Permalänk

Modda gamecubet...

Jag har bestämt mig. Nu ska jag modda gamecubet...
Hade tänkt att man kunde byta den vanlig fläkten i sidan mot en med dioder plus att man skulle kunna byta ut on/off dioden mot en blå och eventuellt spraya om skiten...

Kruxet är dock att det finns några oerhört mysko skruvar, och eftersom jag inte är någon gedigen moddare så har jag ingen aning om hur fanken man skulle kunna få upp skruvarna... Det är inte bara skruvarna som är problemet, utan hu jag ska komma åt dom... skruvarna sitter ganska långt in i själva kuben och som sagt ser dom konstiga ut [se bifogad bild]. Med andra ord.... Hjälp.

Visa signatur

|| Ut med fingret ||

Permalänk
Permalänk

Den såg bra ut...[sarkasm] tills man såg prislappen... [/sarkasm] Men den ser inte ut att funka eftersom det lär behövas en tång eller nåt av något slag... :/

Visa signatur

|| Ut med fingret ||

Permalänk
Medlem

Fila till en mejsel eller hör med typ psxcare.com om dom inte har sånna verktyg.

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Medlem

Psx har sånna verktyg men tror en sådan kostar runt 200-300 kr, bättre att importera från play-asia för dryga hundringen..

Permalänk
Hjälpsam

"This is the Screwbit only, you have to use it with a long-barreled socketed screwdriver (found in any toolbox)"
Dvs en skruvmejsel med utbytbara bits, magnethuvud där du kan bya till olika sexkant bitar. Standard grejer, flesta har det hemma annars kan man köpa/låna billigt. 15$ låter som ett rimlig pris för ett unikt verktyg, porto och import kan blir lite mer dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Någon av de i bakre raden tror det är andra eller tredje som ska funka till GC. (läst det i en annan tråd)

För att hitta Bitsatsen sök på "Security" i Biltemas sökmotor.

Visa signatur

// David

Permalänk
Medlem

bitsarna i bakersta raden fungerar bra (två tandad gaffel) problemet kan vara att hitta en tillräckligt smal bitsmejsel som passar i hålet. Köpte mina bits från usa innan jag upptäckte att de finns på biltema/rusta/jula och liknande. 59,90 kr på biltema.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

ClasOhlson.se

artnr: 30-8565

kostar: 59:-

Visa signatur

Vill du mig något så citera mina inlägg.
"Allt är gratis när man har bredband"
"Allting fungerar med våld. Om inte, använd MER Våld"

Permalänk
Medlem

Exakt den som nemus visade har jag
köpte den för att kunna öppna min X-box, väldigt fin satts iaf.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Det vore intressant om du hittar en mejsel som passar för du skulle jag kanske modda mitt gamecube lite också

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk

Hmmm, får kola nu när jag ska te hlmstd... Hoppas jag hittar nått...

Ajaj, nytt prob, hittar ingen 60x60 fläkt med sånnadäringa fin dioder så d lyser så fint... hade ju varit fett... :/

Visa signatur

|| Ut med fingret ||

Permalänk
Medlem

fläktar som gör att du får en fin tivolikänsla finns ungefär hos alla som säljer 'dator tillbehör'. kollat på www.komplett.se www.jmedata.se www.gtek.se www.kylning.com ?

Permalänk

Det kallas för torx om du ska leta efter den.

Visa signatur

//The_Wuper
-------------------------------
Normal är överskattat.

Permalänk
Medlem

Det paketet Nemuz har ska du ta. Med det bits-setet kan du skruva upp en PS2'a, en X-Box eller i ditt fall - en GameCube. Ska bli roligt att följa detta projekt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Wuper
Det kallas för torx om du ska leta efter den.

Nope, torx ser ut som enligt bilden

Den som används till x-box, GC etc heter gamebit, möjligtvis "spår med stift" enligt clasohlsons bild

Visa signatur

// David

Permalänk

Provisoriska verktyg är dom bästa verktygen! fråga mej! I know!
Vet inte HUR många mejslar ja haft sönder för att använda dom typ en gång!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

kan någon reda ut detta så man vet vad man kan köpa?

Sen jag tror att den där med skruvmejselsatsen som man kan byta skruv form på inte passar, för tjock

Permalänk
Medlem

Denil: Hittar inte någon tivolifläkt på 60x60mm på någon av ställena... :'(

Plus att jag kommer nog kolla Clas Ohlsson om det är tillräckligt smalt... måste mäta och fixa...

Edit******* sitter hos en polare... men det är jag, alltså fingerout

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hogdefoo
Nope, torx ser ut som enligt bilden
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/bits_w2.gif

Den som används till x-box, GC etc heter gamebit, möjligtvis "spår med stift" enligt clasohlsons bild

Det är torx i xbox, tror du något annat har du fel

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Det är torx i xbox, tror du något annat har du fel

jaha trådskaparen har en game cube

Permalänk

Finns det ingen som brukar modda som har en gamecube?

Känner mig oerhört noobig asså...

Men asså, har testat med olika grejer och får inte loss skruvh*lvetet, menmen får som sagt kolla i hlmstad.

Edit* POZIDRIV!!!!! d e den, den ser ut att passa perfekt! kollA om nån släkting har, lever i en snickar/pillar/avsky datorer släkt, dom e nog bara glada om jag låner grejer...

Visa signatur

|| Ut med fingret ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink

jaha, det är iallafall torx i ett x-box.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FingerOut
Finns det ingen som brukar modda som har en gamecube?

Känner mig oerhört noobig asså...

Men asså, har testat med olika grejer och får inte loss skruvh*lvetet, menmen får som sagt kolla i hlmstad.

Edit* POZIDRIV!!!!! d e den, den ser ut att passa perfekt! kollA om nån släkting har, lever i en snickar/pillar/avsky datorer släkt, dom e nog bara glada om jag låner grejer...

pozidriv är en heltvanlig stjärnmejsel så ja tror inte att det är den

edit: RahBalder: jaha men jag har en blå cykel så sug på den du

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FingerOut
Edit* POZIDRIV!!!!! d e den, den ser ut att passa perfekt!

Tyvärr, det vita på bilden är där det finns metall på mejseln.
Dvs en "inverterad" pozidriv skulle antagligen fungerat bra - en pozidriv-hylsa helt enkelt.
En vanlig sexkantshylsa fungerar också så länge du får ner hylsan ner till skruven.
Du ska ha en hylsmejsel med innerdiametern 4.5 mm ifall du väljer att använda en sådan.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

FingerOut: Jag moddar gärna mitt gamecube så i värsta fall får vi väl köpa ett verktyg och dela på priset!

Bara PMa mig så kan vi snacka mer via msn eller icq om du är intresserad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink

Jaha, men en xbox har torx.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

det går ju i värsta fall att fila till en torx...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
det går ju i värsta fall att fila till en torx...

Vad svamlar du om?
Så här ser de skruvar som sitter i Gamecuben ut, jämte en bit (en bits?) till den.
Skruvarna kallas System Zero, Line Head (External Line Head) och Gamebit.
Sök så skall du finna mer information om dem.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

För övrigt heter det
EN gamecube/MIN gamecube/GamecubeN...
EN xbox/MIN xbox/XboxeN...
EN PS2/MIN PS2/PS2an....

Lär er för **** skull!!!

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A