Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Syntheslizer: Tester är designade att köra CPU på 100% hela tiden, medans program som använder CPU hårt, ändå kanske ger den en andnings paus eller två. Det kan ju förklara temp skilnaden.
Har du satt någon begränsning för "fläkten" som kan hindra den at gå fullt? Första stället at kolla är givetvis i BIOS/UEFI, men även om du har något program i windows som reglerar alla fläktarna som är kopplade till mammabrädan?
Jag ser ingen anledning till varför den inte skulle kunna gå i full fart under belastningar som test program.

CPU_FAN i BIOS är satt till "normal" men vid högre temperaturer bör ju pumpen trycka på bättre än 1600 RPM.
Ni får gärna dra ner Intel Burn Test och se vad ni får för värden. Jag når som sagt inte över 60C (snitt 54C för att vara exakt) trots 100% load vid normalt användande. Kör IBT med följande inställningar: Times to run 1, Stress level Maximum, Threads All.
Maximum gör att belastningen är mer jämn över en längre tid. Annars hoppar temperaturerna upp och ner då varje test bara tar runt 7-8 sekunder.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du tror inte att det har att göra med lågt flöde i systemet, med tanke på att hans D5a bara går i 1/3 dels fart?

nej, han har väl en 360 och en 140 och det är en 4690k i klart under 1,3v. mäts vattentemperaturen när processorn blir så här varm tror jag inte att den är hög alls. att det blir så varmt skulle jag gissa på beror på dålig värmeavledning. är blocket monterat korrekt ligger problemet alltså under ihs. jag fick ~20c på min 6700k och något liknande på min 4770k av delid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

CPU_FAN i BIOS är satt till "normal" men vid högre temperaturer bör ju pumpen trycka på bättre än 1600 RPM.
Ni får gärna dra ner Intel Burn Test och se vad ni får för värden. Jag når som sagt inte över 60C (snitt 54C för att vara exakt) trots 100% load vid normalt användande. Kör IBT med följande inställningar: Times to run 1, Stress level Maximum, Threads All.
Maximum gör att belastningen är mer jämn över en längre tid. Annars hoppar temperaturerna upp och ner då varje test bara tar runt 7-8 sekunder.

I mitt bios finns det min/max rpm man kan ange. Därför jag tänker att den kanske är begränsad på något vis.

Skrivet av versions:

nej, han har väl en 360 och en 140 och det är en 4690k i klart under 1,3v. mäts vattentemperaturen när processorn blir så här varm tror jag inte att den är hög alls. att det blir så varmt skulle jag gissa på beror på dålig värmeavledning. är blocket monterat korrekt ligger problemet alltså under ihs. jag fick ~20c på min 6700k och något liknande på min 4770k av delid.

Jo, jag var själv på väg att göra det förra gången jag hade isär, men fick inte köpt pasta innan, så det blir nästa gång.
Men om vi först får igång pumpen, så kan vi kolla vad han får för temp när han har full fart på vattnet.
Lite ledsamt är det om man inte får bätre temps efter man investerat i vattenkylning.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Det blev aldrig någon extra 140. Just nu är det bara ett L360-kit som kyler endast CPU. Väntar på att få lite MTG-prylar sålda, sen blir det att komplettera med en 420 i toppen och två GPU-block. Just ja, går det att använda samma vatten? Det här jag kör nu kommer inte ha gått mer än två-tre veckor tills jag ska uppgradera. Gick åt drygt hälften av litern jag mixade och ska det till en större rad + block och mer slang så kommer det som blev kvar inte att räcka.

Pumpen går nu i "full speed" men mäter bara 2246 RPM så antingen är det en segare pump än angivet eller så vill inte BIOS att det ska gå fortare. Radiator, reservoar och slanger är inte ens ljumna trots 70 på CPU.
Med tanke på att det bara är IBT som ger så höga temperaturer så känns det inte direkt som att det är några problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du tror inte att det har att göra med lågt flöde i systemet, med tanke på att hans D5a bara går i 1/3 dels fart?

Är det en D5 han har tyckte det stod DDC längre upp i tråden. EK-D5 PWM pumparna kan vara problematiska att styra då dom inte följer Intels PWM standard. Det ska ha kommit en nyare D5 pump från EK men den följer inte med deras kit eller en pump-res kombona.

@Syntheslizer:
D5 eller DDC?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

@MarkSix:

EK-XRES 100 DDC MX 3.1 PWM.
Hittar inte ett jota någonstans om RPM. Flow rate etc finns men inget om RPM. Lite svårt att veta om den går som den ska när det inte finns någon info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Det blev aldrig någon extra 140. Just nu är det bara ett L360-kit som kyler endast CPU. Väntar på att få lite MTG-prylar sålda, sen blir det att komplettera med en 420 i toppen och två GPU-block. Just ja, går det att använda samma vatten? Det här jag kör nu kommer inte ha gått mer än två-tre veckor tills jag ska uppgradera. Gick åt drygt hälften av litern jag mixade och ska det till en större rad + block och mer slang så kommer det som blev kvar inte att räcka.

Pumpen går nu i "full speed" men mäter bara 2246 RPM så antingen är det en segare pump än angivet eller så vill inte BIOS att det ska gå fortare. Radiator, reservoar och slanger är inte ens ljumna trots 70 på CPU.
Med tanke på att det bara är IBT som ger så höga temperaturer så känns det inte direkt som att det är några problem.

ja, det går bra så länge det inte är smutsigt.

i min dator gör det ingen större skillnad vad pumpen går på men jag har en d5.

tänkte väl att de inte skulle vara varma, problemet är värmeavledning, inte kylning. IBT är väldigt varmt, ja. du behöver inte delidda om du inte vill överklocka rejält. i dagsläget kör du en väldigt konservativ överklockning så det ska gå bra. vill du upp över 1,3v är det mer eller mindre nödvändigt på haswell dock. så här blev det före och efter delid på min 6700k. det är dock i 1,475-1,493v vilket är som ~1,35v på en haswell kanske.

Permalänk
Medlem

@Syntheslizer:
Jag antar att du gör strömmatningen från PSU och inte via moderkortets CPU-fläkt anslutning.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Är det en D5 han har tyckte det stod DDC längre upp i tråden. EK-D5 PWM pumparna kan vara problematiska att styra då dom inte följer Intels PWM standard. Det ska ha kommit en nyare D5 pump från EK men den följer inte med deras kit eller en pump-res kombona.

@Syntheslizer:
D5 eller DDC?

My bad!
Jag antog att det gälde en D5, vet inte vart jag fick det ifrån.
Mitt i natten, var väl trötter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Använder PWM-sladden på pumpen. Finns en converter som matar fullt ös via SATA men enligt manualen skulle den bara användas för att fylla systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Syntheslizer:
Jag tror att det är bätte att bara koppla rpm och pwm signalerna till moderkortets fan-header och sedan koppla strömmatningen direkt via PSU. Pumpen kan ju dra upp åt 18W vilket jag tror är lite för mycket för en fan-header.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Hmm, det finns bara en kabel från pumpen och det är en 4-pins. Ska jag koppla den till moderkortet måste jag plugga in 4-pin > SATA. Så det är antingen reglerbar hastighet eller fullt blås som gäller. Jag tänkte att jag kopplar in GPU-blocket och en till radiator först och ser om flödet räcker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå! Vad för pump och reservoar combo skulle ni rekommendera för en 480 mm radiator och en 240?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hallå! Vad för pump och reservoar combo skulle ni rekommendera för en 480 mm radiator och en 240?

Skulle valt en D5 PWM, då jag antar du har flera block till som ska kylas tex SLI/CF, mb och cpu kör du bara säg 1 gfx och cpu så hade jag nog valt DDC PWM. Så flera block D5 och färre DDC
Res är olika beroende på chassit osv men en cylinder modell är snyggt och enkelt att jobba med tex EK eller bitspower, XSPC, Aquatuning har alla olika lösningar.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

@Ten: Tack! Det som ska kylas är 2 st 290 och en 3570k Ska ha xspc radiatorer då jag köpte en ax240 nyss och tänkte komplettera med en ex 480!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tjena! Ni som köpt Barrow fittings via tex. Aliexpress från Zheng Hong Tong mf.
Hur fick ni prissänkning på frakt och delar? Skrev ni till säljaren i förväg innan ni lade beställningen och skrev vad ni skulle köpa?
Eller skrev ni till säljaren på samma sida som man fyller i sina uppgifter/betalar?

Har aldrig köpt något från Aliexpress innan så lite osäker på hur det fungerar

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@makarickiri: Nu fick du ett snabbt svar

Du lägger alla varor i kundkorgen från en och samma säljare, du lägger ordern men du ska inte betala!
Avbryt betalningen och gå till dina orders, där ser du att du kan kontakta säljaren och att ordern är obetald.
Skicka ett meddelande att han ska sänka frakten för dig, vänta sedan 0-24 timmar.
Du ska sedan se att priset är sänkt några $!

Betala och sedan är det bara att vänta på paketet.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter Tack för snabbt svar! Nu är det bara att vänta

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Entusiast

Japp... lägg order utan att betala, be säljaren korrigera fraktpriset

Är inga större summor vi pratar om, men dumt att inte utnyttja rabatten man kan få. Beställde mina saker från Zheng och gjorde exakt så

Permalänk
Medlem

Har beställt block till båda grafikkorten men kom precis på att jag kanske borde ha en sån där liten pryl som kopplar ihop dem? Eller går det fint att bara dra en kort slang mellan korten?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@Syntheslizer du tänker på terminal?

Jag hade själv planer på en sån, men struntade i det då jag personligen tycker att det är snyggare att köra fittings och slang/rör mellan istället. Så nej, du behöver ingen sån om du inte vill.

Har du inte en slot mellan korten så kan det bli halvtight. Då skulle passande roterbara fittings vara en vettig lösning...

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Jag har en plats mellan korten så det kommer finns plats. Vad är fördelen med att dra dubbelt mellan korten som du gjort på bilden? Ökat flöde till GPU2?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är lite synd att det inte görs mer vattenblock till custom PCBs. Just nu finns det ju bara Ek som ligger i framkant, sen finns ju också alphacool men dom gör ju inte fullblock kylning. Skulle vara snyggt att ha ett block från watercool eller aqua computer. Men som sagt dom gör bara till original PCBs vad jag har sett.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Entusiast

Phanteks, men gör de bara till referens?

Har inte kollat runt då jag köpt allt förutom fittings från EK

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Syntheslizer:

@Zpnk: Jag har en plats mellan korten så det kommer finns plats. Vad är fördelen med att dra dubbelt mellan korten som du gjort på bilden? Ökat flöde till GPU2?

Inte min dator på bilden... min dator är halvklar bara, se bygglogg i signatur

Här är lite bilder som förklaring på diffen mellan parallell och serial...

http://alturl.com/2nq9g

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Ingen som råkar sitta på två såna här?

Tänkte sätta drain och tempsensor i botten av min 480 rad medans in och ut är på ovansidan. Men är osäker på hur bra dessa kommer sitta utan två såna här...

Ser ju ut så här på undersidan och det känns inte som att det sitter bra när man slänger dit tempsensor och fitting. Skulle läckage uppstå så skulle ju allt bara fara ut i botten på chassit och inte blöta ner nån komponent, men vill ju ändå undvika läckage...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Dubbelt = Paralellt.
Du delar inkommande vatten i två flöden, ett till varje kort, det halverar flödes hastigheten över GPUna, men minskar samtidigt det totala vatten motståndet i loopen. Pumpen kan mao leverera mera fart på vattnet, då den har lite mindre motstånd att övervinna.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Skapade en tråd i EK's forumdel på overclock och fick svar, har beställt två. Men tack iaf

Permalänk
Medlem

Hej alla.

Jag har 3st Fury X där jag skulle kör vatten på 2 st. idag när jag fick min terminal 3 slott så visar det sig att det är 2 platser mellan kortet. Inte som jag uppfattade det en plats. Så jag montera original kortet på plats 1 och resterande 2 i plats 2 och 4 FORMULA-Z ASUS. Men det funkar inte. man blir så trött. Måste man ha grafikkorten i plats 1,2 och 3 för att få det att funka. (amd moderkort)

https://www.komplett.se/product/826864/datorutrustning/kylnin...

https://www.komplett.se/product/760831/datorutrustning/moderk...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090