The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem

Tweaka oblivion.ini (den i "My Games") ifall du inte gjort det. Dock så är det nog, typ omöjligt att få det att rulla helt smooth ifall man inte har en monsterdator. Installerade själv spelet inte så länge sedan och det flöt mycket bättre med lite ändringar i ini-filen så att spelet faktiskt använder de tillgängliga resurserna i större utsträckning. Finns en guide på http://www.tweakguides.com/Oblivion_1.html

Glöm inte heller att uppdatera drivrutiner.

Permalänk

Nu skämms jag som frågar efter frågan alla ställt, men vilka moddar rek ni om man har en 3500+, 1900gt och 2 gig i ram?

Antar att man inte kan köra med prestandamoddar då mitt grafikkort inte är det bästa och nyaste, men annars, vad tycker ni?

Det enda jag har i modväg just nu är snabbare pilar och att dem inte försvinner vid intensivt skjutande (höjer antalet pilar tillåtna i världen)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Nu skämms jag som frågar efter frågan alla ställt, men vilka moddar rek ni om man har en 3500+, 1900gt och 2 gig i ram?

Antar att man inte kan köra med prestandamoddar då mitt grafikkort inte är det bästa och nyaste, men annars, vad tycker ni?

Det enda jag har i modväg just nu är snabbare pilar och att dem inte försvinner vid intensivt skjutande (höjer antalet pilar tillåtna i världen)

Du borde väl kunna köra Qarl-packs ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vitae
Tweaka oblivion.ini (den i "My Games") ifall du inte gjort det. Dock så är det nog, typ omöjligt att få det att rulla helt smooth ifall man inte har en monsterdator. Installerade själv spelet inte så länge sedan och det flöt mycket bättre med lite ändringar i ini-filen så att spelet faktiskt använder de tillgängliga resurserna i större utsträckning. Finns en guide på http://www.tweakguides.com/Oblivion_1.html

Glöm inte heller att uppdatera drivrutiner.

Jag testade att tweaka .ini filen lite grann och WOW! vilken skillnad.
Spelet flyter på bra nu och jag satte till och med på HDR
Tack så hemsk mycket för länken Vitae, /pat

/Sana

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Du borde väl kunna köra Qarl-packs ändå?

Jag har ingen aning, det är därför jag vänder mig till er

Permalänk
Medlem

Hej hopp, här kommer jag med ett par frågor...

1. Just nu ligger min Armorer på 35 och jag vill få upp den till 50 så snabbt som möjligt, några ideér?

2. Finns det något område i Cyrodiil som är extra rikt på blommor/ingredienser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_87
Hej hopp, här kommer jag med ett par frågor...

1. Just nu ligger min Armorer på 35 och jag vill få upp den till 50 så snabbt som möjligt, några ideér?

2. Finns det något område i Cyrodiil som är extra rikt på blommor/ingredienser?

Gå runt med vanlig rustning eller harnesk och mkt repair hammers, och slåss mkt varefter du reparerar.

Ute i vattenlandskap brukar det finnas mkt ingredienser, vid Panter Bay (jag har för mig att det ligger sydöst på kartan) och däromkring finns mkt sådant.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Nu skämms jag som frågar efter frågan alla ställt, men vilka moddar rek ni om man har en 3500+, 1900gt och 2 gig i ram?

Antar att man inte kan köra med prestandamoddar då mitt grafikkort inte är det bästa och nyaste, men annars, vad tycker ni?

OOO
Unofficial Oblivion patch (bugg-fixar)
Everlasting corpses (döda NPC ligger kvar)
Living economy (ingår i OOO-paketet, gör ekonomin roligare)

och dessa för att förbättra det visuella:
Natural weather (färg & ljus i naturen blir vackrare, vädret mer dramatiskt)
DEJ Harvest - Flora (gör att växter ändras/försvinner när man plockar dem)
Open cities (tar bort stadsportarna så det bara är att kliva in utan laddningstid)
Borderless Cyrodiil (tar bort de osynliga barriärerna där kartan tar slut)
LOD-texture pack (som någon sa så lär Qarls funka bra med ditt grafik-kort)

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_87
Hej hopp, här kommer jag med ett par frågor...

1. Just nu ligger min Armorer på 35 och jag vill få upp den till 50 så snabbt som möjligt, några ideér?

Om du har hög Destruction så gör en Disintegrate Armor/Weapon on Self 100 pts och kasta den om och om igen och reparera sedan. Är du inte Master i Destruction så gör bara en så hög lvl spell du kan, perfekt för att träna både Destruction och Armorer samtidigt.
Går också att enchanta en ring eller något med Disintegrate Weapon, så kan du sätta den på en hotkey och equip/unequip hela tiden för att förstöra ditt vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_87
Hej hopp, här kommer jag med ett par frågor...

1. Just nu ligger min Armorer på 35 och jag vill få upp den till 50 så snabbt som möjligt, några ideér?

2. Finns det något område i Cyrodiil som är extra rikt på blommor/ingredienser?

1. Plocka alla döda fienders rustning & vapen, reparera och släng.

2. Vägen mellan Skingrad och Anvil kantas ju av en massa Flax som är den bästa basvaran för magica- & damage health-potions. Kring Old Bridge söder om Imperial City finns massa Lavender som ihop med röd flugsvamp blir restore health.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
OOO
Unofficial Oblivion patch (bugg-fixar)
Everlasting corpses (döda NPC ligger kvar)
Living economy (ingår i OOO-paketet, gör ekonomin roligare)

och dessa för att förbättra det visuella:
Natural weather (färg & ljus i naturen blir vackrare, vädret mer dramatiskt)
DEJ Harvest - Flora (gör att växter ändras/försvinner när man plockar dem)
Open cities (tar bort stadsportarna så det bara är att kliva in utan laddningstid)
Borderless Cyrodiil (tar bort de osynliga barriärerna där kartan tar slut)
LOD-texture pack (som någon sa så lär Qarls funka bra med ditt grafik-kort)

Tack så hemskt mycket.
Antar att alla länkar till moddarna är postade i någon av dessa sidor, men var?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Tack så hemskt mycket.
Antar att alla länkar till moddarna är postade i någon av dessa sidor, men var?

Här finns OOO:
http://jorgeoscuro.googlepages.com/

Här finns nog resten, du kan söka lätt med nåt nyckelord ur namnen på moddarna jag föreslog:
http://www.tessource.net/files/search.php

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Här finns OOO:
http://jorgeoscuro.googlepages.com/

Här finns nog resten, du kan söka lätt med nåt nyckelord ur namnen på moddarna jag föreslog:
http://www.tessource.net/files/search.php

Tack, tack, hoppas datorn pallar bara

EDIT: MÅSTE jag skapa en ny char för att alla mods ska fungera?

EDIT2: Jag struntar i OOO för då måste man starta en ny char.
Försöker att få LOD package att fungera (den som är uppdelat i 2) men jag kan inte extrahera filerna. Förslag?

Har dock installerat borderless, guard, weather inside, open cities och everlasting corpses men jag vill få LOD 4096x4096 att fungera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
EDIT2: Jag struntar i OOO för då måste man starta en ny char.
Försöker att få LOD package att fungera (den som är uppdelat i 2) men jag kan inte extrahera filerna. Förslag?

Har dock installerat borderless, guard, weather inside, open cities och everlasting corpses men jag vill få LOD 4096x4096 att fungera!

Vad heter din LOD-pack? Själv kör jag med CaptNKILL 4096x4096 Landscape LOD Texture Pack Version 2, som bara var att un-zippa till C:\program\Bethesda Softworks\Oblivion\.

Vad är "guard" för mod förresten?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Vad heter din LOD-pack? Själv kör jag med CaptNKILL 4096x4096 Landscape LOD Texture Pack Version 2, som bara var att un-zippa till C:\program\Bethesda Softworks\Oblivion\.

Vad är "guard" för mod förresten?

Det heter "6761-1.0-4096x4096 Improved Zacharots LOD Textures".
Att den inte går att zippa verkar ligga i att den har ändelsen "7z" vilket jag aldrig hört talas om.

Guard är min förkortning, egentligen heter den "No Psychic Guards" dvs man får ingen bounty om ingen vakt ser eller "hör" om man gör ett brott. De har en viss range de kan upptäcka en på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Det heter "6761-1.0-4096x4096 Improved Zacharots LOD Textures".
Att den inte går att zippa verkar ligga i att den har ändelsen "7z" vilket jag aldrig hört talas om.

Guard är min förkortning, egentligen heter den "No Psychic Guards" dvs man får ingen bounty om ingen vakt ser eller "hör" om man gör ett brott. De har en viss range de kan upptäcka en på.

Hahaha, jaså det är därför jag åker fast och får höra "It's all over law-breaker!" fast jag är säker på att ingen vakt kunnat se mig!!

Har heller aldrig sett .7z-filer. Annars får du väl prova med CaptNKILL's 4096 LOD.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Inaktiv

Programmet 7-zip(?) använder sig utav .7z
Går att ladda ner gratis på deras hemsida.

Permalänk

Jag har fått Adoring fan efter mig. Tror att jag skickade tillbaka eller dödade honom för ett tag sen. Men nu kan jag inte hitta honom. Är det så att han respawnar efter ett tag vid Arenan? Nån som vet. Jag vill nämligen ha tillbaka honom nu.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ickamicka
Jag har fått Adoring fan efter mig. Tror att jag skickade tillbaka eller dödade honom för ett tag sen. Men nu kan jag inte hitta honom. Är det så att han respawnar efter ett tag vid Arenan? Nån som vet. Jag vill nämligen ha tillbaka honom nu.

Jag kommer inte ihåg hur, men jag vet att man kan få tillbaka honom. Han kanske respawnar efter man slagits igen?

Permalänk
Medlem

Jo han respawnar, brukar dyka upp nästa gång man sover..
lite kul när man klarat arenan, brotherhood och mage så har man 3 pers efter sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jo4Cim
Jo han respawnar, brukar dyka upp nästa gång man sover..
lite kul när man klarat arenan, brotherhood och mage så har man 3 pers efter sig

Jo, samt efter Knights och Shivering Isles har man 4-5 pers och en skalad hund..

Mvh

Permalänk
Medlem

okej, trevligt.

jag sitter och installerar oblivion igen efter ett väldigt långt uppehåll, kanske kommer köpa båda expansionarna om jag tycker det är like roligt som tidigare

Permalänk
Medlem

Tror ni dessa "fans" som hänger som ett snöre efter hjälten påverkar något när man smyger?

Permalänk
Medlem

ska hämta upp några handskar i chroroll tror jag det är men dom är för tunga för att man ska kunna lyfta dem, snacka me prällen o bad till akatosh eller va han nu heter o han sa att jag skulle gå till kellan och lyfta förbannalsen men de händer inge kan inte få fram nån speciell dialog eller ge honom nått någon som vet vad ska ska görA?

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
ska hämta upp några handskar i chroroll tror jag det är men dom är för tunga för att man ska kunna lyfta dem, snacka me prällen o bad till akatosh eller va han nu heter o han sa att jag skulle gå till kellan och lyfta förbannalsen men de händer inge kan inte få fram nån speciell dialog eller ge honom nått någon som vet vad ska ska görA?

fick du ingen magi eller något för att ta bort förbannelsen ifrån honom. Annars läs i loggboken vad du ska göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
ska hämta upp några handskar i chroroll tror jag det är men dom är för tunga för att man ska kunna lyfta dem, snacka me prällen o bad till akatosh eller va han nu heter o han sa att jag skulle gå till kellan och lyfta förbannalsen men de händer inge kan inte få fram nån speciell dialog eller ge honom nått någon som vet vad ska ska görA?

Du ska ge först gå till altaret och be... sedan ska du gå fram till kellan och ge honom det du fick när du bad vid altaret... dvs du ger honom den där realese spellen du fick vid altaret... kommer inte ihåg vad det hette...

Permalänk
Medlem

Apropå adoring fan, är det så att man kan lassa på grejer på honom? Det vore ju alldeles ypperligt, har aldrig testat det nämligen

Permalänk

Jag undrar i vilken mapp man ska lägga mods som man laddar ner?

Permalänk

Har kört Oblivion ett litet tag nu igen och har kommit på ett litet problem, det är så att jag har levelat lite men inte sovit så nu har jag 11 level. vilket jag gör att jag kan gå från level 15 till level 26, ska jag levela allt på en gång eller på något annat sätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ickamicka
Jag undrar i vilken mapp man ska lägga mods som man laddar ner?

Står nog i Oblivion FAQ:en här på Sweclockers?
C:\Program Files\Bethesda Softworks\Oblivion\Data

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4