The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem

Skiter faktiskt i grafiken eftersom det antagligen kommer vara som med morrowind. Allt på lägsta men det flyter fortfarande inte

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Skiter faktiskt i grafiken eftersom det antagligen kommer vara som med morrowind. Allt på lägsta men det flyter fortfarande inte

NetImmerse 3 hade exempelvis inte Occlusion Culling, så motorn renderade rubb och stubb. Visserligen flyter det perfekt på högsta, med AA och AF på en A64 3000+ med 6800GT och 1GB RAM... fast det fanns ju iofs inte när spelet kom ut. Men det brukar vara så med deras spel.

Däremot kommer Oblivion att ha mycket mer optimeringar för rendering av saker, och dessutom kommer det finnas mycket mycker fler saker som kan justeras förutom view distance och skuggor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chaos
*dräggel*

You like that, don't you biaaaaatch!? ^^ vs n~ (elefant-smile)

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin

NetImmerse 3 hade exempelvis inte Occlusion Culling, så motorn renderade rubb och stubb. Visserligen flyter det perfekt på högsta, med AA och AF på en A64 3000+ med 6800GT och 1GB RAM... fast det fanns ju iofs inte när spelet kom ut. Men det brukar vara så med deras spel.

Däremot kommer Oblivion att ha mycket mer optimeringar för rendering av saker, och dessutom kommer det finnas mycket mycker fler saker som kan justeras förutom view distance och skuggor.

Mjo var mer det jag syftade på. Även om man har det grymmaste när spelet kommer ut så kommer det antagligen ändå inte flyta med allt på max så man kan lika gärna sluta bry sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Får man verkligen hoppas med tanke på att min dator som är 2-3 år nyare än Morrowind har lite småkämpigt med MW

Permalänk
Medlem

<Däremot kommer Oblivion att ha mycket mer optimeringar för rendering av saker, och dessutom <kommer det finnas mycket mycker fler saker som kan justeras förutom view distance och skuggor.

Ja det får vi verkligen hoppas. Jag tyckte den urtaskiga optimeringarna var ett av de största problemen med spelet. När det kom så hade jag ett gf2, och glad som jag var så köpte jag ett gf4, men ARRGG, det var ingen skillnad. Man kunde i och för sig ha högre upplösning men frameraten var fortfarande lika dålig. Och sedan hade den en mängd avbrott, tex när jag började slåss med ett monster var det en 1sec hack varje gång, troligen fr att den laddade in grafik. Samt när man gick till olika områden så hackade det till rejält och områden var inte stora.

Grym spelide och bitvis mycket bra genomförande, men den hackiga grafiken och problematiska ballanseringen kunde jag inte smälta.
Största nackdelen för mig var dock att det inte var co-op. Inte så kul att spela själv
/A

Permalänk

Spelet blir snyggare och snyggare, kommer det ut till Xbox2 releasen så blir det ett givet köp

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
<Däremot kommer Oblivion att ha mycket mer optimeringar för rendering av saker, och dessutom <kommer det finnas mycket mycker fler saker som kan justeras förutom view distance och skuggor.

Ja det får vi verkligen hoppas. Jag tyckte den urtaskiga optimeringarna var ett av de största problemen med spelet. När det kom så hade jag ett gf2, och glad som jag var så köpte jag ett gf4, men ARRGG, det var ingen skillnad. Man kunde i och för sig ha högre upplösning men frameraten var fortfarande lika dålig. Och sedan hade den en mängd avbrott, tex när jag började slåss med ett monster var det en 1sec hack varje gång, troligen fr att den laddade in grafik. Samt när man gick till olika områden så hackade det till rejält och områden var inte stora.

Grym spelide och bitvis mycket bra genomförande, men den hackiga grafiken och problematiska ballanseringen kunde jag inte smälta.
Största nackdelen för mig var dock att det inte var co-op. Inte så kul att spela själv
/A

Vad hade du för CPU? Vad gäller MW och rpgs i allmänhet är INTE grafikkortet värst viktigt.

Permalänk
Medlem

Ja det är cpu:n som är bottle necken. Har en 1.4GHz.
Men den borde ändå inte vara så ojämn i performance. Daggerfall var också väldigt dåligt optimerat, men beror säkerligen på att spelet är så komplicerat.
/A

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Mjo var mer det jag syftade på. Även om man har det grymmaste när spelet kommer ut så kommer det antagligen ändå inte flyta med allt på max så man kan lika gärna sluta bry sig

Tänk Doom 3, det är alltså absolut highend som gäller när spelet släpps för att det ska flyta på max. Om spelet blir försenat sjunker ju det lite förstås.

Och bara för att nån slider här och där inte är körd hela vägen betyder det inte att grafiken i sin helhet kommer se ut som bajs... så det går visst att beundra bilderna.

CPU och RAM är guld i Morrowind, ett bra grafikkort är ganska viktigt men inte lika viktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Får man verkligen hoppas med tanke på att min dator som är 2-3 år nyare än Morrowind har lite småkämpigt med MW

Samma här, tills jag patchade spelet. Har du inte gjort det så pröva, en enorm skillnad prestandamässigt

Permalänk
Medlem

mein gut! (:)) Jag måste vara verbalt handikappad eller något liknande.

Det jag menar är alla som sitter och säger att "shit jag kommer inte kunna spela spelet" eller "tror ni min dator kommer fungera?". Det jag menade var att det är bara att slappna av och se vad man har när spelet börjar närma sig release och därefter uppgradera

Förövrigt får jag fortfarande inte morrowind att flyta med allt på högsta en i 1024x768 :/

Permalänk
Medlem

På framsidan till mars-numret (US) av PC Gamer finns det en bild på ngn slags bad ass-snubbe från Oblivion. Jag har ingen aning om detta är ngn slags screenshot, beautyshot eller bara en art/konceptbild, men äntligen får man se en bild där ngn ser lite GRYM ut. Inte bara en massa fjollor i guldrustningar sheeesh.

Permalänk
Medlem

I like what i see

Permalänk
VR-fantast

Art/Concept är det.

Permalänk

Tur att man inte har skaffat sej ett nytt graffe nu då som ja har tänkt sen i vintras....lär inte räcka med någe x850xt 256mb till de där.... det blir väl ett ATI radeon-åttamiljoner-supermega-ultra-edition XT med 2048 i RAM eller liknande...billigare o köpa en xbox/ps3 + spelet än grafikkortet som krävs...fast de klart man kommer o ha graffet ändå

DATORER ÄR EN DYR HOBBY!

Visa signatur

A64 X2 4400+//XP-120mm\\DFI-Lanparty Ultra-D//Gainward 7800GTX\\CorsairTwinxC2 2048MB//WD-Raptor74GB10000rpm+300GB\\Tagan480W 2force

Permalänk
Medlem

håli krapp. Är nästan så att man är rädd för grafikens utveckling ju =/.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

länken som han skrev funkar inte? kommer bara in på forumets katogari sida?

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Citat:

Art/Concept är det.

Nä det tror jag inte, det e ju samma snubbe som var på framsidan av Gameinformer när Oblivion avslöjades, och enligt Bethesda var det in-game, så detta är nog det också.

Man kan ju hoppas iaf

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plupp
Nä det tror jag inte, det e ju samma snubbe som var på framsidan av Gameinformer när Oblivion avslöjades, och enligt Bethesda var det in-game, så detta är nog det också.

Man kan ju hoppas iaf

Hans ansikte och bakgrunden visst, rustningen och det andra är målat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hans ansikte och bakgrunden visst, rustningen och det andra är målat.

Målat? Det är väldigt kantigt och hårt för att vara målat. Kanske det är en screenshot som de piffat upp?

Permalänk
VR-fantast

En rustning i spelet: http://www.elderscrolls.com/images/art/obliv/obliv04B.jpg

Jämför med den ovan. Jag vet inte hur dom har gjort bilden, men det är inte rätt textur på rustningen. Det är kanske tekniskt möjligt att få det att se ut så, men det skulle se helt malplacerat ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

En rustning i spelet: http://www.elderscrolls.com/images/art/obliv/obliv04B.jpg

Jämför med den ovan. Jag vet inte hur dom har gjort bilden, men det är inte rätt textur på rustningen. Det är kanske tekniskt möjligt att få det att se ut så, men det skulle se helt malplacerat ut.

Svärdet är rätt likt det på denna bilden (vilket inte behöver betyda ngt iofs hehe)
http://www.elderscrolls.com/images/art/obliv/obliv11B.jpg

Jag ska fråga bethseda-MSFD eller ngn och se om de vill klargöra hur det ligger till..

FÖ har väl inte denna screen postats här i tråden ännu:

Permalänk
VR-fantast

Designmässigt: Ja
Textur/modellmässigt: Nej

Men fråga MFSD om du vill, jag skulle bli extremt förvånad om hela bilden var riktig. Och antagligen besviken, eftersom jag inte kan se den stilen ihop med resten av spelet... det går inte ihop.

Permalänk

Han är väl renderad i 3DMax precis som bilden till gamestaromslaget (alla screens utom just framsidan var in-game).

Permalänk
Medlem

MSFD från Bethesda svarade på RPGCodex:

"It's in-game art, posed and rendered in 3D Studio Max. The magazine also retouched the image for the magazine. All of the covers were done this way.

I actually think the in-game rendering looks better, because you can't see all the shaders in action when we render in Max."

Permalänk
Medlem

Det betyder alltså att han kan se ut så i spelet?

Visa signatur

[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Det betyder alltså att han kan se ut så i spelet?

Nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Nej.

Det var ju allt från spelet, men bara renderat i 3DS Max istället för i spel motorn så det borde man väl?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var ju allt från spelet, men bara renderat i 3DS Max istället för i spel motorn så det borde man väl?

1. Det ÄR ju inte spelmotorn så det kommer inte se ut så i spelet
2. Den är retouchad också