The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem

Elder Scrolls IV (släpps om ett bra tag)

Everquest 2 (ute nu)

Tycker nog Everquest 2 ligger rätt bra till även om Elder Scrolls IV otvivelaktigt är snyggare.

Permalänk
Medlem

Bah det är meningslöst att jämföra grafiken i renodlat fps med RPG. FPS ÄR grafik. RPG är så mkt annat än grafik. Det är klart att FPS-spel alltid kommer SE bättre ut än RPGs. Precis som en animerad film alltid kommer se bättre ut än ett fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marty78
Elder Scrolls IV (släpps om ett bra tag)
http://newspics.rpgdot.com/gallery/1084/Screenshots//TES4Moun...

Everquest 2 (ute nu)
http://everquest2.station.sony.com//screenshots/general/013.j...

Tycker nog Everquest 2 ligger rätt bra till även om Elder Scrolls IV otvivelaktigt är snyggare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
För övrigt så är det ännu mycket jobb kvar på grafiken. Ta bilden på riddaren som står riktad mot ett par berg. Där har man ännu inte gjort någon riktig himmel, man har inte texturerat bergen, man har inte mappat bergen och stora delar av omgivningen har redan ändrats sen bilden togs (i Augusti?)

Så slutprodukten bör se väldigt annorlunda ut...

Permalänk

jisses...tänk att vräka på med skuggor i inställningarna i detta spel...min dator kommer att krasha då eller nått...minns när man lirade vanliga morowind,hade man på skuggorna där så kunde bilden knappt röra sej=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

"Many computers sacrificed their lifes for this game"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Visst vore det trevligt om U3 kommer se ut såhär: http://pcmedia.ign.com/pc/image/article/526/526179/new-unreal...

Men vem tror på det? Detailjnivån är allt för hög. Det där är grundmallen för "low"-polygon modellen.

Inte en chans, kolla på figurens siluett/kontur. Den där modellen har inte överdrivet högt polygonantal även om det är klart mer än Doom3s modeller. Den ”hög-polygoniga” modellen som de använder för att generera normal maps har knappast så kantiga konturer.

Permalänk
Avstängd

Unreal Engine 3 - Terrain Shot
http://www.unrealtechnology.com/screens/TerrainShot.jpg

vadå fult?

edit: ser ni mörkret på marken, moln?

finns det något spel som har moln som ger skugga?

Visa signatur

P4 1,9GHz Willamette - 1024MB RDRAM Samsung 400Mhz - Hercules 9800 SE AIW + (ZM 80D, OP1) - SG 40GB , WD 120GB , SG 200GB - Nec DVD+-RW 3500A - 16" CRT Samtron - Santa Cruz | no its not, its the dark side, you are correct
Tangentbord, Mus, Musmatta - Ljudsystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wreckage
Unreal Engine 3 - Terrain Shot
http://www.unrealtechnology.com/screens/TerrainShot.jpg

vadå fult?

edit: ser ni mörkret på marken, moln?

finns det något spel som har moln som ger skugga?

Frågan är ju dock om det är äkta skugga från molnen eller fakead.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Inte en chans, kolla på figurens siluett/kontur. Den där modellen har inte överdrivet högt polygonantal även om det är klart mer än Doom3s modeller. Den ”hög-polygoniga” modellen som de använder för att generera normal maps har knappast så kantiga konturer.

Konturen behöver inte vara extremt kurvig, därför är den heller inte det.

Här har du före/efterbilder

2 miljoner polygoner
http://image.com.com/gamespot/images/2004/news/05/13/unreal/u...

Drygt 5000, slutresultatet
http://image.com.com/gamespot/images/2004/news/05/13/unreal/u...

Tycker du då att det verkar rimligt att modellen jag visade kommer se ut så i spelet? Visst hade det varit fint, men jag hade inte hoppats för mycket på det.
För övrigt ser ju terrängbilden ut som något från dagens spel.

Kommer då Unreal 3 vara snyggare? Det borde vara det. Det är ett FPS, och där kan man i regel lägga mer kräm på grafiken. Men det är för tidigt att avgöra nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Frågan är ju dock om det är äkta skugga från molnen eller fakead.

det är i princip skuggorna som va poängen med det där demot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Konturen behöver inte vara extremt kurvig, därför är den heller inte det.

Här har du före/efterbilder

2 miljoner polygoner
http://image.com.com/gamespot/images/2004/news/05/13/unreal/u...

Drygt 5000, slutresultatet
http://image.com.com/gamespot/images/2004/news/05/13/unreal/u...

Tycker du då att det verkar rimligt att modellen jag visade kommer se ut så i spelet? Visst hade det varit fint, men jag hade inte hoppats för mycket på det.
För övrigt ser ju terrängbilden ut som något från dagens spel.

Kommer då Unreal 3 vara snyggare? Det borde vara det. Det är ett FPS, och där kan man i regel lägga mer kräm på grafiken. Men det är för tidigt att avgöra nu.

Kallas normal mapping, riktig trevligt faktiskt
http://be3d.republika.pl/howto_d3_normalmap.html

Så det är helt möjligt, googla efter mer info. Modellen ser ut så i spelet, har funnits en video då man fick se några modeller muppa runt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Kallas normal mapping, riktig trevligt faktiskt
http://be3d.republika.pl/howto_d3_normalmap.html

Så det är helt möjligt, googla efter mer info. Modellen ser ut så i spelet, har funnits en video då man fick se några modeller muppa runt.

Jo, jag vet vad normal mapping är. Men det har hänt så ofta att spelen ser skitsnygga ut på förematerialet för att sedan se medelmåttigt ut i spelet. Det känns ju sådär trovärdigt när dom är satta i en svart bakgrund. Speciellt när man ser dom två bilderna längre ner på den vite snubben. Jag hoppas att det ser ut så, men gå inte och tro stenhårt på det....

Den som lever får te, sa kinesen.

Permalänk
Medlem

Halldin, ska du byta avatar sen när nya kommer?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Konturen behöver inte vara extremt kurvig, därför är den heller inte det.

Här har du före/efterbilder

2 miljoner polygoner
http://image.com.com/gamespot/images/2004/news/05/13/unreal/u...

Drygt 5000, slutresultatet
http://image.com.com/gamespot/images/2004/news/05/13/unreal/u...

Tycker du då att det verkar rimligt att modellen jag visade kommer se ut så i spelet? Visst hade det varit fint, men jag hade inte hoppats för mycket på det.
För övrigt ser ju terrängbilden ut som något från dagens spel.

Kommer då Unreal 3 vara snyggare? Det borde vara det. Det är ett FPS, och där kan man i regel lägga mer kräm på grafiken. Men det är för tidigt att avgöra nu.

Jag garanterar dig att bilden* du först länkade till är en låg-polygonig modell. Att generera en normal map av den modellen med så få polygoner skulle ge en riktigt taskig normal map.

Om du tittat på den 2 miljoner polygon modell som du länkar till så ser du att konturen/siluetten till den är i princip helt slät, långtifrån så hackiga/kantig som den första bilden du visa.

* den här alltså: http://pcmedia.ign.com/pc/image/article/526/526179/new-unreal...

Edit: Om modellerna i UE3 baserade spel kommer se så bra ut vet man ju inte, tyckte nog att de tidigare Doom3 modellerna nästan såg bättre ut an de i färdiga spelet...MEN bilden vi pratar om är definitivt inte en hög-polygonig modell som används för normal mapping generering utan en modell med lägre polygonantal + normal map.

Permalänk
Medlem

Fick ta bort förra inlägget för att skriva detta. Iaf.

Permalänk
Medlem

Dom 2 sista där hade jag inte sett förrut tror jag.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plupp
Dom 2 sista där hade jag inte sett förrut tror jag.

Stämmer nog bra det, dom är helt nysläppta.

Permalänk
Medlem

!AMAGAD! kommer knappast ens fungera på lägsta på min dator :*(

Permalänk
Medlem

TIPPAR PÅ!

Jag tippar på tt man kommer att måste ha minst 2 X x800 för de ultimata grafiket! Eller bara nåt nytt som kommer hela tiden?

Visa signatur

:D"J0hnny" B Good:D

Permalänk
Medlem

När jag började lira morrowind var det diabilder typ, men så bra spelet va Kör glatt oblivion med lika kass fps om det är bra

Permalänk
Medlem

Hmm, varför skulle grafiken i Oblivion vara så fruktansvärt krävande eg? Så himla übersnyggt är det inte börjar jag tycka. Unreal Engine å andra sidan- där förstår man att dagens grafikkort inte kommer räcka långt, men Oblivion? Ett spel vars målgrugg inte alls sitter på samma hårdvara som FPS-freaksen. Halvskumt.

Exakt vad tycker ni är så speciellt med Oblivions grafik i jämförelse med det vi har idag - Doom 3, Farcry, H2. osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Hmm, varför skulle grafiken i Oblivion vara så fruktansvärt krävande eg? Så himla übersnyggt är det inte börjar jag tycka. Unreal Engine å andra sidan- där förstår man att dagens grafikkort inte kommer räcka långt, men Oblivion? Ett spel vars målgrugg inte alls sitter på samma hårdvara som FPS-freaksen. Halvskumt.

Exakt vad tycker ni är så speciellt med Oblivions grafik i jämförelse med det vi har idag - Doom 3, Farcry, H2. osv?

Oblivions grafik är helt enkelt bättre än D3, FC och HL2. Och sen är RPGn mer än grafiken till skillnad från FPS, så det är lite speciellt med snygga sådanna eftersom det är mycket annan spelmekanik som tar upp utvecklingstid

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Oblivions grafik är helt enkelt bättre än D3, FC och HL2. Och sen är RPGn mer än grafiken till skillnad från FPS, så det är lite speciellt med snygga sådanna eftersom det är mycket annan spelmekanik som tar upp utvecklingstid

Jojo, att RPG är annorlunda från FPS brukar jag tjata om oxå så det vet jag såklart. Som RPG är Oblivion naturligtvis överlägset. Men om man nu kollar på grafiken och utelämnar diverse AI, fysik, osv så undrar jag vad som eg är nytt om man går utanför RPG-genren. Texturerna? Skuggorna? (nej) Ljuskällor mm? Storskalighet? Animationerna?(för tidigt att uttala sig om) Ngn expert får gärna berätta exakt vad man kan se utifrån screensen som är imponerande/speciellt/nytt/über-prestandakrävande.

EDIT: En grej som verkar "ny" är de snygga skogarna + landskapet/terrängen. Som de ju oxå snackat om i diverse intervjuer.

Permalänk

Jag tycker att det ser otroligt megasnyggt ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Jojo, att RPG är annorlunda från FPS brukar jag tjata om oxå så det vet jag såklart. Som RPG är Oblivion naturligtvis överlägset. Men om man nu kollar på grafiken och utelämnar diverse AI, fysik, osv så undrar jag vad som eg är nytt om man går utanför RPG-genren. Texturerna? Skuggorna? (nej) Ljuskällor mm? Storskalighet? Animationerna?(för tidigt att uttala sig om) Ngn expert får gärna berätta exakt vad man kan se utifrån screensen som är imponerande/speciellt/nytt/über-prestandakrävande.

EDIT: En grej som verkar "ny" är de snygga skogarna + landskapet/terrängen. Som de ju oxå snackat om i diverse intervjuer.

Man använder b.la parallax mapping, en SM 2.0 variant av displacement mapping. Det finns såvitt jag vet inte i något spel än. Sen har vi ju effekter som att karaktärer kan åldras på direkten, en mycket längre viewdistance, speedtree (stora skogar med bra prestanda) och massa annat blaj som vi inte vet om än.

Jag vet bara att det ser mycket bra ut, och betänk att detta är ett RPG. Inte bara ett RPG, det är ett Elder Scrolls. Räkna med mycket större, öppna och friare miljöer än vilket FPS som helst. Om man springer runt i slutna miljöer och trånga korridorer har man givetvis mer kräm att leka med för grafik. Men det handlar ju inte bara om vilka effekter som är nya eller gamla, det är hur det framförs.

Vissa tycker helt enkelt det är vackrare med stora, öppna medeltida landskap än en postapokalyptisk slum, vare sig den har avancerad grafik eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Man använder b.la parallax mapping, en SM 2.0 variant av displacement mapping. Det finns såvitt jag vet inte i något spel än. Sen har vi ju effekter som att karaktärer kan åldras på direkten, en mycket längre viewdistance, speedtree (stora skogar med bra prestanda) och massa annat blaj som vi inte vet om än.

Jag vet bara att det ser mycket bra ut, och betänk att detta är ett RPG. Inte bara ett RPG, det är ett Elder Scrolls. Räkna med mycket större, öppna och friare miljöer än vilket FPS som helst. Om man springer runt i slutna miljöer och trånga korridorer har man givetvis mer kräm att leka med för grafik. Men det handlar ju inte bara om vilka effekter som är nya eller gamla, det är hur det framförs.

Viewdistance, skogar, större miljö ie storskalighet, ny variant av dis. mapping... okej check. Jo sånt drar en hel del gpu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Vissa tycker helt enkelt det är vackrare med stora, öppna medeltida landskap än en postapokalyptisk slum, vare sig den har avancerad grafik eller inte.

Jag säger ingenting om vad som subjektivt är snyggare. Jag försöker förstå vad i grafiken som rent tekniskt skulle kunna vara så pass krävande att dagens graffe inte alls räcker till. AI, fysik, scripting, mm rollspels-element tas till stor del hand om av CPUn väl?

Vidare funderar jag på hur pass skalbart Oblivion kan tänkas vara.

Man måste ju inte alls ha monstergraffe för att njuta av spel som H2 och Doom3 om man nöjer sig med lägre upplösning mm. Så kanske blir det samma sak med Oblivion. Beth har ju åtminstone goda incitament att se till att det blir på det sättet.

Permalänk
Medlem

Får tårar i ögonen bara att se på bilderna:D

Visa signatur

:D"J0hnny" B Good:D

Permalänk
Medlem

Det här spelet kommer vara köpvärt bara för skogarnas skull. Det blir till att spara ihop ett nytt grafikkort dock :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Viewdistance, skogar, större miljö ie storskalighet, ny variant av dis. mapping... okej check. Jo sånt drar en hel del gpu.

Jag säger ingenting om vad som subjektivt är snyggare. Jag försöker förstå vad i grafiken som rent tekniskt skulle kunna vara så pass krävande att dagens graffe inte alls räcker till. AI, fysik, scripting, mm rollspels-element tas till stor del hand om av CPUn väl?

Vidare funderar jag på hur pass skalbart Oblivion kan tänkas vara.

Man måste ju inte alls ha monstergraffe för att njuta av spel som H2 och Doom3 om man nöjer sig med lägre upplösning mm. Så kanske blir det samma sak med Oblivion. Beth har ju åtminstone goda incitament att se till att det blir på det sättet.

Det är nästa generations grafik, så det bästa är som vanligt bäst. 6800/X800 lär funka alldeles ypperligt, men om man ska ha högsta inställningar, AA/AF och annat så bör man nog ha det bästa som finns när spelet släpps (2006?). Det tar nog en hel del kräm att rita upp så öppna miljöer med såpass hög detaljrikedom. Likt Morrowind så lär det vara avgörande med en snabb processor för bra prestanda.

Det kommer vara mycket skalbart. Man kommer kunna skära ner på specifika delar av grafiken (gräs, skuggor, texturer etc). Det var en sak som saknades i Morrowind. Ändå så gick Morrowind att spela på ett TNT2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Jag säger ingenting om vad som subjektivt är snyggare. Jag försöker förstå vad i grafiken som rent tekniskt skulle kunna vara så pass krävande att dagens graffe inte alls räcker till.

Har inte sett något officiellt om det men det ser åtminstone ut som de använder HDR och det är ju relativt tungt för dagensgrafikkort. Man kan ju glömma AA med det påslaget Det (HDR+AA) är något jag hoppas kommande generationer grafikkort klarar.