Permalänk

Vad limmar man plexiglas med?

jaa. vad ska jag använda för lim? eller ska det vara silikon?
Någon som vet om det funkar bra att limma plexiglas på trä och plast?

Permalänk
Medlem

jag körde superlim på mitt. Sitter som berg. Superlimm är ju bland det starkaste limmen som finns och eftersom det fäster på i stort sett allt så är det ett bra val. Nackdelen är att du inte kan justera in under tiden det torkar.

Visa signatur

||Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt ||

Permalänk
Hjälpsam

Limpistol håller bättre än silikon och är styvare, och dessutom klart om ha har fogar som skall fyllas. Om du kör superlim, se till att ha 100% plana ytor då limmet är en molekyl tjockt i idealläge så fäster det sämre på skrovliga ytor.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Acrifix är ett lim speciellt för plexiglas. Clas Ohlson brukade föra det fast du kan nog få tag på det hos din lokale glasmästare också.

Permalänk

Ty! Tror jag kör med limpistolen (: pallar inte fixa speciallim, kan inte tänka mig att det är nån enorm skillnad ändå. Men hur fäster jag det i trä? Kan ju iofs testa mig fram lite, och se vad som håller bra..

Permalänk
Hjälpsam

Limpistol eller ännu heldre några snygga skruvar då trä är poräst och kan slitas loss om man har små limpunkter.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag körde med glassilikon, funkade bra, dock tar det ett tag innan det torkar, och man behöver ju speciella verktyg för att pressa ut silikonet =/

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

Ska du limma plexi mot plexi är acrifix helt överlägset allt vad superlim epoxy eller smältlim kan prestera. Plexi mot trä vet jag däremot imte.

Visa signatur

MSI P45 Platinum, E8500, Corsair XMS2 4GB, Gainward HD4870, 36GB raptor, Zalman GT1000
Konverterat tillbaka till intel

Permalänk
Medlem

Alltså, när man limmar plexi mot plexi Ska du enligt mig i alla fall använda special utformat lim. Har för mig det heter syren lim, det fungerar som så att när du strykit på det på ena sidan och fört ihop bitarna så smälts de ihop mer eller mindre. Sitter där förevigt såvidare du inte sågar det itu.

Permalänk
Medlem

epoxy och andra lösningar är inte bra, särskilt inte om fogen ska vara vattentät, då det kan börja läcka efter ett tag. som andra tipsat om är plastlim bästa valet då det temporärt löser upp plasten så den verkligen sätts ihop med den andra biten ordentligt! då håller det tätt! plexi mot trä så skulle jag nog satsa på epoxy eller annat starkt 2-komponentslim!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

2 KOMPONETS LIM... de funkar till allt!!!

Permalänk

okej schyrre! får se hur det blir då (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Limpistol håller bättre än silikon och är styvare, och dessutom klart om ha har fogar som skall fyllas. Om du kör superlim, se till att ha 100% plana ytor då limmet är en molekyl tjockt i idealläge så fäster det sämre på skrovliga ytor.

är det så på 2-komponents lim också?
Min gamla trä/metall slöjds lärare sa att man skulle rispa upp ytan.
Men det var nog på metall, men jag tycker det borde vara samma?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Plexi kan limmas med alla typer av lim avsedda för akryl

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn