Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

tack för att ni gjort saken klarare för mig.

har några fler tal som jag fastnat på och således hoppat över... bla

uppdela z^4 -6z^2+25 så långt som möjligt i reella faktorer.

behöver inte lösa talet om ni inte vill, vill eg bara ha hjälp med tankegången.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

I en klass finns 12 flickor och 18 pojkar. Man ska välja ut 6 personer varav minst 3 är flickor. Hur många val finns det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
I en klass finns 12 flickor och 18 pojkar. Man ska välja ut 6 personer varav minst 3 är flickor. Hur många val finns det?

Inte alls säker på det här, men det borde väl vara något i stil med (12 över 3)*(27 över 3)?

12 över 3 är ju antalet sätt du kan välja ut de tre flickorna från de 12 som finns. Sedan ska du ju välja ut tre av de återstående 27 personerna oavsett kön, dvs 27 över 3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja precis, så gjorde jag också men det står ett annat svar i facit. Kanske jag som har tolkat uppgiften fel eller nått :S

http://matmin.kevius.com/Uppgift2/Ma%20Diskret%20-%20Kombinat...

Permalänk

Hej, fattar inte på vilket sätt (3x + 2)(2x - 3) ska lösas, jag har använt konjugatregeln, och får fram 6x^2 + 4x - 6
Men facit säger 6x^2 + 5x - 6
Skulle någon vara söt och förklara vad jag missar eller om facit kanske är fel?
(Konjugatregeln; (a + b) (a - b) = a^2 - b^2)

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda konjugatregeln här då du har (ax+b)(bx-a), inte (ax+b)(ax-b). Här får du snällt multiplicera term för term och då stämmer facit.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

3x*2x=6x^2
2*2x=4x
sen 2*-3=6
<.<
Vad är det jag missar? Vad ska jag ta 2x och gångra med för att få 5x?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åkerström
3x*2x=6x^2
2*2x=4x
sen 2*-3=6
<.<
Vad är det jag missar? Vad ska jag ta 2x och gångra med för att få 5x?

3x*2x= 6x²
3x*-3= -9x
2*2x = 4x
2*-3 = -6

Vilket blir 6x² -9x +4x -6

-5x är ju skillnaden mellan -9x och 4x, så svaret blir slutligen 6x² -5x -6

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
3x*2x= 6x²
3x*-3= -9x
2*2x = 4x
2*-3 = -6

Vilket blir 6x² -9x +4x -6

-5x är ju skillnaden mellan -9x och 4x, så svaret blir slutligen 6x² -5x -6

Tack kabniel!
Glömde ju alltså multiplicera 3x med -3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Inte alls säker på det här, men det borde väl vara något i stil med (12 över 3)*(27 över 3)?

12 över 3 är ju antalet sätt du kan välja ut de tre flickorna från de 12 som finns. Sedan ska du ju välja ut tre av de återstående 27 personerna oavsett kön, dvs 27 över 3.

Jag tror man får för många om man gör så. Man kanske ska göra såhär istället:

(12 3) * ( 18 3) + (12 4) * (18 2) + (12 5) * (18 1) + (12 6) * (18 0)
Alltså man beräknar på hur många sätt det kanske ske om man väljer 3 flickor, 4, 5 och 6. Men jag får ändå fel resultat om man jämför med facit. Kan det vara så att facit har fel? Har prov imorgon i kombinatorik så uppskattar om någon kan lösa det tills ikväll!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeni
tack för att ni gjort saken klarare för mig.

har några fler tal som jag fastnat på och således hoppat över... bla

uppdela z^4 -6z^2+25 så långt som möjligt i reella faktorer.

behöver inte lösa talet om ni inte vill, vill eg bara ha hjälp med tankegången.

Jag börjar med att låta u = z^2, då övergår din ekvation i

u^2 - 6u + 25 = (u - 3)^2 + 16. Detta uttryck är > 0 för alla u varför rötterna till (u - 3)^2 + 16 är komplexa och därmed också rötterna till z^4 - 6z^2 + 25. Vidare så kommer z_1 och z_2 vara rötter till ekvationen och också conj(z_1) samt conj(z_2). Därför kommer uppdelningen ske i andragradsfaktorer enligt

z^4 - 6z^2 + 25 = (z^2 + az + b)(z^2 + cz + d)

Klarar du dig härifrån eller vill du ha ytterligare hjälp?

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Jag tror man får för många om man gör så. Man kanske ska göra såhär istället:

(12 3) * ( 18 3) + (12 4) * (18 2) + (12 5) * (18 1) + (12 6) * (18 0)
Alltså man beräknar på hur många sätt det kanske ske om man väljer 3 flickor, 4, 5 och 6. Men jag får ändå fel resultat om man jämför med facit. Kan det vara så att facit har fel? Har prov imorgon i kombinatorik så uppskattar om någon kan lösa det tills ikväll!

Frågade en kompis och han kom också fram till formeln som du skriver här ovanför. När jag sa att det var fel kollade han med en av sina kompisar och de kom fram till att det borde stämma och att det därför antagligen är fel i facit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Frågade en kompis och han kom också fram till formeln som du skriver här ovanför. När jag sa att det var fel kollade han med en av sina kompisar och de kom fram till att det borde stämma och att det därför antagligen är fel i facit.

Antag att vi har 6 flickor. Kalla dem A,B,C, D,E,F

Antag nu att vi väljer ut A,B,C i första urvalet (det som ska vara flickor)
Anta vidare att vi väljer D,E,F i andra urvalet. Således att urvalet är (A,B,C;D,E,F) är detta verkligen ett annat urval än t.ex. (D,E,F;A,B,C) eller (A,D,E;B,C,F) ?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Antag att vi har 6 flickor. Kalla dem A,B,C, D,E,F

Antag nu att vi väljer ut A,B,C i första urvalet (det som ska vara flickor)
Anta vidare att vi väljer D,E,F i andra urvalet. Således att urvalet är (A,B,C;D,E,F) är detta verkligen ett annat urval än t.ex. (D,E,F;A,B,C) eller (A,D,E;B,C,F) ?

Jag tycker inte att det borde vara det

Därför jag trodde att det borde vara (12 3)*(27 3)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Jag tycker inte att det borde vara det

Därför jag trodde att det borde vara (12 3)*(27 3)

(12C3) Säger ju, välj 3 av tolv. Därefter säger (27C3) välj 3 av 27. Av dessa 27 finns bl.a. de tre flickor som inte togs med i första urvalet. Du räknar alltså alla permutationer som olika val.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Antag att vi har 6 flickor. Kalla dem A,B,C, D,E,F

Antag nu att vi väljer ut A,B,C i första urvalet (det som ska vara flickor)
Anta vidare att vi väljer D,E,F i andra urvalet. Således att urvalet är (A,B,C;D,E,F) är detta verkligen ett annat urval än t.ex. (D,E,F;A,B,C) eller (A,D,E;B,C,F) ?

Jag skulle nog säga att det är ett val eftersom ordningen inte har någon betydelse. Förstår bara inte hur de kan få fram det till 269 523. Jag testade att köra med 4 flickor, 2 pojkar, 3 val varav minst 2 är flickor. När jag testade alla val så fick jag 16. Men 16 får man också om man följer
(4 3) + (4 2) * (2 1)
Så jag antar att det är fel i facit.

Permalänk
Medlem

Hur löser man 0 = sin(2,5t) - 12,5*cos(2,5t) ?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Ett sätt är att utnyttja tan(a)=sin(a)/cos(a)

Så tan(2,5t)=12,5

sedan slår man inversa tangens på miniräknaren och får då ut t.

Sedan får du tänka på att tangens är pi-periodiskt, så svaret blir t +- n*pi

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Hur löser man 0 = sin(2,5t) - 12,5*cos(2,5t) ?

Ett förslag:

Kom ihåg trigonometriska ettan:
sin^2(x) + cos^2(x) = 1
sin^2(x) = 1 - cos^2(x)
cos^2(x) = 1 - sin^2(x)

Vi kan nu kvadrera båda sidorna, MEN detta kan ge extra lösningar som vi får ta bort senare. Detta eftersom x^2 = (-x)^2.

sin(2,5t) = 12,5*cos(2,5t)
sin^2(2,5t) = 12,5^2 * cos^2(2,5t)
1 - cos^2(2,5t) = 12,5^2 * cos^2(2,5t)

Nu kan vi sätta cos^2(2,5t) till u och lösa
1 - u = 12,5^2 * u
1 = 12,5^2 * u + u
1 = (12,5^2 + 1) * u
u = 1 / (12,5^2 + 1)

cos^2(2,5t) = 1 / (12,5^2 + 1)

Härifrån kan du nog fortsätta själv. Kom dock ihåg att inte alla lösningarna kommer att vara rätt, på grund av kvadreringen ovan.

Edit: Alla trigonometriproblem som ser svåra ut blir enkla om man bara kommer ihåg tillräckligt många identiteter. Att memorera är dock svårt, så jag föreslår att du tar en penna, ett papper och en linjal och passare och börjar klura ut så många som möjligt själv. Då sätter det sig ganska bra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Invers funktion

f(x^-1)'(2) bestäm om

f(x)= 4x^3/x^2+1

Har provat att provat med att använda produktregeln men det, stämmer inte alls.

uppgift 3.1/29 i Calculus

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Glömsk

Edit: Whoops, läste fel.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med en matte C uppgift som jag inte riktigt förstår.

Om en sfär har arean A och volymen V så gäller A=K*V^p. Bestäm talen K och p.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Invers funktion

f(x^-1)'(2) bestäm om

f(x)= 4x^3/x^2+1

Har provat att provat med att använda produktregeln men det, stämmer inte alls.

uppgift 3.1/29 i Calculus

Skall man tolka det som att det är andraderivatan av 4x^(3/x^2)+1 du är ute efter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Behöver lite hjälp med en matte C uppgift som jag inte riktigt förstår.

Om en sfär har arean A och volymen V så gäller A=K*V^p. Bestäm talen K och p.

Skall man integrera, eller förutsätts man känna till formler för area och volym för en sfär?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Behöver lite hjälp med en matte C uppgift som jag inte riktigt förstår.

Om en sfär har arean A och volymen V så gäller A=K*V^p. Bestäm talen K och p.

Du vet att

A = 4pi*r^2
V = (4pi/3)*r^3

Vet vi p kan vi bestämma K:
K = A / V^p

Vi vill inte att K ska bero på r. Vi försöker därför göra så att V^p innehåller r^2 så att A/V^p tar ut r. Vad kan vi höja V med för att r^3 ska bli r^2?

V^p = [ (4pi/3)*r^3 ]^p
V^p = (4pi/3)^p * (r^3)^p
V^p = (4pi/3)^p * r^(3p)

Sätter vi p till 2/3 kommer V^p ge
(4pi/3)^(2/3) * r^2
Vad vi söker.

Nu måste vi bara bestämma K.
V^(2/3) = (4pi/3)^(2/3) * r^2

K = [ 4pi * r^2 ] / [ (4pi/3)^(2/3) * r^2 ] = 4pi / (4pi/3)^(2/3) ~= 4.84

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skall man tolka det som att det är andraderivatan av 4x^(3/x^2)+1 du är ute efter? [...]

Nej, det är inte derivator vi snackar här. En funktions invers bestäms av x=f^-1(y) <=> y=f(x), vilket bara gäller om funktionen är entydig (eller vad det nu heter på svenska, one-to-one på engelska), dvs om det för varje värde y bara finns ett x för vilket y=f(x). T.ex. är y=x^2 inte entydig då x^2=(-x)^2.

Tyvärr är det alldeles för länge sedan jag studerade matematik men om du (eller någon annan) kommer fram till en lösning får du gärna posta den, det vore roligt att se svaret.

Edit: Rättat ett fel i en formel.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skall man integrera, eller förutsätts man känna till formler för area och volym för en sfär?

Det förutsätts att man känner till formlerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du vet att

A = 4pi*r^2
V = (4pi/3)*r^3

Vet vi p kan vi bestämma K:
K = A / V^p

Vi vill inte att K ska bero på r. Vi försöker därför göra så att V^p innehåller r^2 så att A/V^p tar ut r. Vad kan vi höja V med för att r^3 ska bli r^2?

V^p = [ (4pi/3)*r^3 ]^p
V^p = (4pi/3)^p * (r^3)^p
V^p = (4pi/3)^p * r^(3p)

Sätter vi p till 2/3 kommer V^p ge
(4pi/3)^(2/3) * r^2
Vad vi söker.

Nu måste vi bara bestämma K.
V^(2/3) = (4pi/3)^(2/3) * r^2

K = [ 4pi * r^2 ] / [ (4pi/3)^(2/3) * r^2 ] = 4pi / (4pi/3)^(2/3) ~= 4.84

Tack!

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Invers funktion

f(x^-1)'(2) bestäm om

f(x)= 4x^3/x^2+1

Har provat att provat med att använda produktregeln men det, stämmer inte alls.

uppgift 3.1/29 i Calculus

Jag antar att f(x) = 4x^3/(x^2 + 1) (det är inte helt klart på vad du är ute efter, tolkar man det bara rakt av är 4x^3/x^2 + 1 = 4x + 1). Vidare kommer jag anta att ditt skrivsätt f(x^-1)'(2) avser att finna värdet för inversen när x = 2.

Om g(x) betecknar inversen till f(x), alltså g(x) = f^(-1)(x) då kommer det gälla att g(f(x)) = x, deriverar vi båda led får vi då g'(f(x)) * f'(x) = 1 <=> g'(f(x)) = 1/f'(x). Du söker g'(2), så vi måste finna f(x) = 2 detta ger:

4x^3/(x^2 + 1) = 2, denna ekvation har den reella roten x = 1, varför g'(f(1)) = 1/f'(1).

Nu om f(x) = 4x^3/(x^2 + 1) = 4x^3 * (x^2 + 1)^(-1) så gäller det att derivatan ges av f'(x) = 12x^2*(x^2 + 1)^(-1) - 4x^3*(x^2 + 1)^(-2)*2x = 12x^2 * (x^2 + 1)^(-1) - 8x^4*(x^2 + 1)^(-2). Alltså är f'(1) = 12*1^2*(1^2 + 1)^(-1)-8*1^4*(1^2 + 1)^(-2) = 4 så g'(2) = g'(f(1)) = 1/f'(1) = 1/4 varför f^(-1)(2) = 1/4.

Edit:
En fråga från mig ... om man vill visa ett gränsvärde exempelvis arctan(x)/sin(x) när x -> 0, kan man då säga (och att det är giltigt att) arctan(x) -> x -> 0 när x -> 0 och sin(x) -> x -> 0 när x -> 0 så arctan(x)/sin(x) -> x/x -> 1

Jag menar, det blir ju uppenbarligen rätt svar, men om man tar till exempel gränsvärdet x -> 0 x/x^2 så skulle man med detta sätt kunna säga x^2 -> x när x -> 0 så gränsvärdet är x/x -> 1. Men det är ju uppenbarligen felaktigt ...

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Hej! Håller på att hjälpa en kompis med ett matteproblem, vi är inte så heta på matlab/matematica/maple osv så jag undrar om någon kan "köra" följande problem.

x = l1*sin(a1)+l2*cos(a2)*sin(a1)+l3*cos(a3+a2)*sin(a1)
y = l1*cos(a1)+l2*cos(a2)*cos(a1)+l3*cos(a3+a2)*cos(a1)
z = l2*sin(a2)+l3*sin(a3+a2)

l1,l2,l3 = konstanter
a1,a2,a3 = vinklar
y,x,z = koordinater

Jag vill lösa ut så jag har a1,a2,a3 som ekvationer och x,y,z som beroende variabler.
Så att a1 = ekvation (med x,y,z)
Blir väl ett icke linjärt ekvationsystem.

Permalänk
Medlem

Har en liten matlabfråga jag med;

Jag har kolonnvektor1 = a*kolonnvektor2 + b*kolonnvektor3. Alla kolonnvektorerna är kända och jag vill anpassa a och b till datan. Någon som vet något bra sätt? Finns det någon motsvarighet till least squares för två variabler?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som att du har ett överbestämt ekvationssystem där. Minsta kvadratmetoden fungerar fint.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used