Dell’s UltraSharp 2005FPW 20" Widescreen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Det går i vilket fall som helst utmärkt att spela CS:S, Far Cry, RTCW o WoW utan eftersläpningar.

Ok, vad är att rekommendera för spel, 4:3 skärmen eller widescreen:en?

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem

En liten fråga till er som har haft skärmen en längre tid nu... Är alla fortfarande lika nöjda eller är det så att nyhetens behag har lagt sig lite och ni nu tycker skärmen är helt värdelös?

Visa signatur

|| Lian Li || NF7-S rev2 || Barton 2500+ --> 2365mhz || SLK900 - Enermax 92mm || Corsair PC3200LL 1024mb || 9800pro 128mb --> 440/380 || 160gb SATA ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -SaLZa-
Ok, vad är att rekommendera för spel, 4:3 skärmen eller widescreen:en?

Jag lirar i 1680*1050 (WS)

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleaze
Weee fick min idag Inte en död pixel och minimalt läckage Så löjligt nöjd.
Ska testa att lira lite nu

Den nya builden på skärmen har mycket bättre kvalite än den första när det gäller ljusläckage. På baksidan ska det stå REV A01 om man har den nyare. Den gamla som kunde ha problem med bakgrundsljuset är REV A00.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är en dum fråga men säg att man ritar något i psp på widescreen skärmen och sen kollar på det i en skärm utan widescreen ser det likadant ut då eller kommer det vara med avlångt eftersom det ser anorlunda ut i widescreen skärmen?

Visa signatur

|| Lian Li || NF7-S rev2 || Barton 2500+ --> 2365mhz || SLK900 - Enermax 92mm || Corsair PC3200LL 1024mb || 9800pro 128mb --> 440/380 || 160gb SATA ||

Permalänk
Medlem

Den ska se helt normal ut, ifall du inte kör fel skärminställningar på widescreen-skärmen och anpassar ritningen till det, då ser det knasigt ut på en annan skärm med rätta inställningar.

Permalänk
Medlem

okej som om jag har rätt inställningar ser det exakt likadant ut som på vilken annan "vanlig" skärm som helst?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Luktar ju momsfusk om hela denna tråd...

Tycker det är lite väl fräckt att folk springer till sina päron för att skaffa skärmar till sina speldatorer - En sak vore ju om det var en dator alla använde, även till t.ex. arbete...men detta....fy ^^.

8 kkr för 20 " är btw inte särskilt imponerande

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Luktar ju momsfusk om hela denna tråd...

Tycker det är lite väl fräckt att folk springer till sina päron för att skaffa skärmar till sina speldatorer - En sak vore ju om det var en dator alla använde, även till t.ex. arbete...men detta....fy ^^.

8 kkr för 20 " är btw inte särskilt imponerande

8K?

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phaser
okej som om jag har rätt inställningar ser det exakt likadant ut som på vilken annan "vanlig" skärm som helst?

En pixel är ju en pixel. Gör du en bild på 800*600 så är den lika stor oavsett skärm.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Nu tar dom 5.499,06 kr Inkl. moms och frakt är det läga att köpa sitter med en suddig gamal crt på 17 tumm som varit med i 6 år nu letar efter en bra skärm för spel och se på film med.
Eller finns det bättre i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bullyboy
Nu tar dom 5.499,06 kr Inkl. moms och frakt är det läga att köpa sitter med en suddig gamal crt på 17 tumm som varit med i 6 år nu letar efter en bra skärm för spel och se på film med.
Eller finns det bättre i samma prisklass.

Andra wide 20" runt 5500kr finns garanterat inte. Andra 20" runt 5500kr finns, och med samma prestanda då det är samma panel som används. Priset är lite högre, märket annorlunda, samma panel och olika anslutningar.

Permalänk
Medlem

Har setat och läst recension från AnandTech.

"The 20" LCD Shootout: Dell versus Apple"

Det enda som jag stör mig på är att upplösningen inte är äkta wide 16/9 är det någonting som man kommer att lägga märke till när man ser på film eller skalar skärmen upp bilden bra om man kör en 720p video och hur blir det om man ser på dvd någon som har skärmen som kan svara vore jag tacksam.
Helt klart verkar det vara en super fin skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har setat och läst recension från AnandTech.

"The 20" LCD Shootout: Dell versus Apple"

Det enda som jag stör mig på är att upplösningen inte är äkta wide 16/9 är det någonting som man kommer att lägga märke till när man ser på film eller skalar skärmen upp bilden bra om man kör en 720p video och hur blir det om man ser på dvd någon som har skärmen som kan svara vore jag tacksam.
Helt klart verkar det vara en super fin skärm.

Det är äkta 16:10 och man får svarta kanter uppe och nere om man tittar på film.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Jo det ska vara samma. Dessutom ovanligt billig för att vara Dell, om nu priset inte ökar rejält när den kommer till Sverige...

Dells mindre modeller har riktigt bra bild med hög kontrast och naturliga färger osv, men tyvärr en del släp i bilden (25ms). Om denna har samma bildkvalitet och är snabbare så är den en fullträff

Dom brukar (nu iallafall) ha 16 ms. Min har det iallfall. Dell 1902fp tror jag att dden heter.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Så om man ser på en dvd film blir det svarta kanter uppe och nere men inga på sidorna.
Går det inte och få bild över hela skärmen eller blir det sämmre bild då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om man ser på en dvd film blir det svarta kanter uppe och nere men inga på sidorna.
Går det inte och få bild över hela skärmen eller blir det sämmre bild då.

Man kan få bild över hela skärmen, men då blir den antingen utdragen eller att man missar lite bild på sidorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Man kan få bild över hela skärmen, men då blir den antingen utdragen eller att man missar lite bild på sidorna.

Nu är jag säkert väldigt dum här men om man ser på en film som har en upplösning på 640x480 kan man se helbild då? Det jag undrar är alltså om Widescreen skärmen "förstör" mer än den vanliga 4:3 genom att man får svarta kanter som inte skulle varit där i vanliga fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är jag säkert väldigt dum här men om man ser på en film som har en upplösning på 640x480 kan man se helbild då? Det jag undrar är alltså om Widescreen skärmen "förstör" mer än den vanliga 4:3 genom att man får svarta kanter som inte skulle varit där i vanliga fall

Har man denna skärm som har en upplösning på 1680x1050 och visar en bild (eller film, spelar ingen roll) med upplösningen 640x480 så kommer det se ut något liknande detta (svart = skärm, blått = bild/film, fyrkanten i mitten finns med på bilden/filmen och den ska vara helt fyrkantig):

Förstorar man bilden så att proportionerna bibehålls (med svarta kanter) kommer det se ut så här. Som du ser så blir fyrkanten suddig, det kommer alltid hända när man förstorar bilder, men det visste du nog redan.

Vill man att bilden/filmen ska täcka hela skärmen så kommer bredden att dras ut mer än höjden vilket gör att proportionerna blir felaktiga och saker kan börja se konstiga ut.

Hoppas det blev lite klarare nu och att jag förstog din fråga rätt.

Permalänk
Medlem

köper jag nog hellre än apple cinema 20" för 7k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phaser
En liten fråga till er som har haft skärmen en längre tid nu... Är alla fortfarande lika nöjda eller är det så att nyhetens behag har lagt sig lite och ni nu tycker skärmen är helt värdelös?

Har haft min i 3 mån och är störtnöjd.

Lirar visserligen bara bilspel numera. Körde lite Americas Army men har inte orkat ta upp det igen då jag tyckte det var för jobbigt i början med så bred skärm.

Hade jag råd skulle jag köpa ännu större skärm men då blir det till att uppgradera resten av burken också för att orka med upplösningen så det får vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
köper jag nog hellre än apple cinema 20" för 7k

Dell-skärmen e ju bättre än Apples enligt Anandtechs test iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som provat att se på film från hdtv källa 720p eller högre hur blir det att se ut.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på att köpa en av dells 20" nu iom erbjudandet. Är dock lite orolig över hur "vanliga" filmer och serier som man laddar hem kommer se ut på en widescreen skärm. Någon som har erfarenheter av detta? Ser det så konstigt ut att det är något man hänger upp sig på? Tack för hjälpen, är i valet mellan de och tänkte beställa nu snart.

Permalänk
Medlem

sugen på en dell 20" ws . vad säger ni? funkar de bra fortfarande. ni som haft de ett tag. vad tycker ni?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Nöjd med min men så här 7 månader senare har man vant sig vid storleken och skulle kunna tänka mig en 2405 istället.

Permalänk

Är också sugen på en ny skärm som är minst 19 tum och då såg jag denna och blev riktigt sugen. Vad tror ni den kommer kosta om det kommer fler erbjudanden? Går det att köpa genom företag och vad kostar det?

Är responstiden bra? Alltså den "riktiga" inte såna som tillverkarna ger ut för att sälja bättre. Är kontrasten bra? Eller tillräcklig? Ingen "ghosting" i spel? Ja, snälla berätta allt!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Har man denna skärm som har en upplösning på 1680x1050 och visar en bild (eller film, spelar ingen roll) med upplösningen 640x480 så kommer det se ut något liknande detta (svart = skärm, blått = bild/film, fyrkanten i mitten finns med på bilden/filmen och den ska vara helt fyrkantig):
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/bild1.png

Förstorar man bilden så att proportionerna bibehålls (med svarta kanter) kommer det se ut så här. Som du ser så blir fyrkanten suddig, det kommer alltid hända när man förstorar bilder, men det visste du nog redan.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/bild2.png

Vill man att bilden/filmen ska täcka hela skärmen så kommer bredden att dras ut mer än höjden vilket gör att proportionerna blir felaktiga och saker kan börja se konstiga ut.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/bild3.png

Hoppas det blev lite klarare nu och att jag förstog din fråga rätt.

Ursäkta att jag citerar så här sent men jag hoppas det är okej, annars kan någon moderator ta bort den.

Eftersom jag hade tänkt köpa den här skärmen nästa gång de rear ut den (hoppas de gör det snart) undrar jag om jag tjänar mer på att köpa 4:3 versionen eftersom jag mest kollar på anime som har en upplösning på 640x480, då skalar den bara på höjden tror jag (med WS borde det bli både höjden och sidorna eller?). Jag undrar självklart hur stora dessa marginaler på sidorna blir, är en skärm med 4:3 format bättre för mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta att jag citerar så här sent men jag hoppas det är okej, annars kan någon moderator ta bort den.

Eftersom jag hade tänkt köpa den här skärmen nästa gång de rear ut den (hoppas de gör det snart) undrar jag om jag tjänar mer på att köpa 4:3 versionen eftersom jag mest kollar på anime som har en upplösning på 640x480, då skalar den bara på höjden tror jag (med WS borde det bli både höjden och sidorna eller?). Jag undrar självklart hur stora dessa marginaler på sidorna blir, är en skärm med 4:3 format bättre för mig?

Ändrar jag till 1600x1200 (som är 4:3) så blir det svarta kanter med en bredd på 4.4cm, så på 20"-aren så blir det väl kanter runt 3-3.5cm.