Minnesstrul!! Kingston, K8N Neo Platinum (bilder)

Permalänk

Minnesstrul!! Kingston, K8N Neo Platinum (bilder)

Fred!

Skapade en tråd i går, men det var ingen som vågade reflektera. Så jag förösker igen, den här gången med lite bilder som illustration.

Jag beställde ett uppgraderingskit fr. Datorbutiken.com. (AMD 64 3000+, Kingston 512 KVR400X64C3A, MSI K8N Neo Platinum) Köpte även ny låda och PSU (antec 350W).

Efter ha satt ihop komonenerna började det att strula, BSOD, omotiverade omstarter etc.

Först trodde jag att det var min nyinköpta SATA disk som strulade och började installera drivrutiner o grejer. Detta visade sig inte hjälpa.

Jag bytte ut mitt minne och satte in ett minne från min gamla dator (Kingston DDR 266). Helt plötsligt fungerade datorn helt perfa! Aha, tänkte jag och skickade tillbaka det knasande minnet.
Fick ett nytt minne i går, tror ni det fungerade? Givetvis INTE!

Jag kan köra minnet i 133, 2-2-2-6 men inte i 3-3-3-8 som den skall köras i.

Vad tror ni? Har jag fått ett felande minne igen eller är det kanske PSU:n eller MB:n som skall bytas ut den här gången?

SE BILD: http://www.kallek.se/bilder/apa.jpg

Tacksam för svar!

Visa signatur

Athlon 64 3000+, MSI K8N Platinum nforce 3, Kingston KVR 400 512 DDR, Western D WD2000JD, ASUS v9520 Geeforce FX 5200

Permalänk
Permalänk

Har redan kollat det. Har ändrat minnet nu så det går i 3-4-3-8, verkar funka. Ska bara köra prime ett par dygn

Visa signatur

Athlon 64 3000+, MSI K8N Platinum nforce 3, Kingston KVR 400 512 DDR, Western D WD2000JD, ASUS v9520 Geeforce FX 5200

Permalänk
Medlem
Permalänk

De körs i 2.6 nu. Jag hajjar inte sånt dära med spänningsökningar, o clockningar etc. Är det stor prestandaförsämring när jag kör minnerna i 3-4-3-8?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bör det inte vara men prova att ändra i biosen och kör sen memtest86 med bägge inställningarna och jämför sedan vad du får för värden så vet du sedan hur stor skillnaden är.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Testat att sätta volten på 2.7v?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

De skall ju för guds skulle köras i 2.6v, 3-3-3-8. Det är vad fabriken säger, det borde ju i teorin fungera hur fint som helst. Jag vet inte riktigt vem jag skall bli förbannad på, Kingston eller MSI; altså vems felet är. *pust och pes* Och till datorbutiken vågar jag knappt vända mig, riksken att få en räkning debiterad på en a´två miljarders låter inte speciellt lockande. Ja, ja datorn funkar nu i alla fall, även om CPU tempen sprungit upp till 47 grader. Låg på 35 innan.

Förresten, någon av er som har erfarenhet av cpu-z, om ni kollar på länken ovan så står det att mitt minne är "single" Men är inte grejen med DDR att det är Double Data Rate? Borde det då inte stå double där det nu står single?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CPU-Z säger att du har ett minne som inte körs i dual channel för då krävs det två minnen och vad jag vet så om manh kör två minnen i dual chanell så ska det gå snabbare att skyffla minne men det märks mest i minnesintensiva aplikationer som t.ex videoredigering o likn.

Permalänk

Allright. Skit samma, nu fungerar ju datorn i alla fall och det gamla ordspråket "varför laga något som inte har gått sönder" bör väl tillämpas här antar jag. Jag får tacka Er för god hjälp och moraliskt stöd;) /kallekaka

Visa signatur