Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Frågor angående beställning och val av Dangerden kylning

Permalänk
Medlem

Frågor angående beställning och val av Dangerden kylning

Ja jag har sökt efter "dangerden" på forumet och kollat igenom alla trådar, hitta dom flrsta svaren men undrar fortfarande en del.

Detta är vad jag tänkt beställa, kommer köpa pump, fläktar och eventuellt tank i sverige.

Danger Den - RBX Block Intel Socket 478, Lucite Top, 1/2" OD High Flow Fittings
MAZE4 GPU Block, 1/2 Fittings
Double Heater Core Radiator with Shroud and Mounting Hardware, 1/2 Fittings
Tygon R3603 1/2 Inch ID (6 fot)
Adjustable Plastic Hose Clamp, 11/16 - 13/16 Diameter Clamps (10 st)
Arctic Silver 5
12oz Water Wetter

Frågor:

Vad är skillnden på TDX och RBX blopcken för cpu (vilket är vettigast)?

Om man köper RBX får man med Y/T-koppling för att koppla ihop slangarna efter blocket?

Vad innebär tygonslang, är vad är skillnaden mot silikonslang och vilket rekomenderas?

Undrar även hur ni som har beställt därifrån och undvikit tull/skatt gjort, har förstått att man ska maila dom o be dom skriva ner värdet på paketet under 500 kr.

I fältet "Gift Message" på beställningen ska man fylla i vad det ska stå på paketet för att det ska se ut som en gåva eller?

Kommer köpa en EHEIM 1048 PUMP och undrar om den låter mycket och om det hjälper att bygga in den i vattentanken?

Undrar även om det skulle vara något problem med att komponenterna jag valt inte skulle fungera tillsammans och isf vad som rekomenderas.

Tacksam mför svar

Permalänk
Hedersmedlem

Ser mycket fint ut det där tycker jag.

TDX presterar sämre än RBX men RBX är knepigare tack vara dubbla utlopp. Jag vet inte om man får med en Y-koppling, jag antar att man inte får det ifall det inte står specifikt att man får det på DDs sida.

Tygonslang är diffusionstät vilket inte silikonslang är, dvs det läcker inte i gasform som det kan göra med silikonslang. Tygon är det självklara valet imho (har dock inte testat Clearflex som är något billigare).

Tull/skatt får man räkna med att betala. Förut kunde man slippa det vid beställningar från DD har jag hört, men inte numer.

Eheim 1048 är ett bra val tycker jag. Kanske att du bör överväga en 1250 dock eftersom RBX trivs med högt flöde. 1048an är mycket tyst ifall du vibrationsisolerar den, jag antar att en 1250 inte låter speciellt mycket mer.

Annars ser det mycket bra ut som sagt. Kanske att du borde ta lite mer slang. Jag köpte 10 fot och det räckte ganska precis, har kanske en dryg fot kvar. Beror iofs på hur man drar slangen och hur många grejor man har i systemet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Frågor angående beställning och val av Dangerden kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BLIZT
Undrar även hur ni som har beställt därifrån och undvikit tull/skatt gjort, har förstått att man ska maila dom o be dom skriva ner värdet på paketet under 500 kr.

I fältet "Gift Message" på beställningen ska man fylla i vad det ska stå på paketet för att det ska se ut som en gåva eller?

Jag beställde precis en dual heater core från dom och jag tolkade gift-message som du har gjort. jag skrev att innehållet var en gåva till en gammal vän och att värdet inte överskrider 500:- (fast på engelska). Värdet överskrider verkligen inte 500:- så den delen borde jag inte behöva oroa mig för. får se hur det blir med resten.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk

Jag beställde från dangerden i slutet av sommaren. Detta fick jag:

Plus 20 fot tygonslang.

Några kloka råd:
Satsa på en tank på en gång (om du inte gör en egen) det är så himla smidigt vid påfyllning.
Köp INTE Eheim pump från dangerden!! De är anpassade efter amerikanska el-nätet på 115V. Så ska du köpa en pump därifrån så är det någon av deras 12V pumpar som gäller.
Räkna alltid med att få betala tull. Då riskerar man inte att det svider i plånboken när paketet väl kommer. Själv slapp jag, det fastnade alltså inte i tullen. Kanske berode på att det var semestertid då.

Annars har jag varit väldigt nöjd med Dangerden. MYCKET bra service. De skickade till och med ett extra set med fästskruvar till ett vattenblock i efterhand helt gratis

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Kör du för pump till det där )ExecutoR(?
Tror du att man behöver dual heatercore och en eheim 1250 för vattenkylt 6800 ultra och 3500+?

Permalänk

Du behöver garranterat INTE en 1250. En 1048 duger gott och väl.

Själv kör jag:
Eheim 1048
Maze 3 CPU
Maze 4 GPU
Maze 4 Chipset
1st Heatercore
1st Bilradiator
1st 2x 5.25" Plexitank från DD
ganska precis 10 Fot tygonslang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt, då kan jag ta min kompis gammla 1048 så slipper det bli så dyrt.
Om jag tolkat din sign rätt så har du ett MSI NEO2? Funkar Maze4 chipset omoddad och utan problem där?

Medans vi redan är inne på ämnet, är det värt att betala 125 dollar för DD 6800 GPU block?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Undrar om någon nyligen beställt RBX bloxket och vet om man får Y-koppling med, om ingen vet e det like bra o beställa med en extra.

Ända anledningen till att jag skulle skaffa tank är för att dämpa ljudet från pumpen, och isf blir det nog till att bygga själv, men väntar tills jag hört pumpen för att avgöra det.

Hade inga planer på att köpa pump från usa, lutar åt en 1048 för tillfället pga lägre ljudnivå.

Räknar med att betala tull men hoppas jag slipper, börjar närma sig beställning nu, någon mer som har råd att ge mig?

Permalänk
Medlem

Polarens vattenkylning fick med en y-koppling till sitt RBX-block. Då känndes det lite onödigt när vi inte hade det i åtanke och hade beställt en separat y-koppling

Permalänk

köpte också rbx block och fick med y koppling trodde inte heller att jag skulle få med och köpte till...

Visa signatur

P4C800 Deluxe - P4E 2.8@4 ghz(maxning) 14x285.4 - 2x512 Adata ddr 400 - Ati Radeon 9800 se - 2x160gb Sata -

Permalänk
Medlem

Ok låter fint, då slipper jag köpa extra o få en över

Permalänk

Japp. Chipset-blocket passade prima på nordbryggan.
Maze 3 går även det att montera på cpu utan en massa modifikationer. läs denna tråd:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=33032...

Visa signatur

Permalänk

Vad gick hela paketet på?

Permalänk
Medlem

har inte beställt än men räknar med runt 3k för allt, har inte räknat speciellt noga dock

Funderar även på att beställa block till nordbryggan, någon som vet om dom har något som passar till Asus P4C800-E Deluxe?

Permalänk

Är detta paket kapabelt att kyla som en slk-800 + smartfan 2 (max fart) 75.7 cfm?

Vill få bra kylning men minimalt med ljud .. Vem vill inte det

Skiljer det mycket mellan Intel block och AMD block i pris?

EDIT: Stavning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuke_x
Är detta paket kapabelt att kyla som en slk-800 + smartfan 2 (max fart) 75.7 cfm?

Vill få bra kylning men minimalt med ljud .. Vem vill inte det

Skiljer det mycket mellan Intel block och AMD block i pris?

EDIT: Stavning

Det ska det väl göra. Vattenkylning är ju för det mesta snäppet bättre än den bästa luftkylningen. Dvs om man utesluter "nybörjarpaketen" och Zalmans vattenkylningsprodukter.

Permalänk

nuke_x: priset på blocken för olika processorer är oftast i samma prisklass