Hjälp!! problem med RAID!

Permalänk
Medlem

Hjälp!! problem med RAID!

för några månader sedan när jag formaterade så råkade jag installera via RAID från modekorts skivan.
Enda sen dess så har det blivit segt att boota upp för dte står att RAID searching ide drives och sedan efter det så kommer "promise fastrak" och ska sköka.

Men efter detta så kan jag inte boota upp från cdrom heller, måste göra min cdrom till 2:nd boot priority bios för att det ska bootas. Hade inga problem med det innan jag råka insallera raid tjaffset.

När jag köpte en ny hårddisk, 200GB så skulle jag partionera om. Göra 10gb till linux. Men linux vill nu inte heller installeras.. så tänkte att det kankse berodde på RAID.

Formaterar min c: partition, men det låg kvar när jag bootade upp.. kuynde inte först varför, tog tom "resotre bios default" för attt det kanske var där.. Men kom på senare att jag kankse måste formatera hela hårddisken (trots att den e partionerad) för att allt ska försvinna klokt?

men hursomhelst vill jag ha bort RAID.. från hela systemet. Eftersom allt strular efter jag installerat det. :/

http://www.riksdata.se/data/prodbig_10226.asp <- det där är min dator om det är till ngn hjälp. Jag är inte bra när det kommer till systemsaker så ber om ursäkt för att jag e total noobig.
Hoppas bara ngn ska först oh kunna hjälpa mig :]

en sak till, kan det stämma att RAID är ivägen för att installera linux på min dator?

Visa signatur

/ gurra

Permalänk
Hedersmedlem

Stannar datorn efter den har sökt efter IDE RAID-enheter?

Har svårt att tyda ditt inlägg. Installerade du drivrutiner för RAID-kontrollerkortet i Windows? Jag tror det handlar om en inställning i BIOS kallad "Boot Order" där man bestämmer vilket kontrollerkort som ska bootas först. Där bör du nog ta ditt "vanliga" kontrollerkort först för att kunna boota från hårddiskar/cd-rommar.

Är ingen Linuxexpert men då RAID i ditt fall verkar vara på hårdvarunivå lär det inte bli några problem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W