra tag än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer nog att dröja ett bra tag innan jag går över till TFT.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte har platsbrist eller flyttar skärmen speciellt ofta så ser jag ingen anledning att byta från CRT ännu.

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Har själv kört med TFT länge nu, har en 16ms modell från Hitachi, kan inte säga att jag ser några direkta tecken på sk. "Ghosting".

Kan verkligen inte tänka mig att gå tillbaka till min gamla CRT som var av mycket bra kvalité. Skärpan i min TFT är vida överlägsen min CRT. Säger som tidigare talare: CRT är snart död.

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen anledning att byta till TFT så länge priserna är som dom är (om man inte har ont om plats).

Permalänk
Medlem

Köpte en 19" lite dyrare CRT-skärm. Helt underbar! Men jag längtar tills jag kan köpa en stor TFT som knäcker denna CRT på VARJE punkt. För formatet på TFT knäcker onekligen hårt.

Permalänk
Medlem

Vad har en vanlig crt skärm för svarstid?

Permalänk

Är det någon som vet om det är en 6 eller 8 bitars panel för många av tillverkarna fuskade med sina 16ms skärmar och använde 6 bitars paneler som gav sämre färger?

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knudde
Vad har en vanlig crt skärm för svarstid?

Den har inte svarstid, utan uppdateringsfrekvens, Hz!

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en äldre TFT-skärm (som jag tror har hela 40ms responstid), men det funkar fint att spela ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Snart finns det ingen anledning att köpa CRT till annat än priset.

Snart kommer CRT vara sämre på allt och dyrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Snart kommer CRT vara sämre på allt och dyrare.

Ja det är ju klart att utvecklingen går framåt, men med de överdrivna priserna som tillverkarna har nu så finns det överhuvudtaget ingen anledning att köpa nåt annat än CRT...
Sen med den kassa "pixelpolicyn" som de flesta verkar ha så är det ju ännu sämre.
Ex vissa har ju att ett visst antal pixlar måste vara svarta för att man ska få ut nåt på garantin, hur kul är det då att sitta med 4 svarta pixlar mitt i bilden, när man måste ha minst 5 för att få monitorn utbytt?

Permalänk
Medlem

Kör man 100Hz på en CRT blir det 10ms mellan varje uppdatering, fast sen reagerar den ju inte helt blixtsnabbt.

Så om en 8ms TFT får en verklig responstid på ~15ms blir den lika snabb som en CRT.

jnse: Och hur många TFT har dåliga pixlar nuförtiden? Nä just det, inte många...

Skärmar jag har "testat" de senaste månaderna:

4st LG L1710S, inga döda pixlar.
2st Dell-TFT, inga döda pixlar.
2st Dell (bärbara), inga döda pixlar.
4st AOC-skärmar, inga döda pixlar.
1st Viewsonic, inga döda pixlar.
2st HP-skärmar, inga döda pixlar.

Min gamla unkna, flitigt använda compaq-notebook från 1997 har tre döda pixlar

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Finns det 19" TFT med 16ms?
Färgdjupet är ju överlägset på en TFT
men får nog vänta tills priserna går ner

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk

Tror det finns några nu faktiskt, men vet inte om de är så bra.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Vill ju köpa tft skärm nu! Vilken är bäst pris/prestanda? 12ms duger säkert gott till mig men det hade ju vart fränt med 8ms. Fast dom lär ju kosta endel vid lansering, för att sedan sjunka till normala priser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag väntar in dom nya tft-skärmarna före jag gör en beställning i alla fall det är vad min ängel på axeln tycker att jag ska göra.

så då får man leva med sin 19" CRT skärm ett tag till.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Vill man vänta en längre stund på att köpa plattskärm så kan man börja tråna efter detta istället för TFT-skärmar!
Lite om när det släpps SED-displayer: http://www.i4u.com/article1415.html
Info om tekniken: http://www.canon.com/technology/detail/device/sed_display/
Ser ruggigt mycket fram mot denna trevliga teknik, då det är billigt o framställa och bildkvaliteten är jämbördig med CRT-skärmar, jippie (kanske lite offtopic, sorry för det)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnse
Ja det är ju klart att utvecklingen går framåt, men med de överdrivna priserna som tillverkarna har nu så finns det överhuvudtaget ingen anledning att köpa nåt annat än CRT...
Sen med den kassa "pixelpolicyn" som de flesta verkar ha så är det ju ännu sämre.
Ex vissa har ju att ett visst antal pixlar måste vara svarta för att man ska få ut nåt på garantin, hur kul är det då att sitta med 4 svarta pixlar mitt i bilden, när man måste ha minst 5 för att få monitorn utbytt?

En modig själ som inte tänker på ergonomi och hälsa...

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenobioz
Finns det 19" TFT med 16ms?
Färgdjupet är ju överlägset på en TFT
men får nog vänta tills priserna går ner

Det finns ett gäng!
Nåra för att nämna:
16ms: Viewsonic VX910 med analog o DVI (ska strax stå på mitt skrivbord )
Benq FP 931 analog.
Philips 190S5C analog
Sharp LL-191A
LG L193ST
acer 1912

12ms
BenQ FP937
Philips 190S5F
Viewsonic VP912

Detta är iallafall några. Finns fler.
Dessutom finns det några utmärkta 20tums 16ms skärmar ute.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
En modig själ som inte tänker på ergonomi och hälsa...

ergonomi? Den 21" monitorn jag har nu är det då inte nåt fel på ergonomin på..
hälsa? sätt monitorn i jordat uttag så strålar den inte överdrivet mycket heller...
Mer?

Permalänk
Medlem

kör just nu med en benq fp567s(15" 12ms) och en samsung syncmaster 193p(19" 16ms?)
viss ghosting finns det på benqen men det ser man bara om man tänker på det(läs: inga problem att få hs i cs)
samsungen har jag bara mest för anime/filmer/bot och har inga problem alls där, är väldigt sugen att byta ut min mindre tft mot en exakt likadan för bilden är otroligt bra om man jämnför dom 2 bredvid varandra, även storleken är trevlig(dock vill jag nu ha +24" nu när man blivit van med 19"~~)

och det bästa: lcd-delen sticker ut ca 10cm om man mäter från basens bakre del.
istället för att sitta på kanske 30-40cm från en CRT så sitter jag nu över 60cm löst räknat..det är en väldigt stor skillnad för ögonen och huvudet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnse
ergonomi? Den 21" monitorn jag har nu är det då inte nåt fel på ergonomin på..
hälsa? sätt monitorn i jordat uttag så strålar den inte överdrivet mycket heller...
Mer?

När du en gång vant dig med TFT kommer du inse hur mycket din CRT flimmrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
När du en gång vant dig med TFT kommer du inse hur mycket din CRT flimmrar.

Nåja det vet jag inte, men 100hz flimmrar då inte mycket

Permalänk
Medlem

Jag hade CRT förut.. Om jag satt en hel vad vid datorn var ofta ögonen irriterade o sved när man stängde dem. Nu har jag TFT och de symptomen är mycket lindrigare.

Jo, jag hade min CRT i jordat uttag, men TFT är så överlägset på strålningsfronten så diskussionen är onödig.