Grafikkort under 2005

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort under 2005

<font style="font-size: 10pt"><b>Grafikkort under 2005</b></font> <small class="small">onsdag 29 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20041228070825.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att grafikkortstillverkarna gör sig redo för nästa år. De flesta tillverkare förväntar sig en markant ökad försäljning, både i detaljhandeln men också till OEM-tillverkare och SI-företag (System Integrators).
<br />
<br />Högst mål har Asus som har sagt att de ska försöka skeppa 10-12 miljoner grafikkort under nästa år vilket är en ökning på 30-60 procent. Asus förväntas skeppa cirka 7,5 miljoner grafikkort detta år och nästa års mål kan sätta ännu högre press på den redan pressade grafikkortsmarknaden.
<br />
<br />Grafikkortsmarknaden växte oväntat mycket under andra och tredje kvartalet detta år, troligen mest på grund av nya grafikkrävande spel som Doom III, FarCry och Half-Life 2. Under nästa år finns det ett par titlar som möjligen genererar samma försäljningsrekord som detta år.
<br />
<br />Prestandamässigt har grafikkorten också jämnat ut sig mer än i början på detta år. ATi och Nvidia förväntas släppa sina nya generationer grafikkort under nästa år och ATi har som bekant redan släppt uppdateringen på x800-serien.
<br />
<br />Vi får också hålla tummarna på att fler tillverkare dyker upp på den Nordiska marknaden, som dominerats av ett relativt litet antal grafikkortstillverkare.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara på bra priser på AGP-kort

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz(Newcastle) | ASUS A8V Deluxe | Western Digital Caviar 80GB |Leadtek GeForce 6800GT 256MB | 1024MB PC3200 Corsair VS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
ATi och Nvidia förväntas släppa sina nya generationer grafikkort under nästa år och ATi har som bekant redan släppt uppdateringen på x800-serien.

är det dags nu igen? fan va fort det går på grafikortsmarknaden
hur ska CPUmarknaden hinna med? och kanske ännu viktigare, hur ska konsumenterna hinna med?

Permalänk
Medlem

Akta kostnaden till de nya grafikkorten

Men MUMS till de nya PCI-E

Permalänk
Medlem

låter bra

undra vad det är för nya spel som ska komma nästa år då :S *nyfiken*

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Medlem

Finns det någon tid för när den nya generationens kort kommer?

Känns så bittert om de kommer första kvartalet eller till o med första halvåret

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet

Högst mål har Asus som har sagt att de ska försöka skeppa 10-12 miljoner grafikkort under nästa år vilket är en ökning på 30-60 procent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet

Asus förväntas skeppa cirka 7,5 miljoner grafikkort detta år och nästa års mål kan sätta ännu högre press på den redan pressade grafikkortsmarknaden.

Hm? hur många skall de skeppa, 7.5 miljoner eller 10-12 miljoner?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

de förväntas skeppa 7.5 miljoner, men de ska försöka skeppa 10-12 miljoner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Hm? hur många skall de skeppa, 7.5 miljoner eller 10-12 miljoner?

7.5 miljoner detta år och 10-12 nästa

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke1
låter bra

undra vad det är för nya spel som ska komma nästa år då :S *nyfiken*

F.E.A.R - Sjuktfett spel!

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Hm? hur många skall de skeppa, 7.5 miljoner eller 10-12 miljoner?

7,5 år 2004, 10-12 år 2005.

Dom nya korten, ATI's R520 och som det ser ut nu Nvidias NV48, förväntas bli lanserade andra kvartalet 2005 (April - Juni).

Alla tillverkare planerar att skeppa fler kort nästa år trots att det är rekord år i år och utbudet av spel som kan öka försäljningen inte ser imponerade ut år 2005, jag har svårt att se hur detta ska gå ihop. Lycka till

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

bara vänta ut nya Nvidia samt nya X800 serien då 6800serien x800serien som finns nu droppar i pros så kanske man kan göra ett kap här o där?

vad tror ni mitt 9800 springer förvisso som fan 51fps i doom3 ultra ingen fsaapå koertet men ändå detta då i timedemo

samt 110fps i CS:S
så ett x800pro till våren borde ligga fint till hoppas jag i alla fall

gott nytt år allihop

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Sverige verkar vara "landet som gud glömde" när det gäller leverans av nya gaffekort

Permalänk
Medlem

hehe.. mm

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Hoppas att x800 korten börjar komma i stora mängder i lager. Ska köpa ett x800 XT i Februari.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

ja tycker nog ett x800pro borde klara av fler kommande spel än mitt 9800pro som är ett snabbt kort för att vara 9800pro

så det tror jag jag kommer att inhandla då dom blir billigare eller om x800xtpe blir hyfsat billiga

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Hur många tror att ATi kommer klara av att lansera sina X850 kort utan några problem ?

Med "problem" menar jag om mängderna ;>

Permalänk
Medlem

Ingen som hört något om nVIDA:s nästa generation då??

Visa signatur

[Intel Core2 duo E6600][Asus P5B][2048 mb Corsair] [WD 320gb][Gainward 7900GT GS][Sony 17"TFT][Antec 1080AMG 430W True Power][Logitech Mx 300 och X-530]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
7,5 år 2004, 10-12 år 2005.

Dom nya korten, ATI's R520 och som det ser ut nu Nvidias NV48, förväntas bli lanserade andra kvartalet 2005 (April - Juni).

Alla tillverkare planerar att skeppa fler kort nästa år trots att det är rekord år i år och utbudet av spel som kan öka försäljningen inte ser imponerade ut år 2005, jag har svårt att se hur detta ska gå ihop. Lycka till

Som sagt, en "ny" generation kort på G, vilket lär pusha försäljingen. Vidare kommer nog introt av PCI-E skörda herrans många offer bland AGP-korten. Inga gamla AGP kommer ju kunna användas till alla de nya system som byggs/köps.

Eller så vet ASUS mfl ngt som vi inte vet - kanske nya konsolerna är på G tidigare än beräknat? Eller ngt annat överraskande hmm.

Dock håller jag med om att det är en xtrem brist på ordentligt hypade spel jämfört med det gångna året. FEAR och Stalker typ de enda jag kommer att tänka på spontant.

Att ASUS planerar en offensiv som det ser ut verkar iaf spontant trevligt för oss konsumenter. Mer konkurrens är alltid bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrizz.se
Hur många tror att ATi kommer klara av att lansera sina X850 kort utan några problem ?

Med "problem" menar jag om mängderna ;>

Förhoppningsvis kommer tillgänglighet bli bättre för X850 XT/XT PE än X800 XT PE. Ser ingen annan anledning till att ge ut denna serie då prestandaökningen är minimal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Finns det någon tid för när den nya generationens kort kommer?

Känns så bittert om de kommer första kvartalet eller till o med första halvåret

Måste göra dig besviken och säga att ATI kommer att släppa sitt kort under första halvåret, om allt går som planerat det vill säga. Kan ju bli som med nuvarande toppkorten att det inte går att få tag förrän långt efter lanseringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
7,5 år 2004, 10-12 år 2005.

Dom nya korten, ATI's R520 och som det ser ut nu Nvidias NV48, förväntas bli lanserade andra kvartalet 2005 (April - Juni).

Alla tillverkare planerar att skeppa fler kort nästa år trots att det är rekord år i år och utbudet av spel som kan öka försäljningen inte ser imponerade ut år 2005, jag har svårt att se hur detta ska gå ihop. Lycka till

Nvidia har stoppat NV48 som var en uppdatering på NV40. Dom satsar fullt på NV50 istället. Jag har tyvärr ingen källa till det nu men det var 3-4 veckor sen dom kom ut med detta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

kommer man våga köpa begggade 6800-x800kort till våren eller kan man få tag i dom lättare än nu ellerkommer dom bara tyna bort?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke1
låter bra

undra vad det är för nya spel som ska komma nästa år då :S *nyfiken*

ojj, 2005 kommer bli grymmaste spelåret, några jag kommer ihåg just nu:

Battlefield 2
Quake 4
Operation Flashpoint 2
Elder Scrolls 4
CS 2 (?)
GTA San Andreas (till PC då)

och massam mer som jag tyvär har glömt just nu..

där har ni nåt å bita i

(alla spel är till PC givetvis)

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Nvidia har stoppat NV48 som var en uppdatering på NV40. Dom satsar fullt på NV50 istället. Jag har tyvärr ingen källa till det nu men det var 3-4 veckor sen dom kom ut med detta.

Hmm det där ryktet har iofs blivit kontrat med nyare rykten som säger tvärtom:
http://www.digitimes.com/news/a20041220A7039.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
ojj, 2005 kommer bli grymmaste spelåret, några jag kommer ihåg just nu:

Battlefield 2
Quake 4
Operation Flashpoint 2
Elder Scrolls 4
CS 2 (?)
GTA San Andreas (till PC då)

och massam mer som jag tyvär har glömt just nu..

där har ni nåt å bita i

(alla spel är till PC givetvis)

Elder Scrolls 4 kommer väl knappast komma redan nästa år? Blir med nöd och näppe isåfall.
Och hur krävande kommer San Andreas vara?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Fear S.T.A.L.K.E.R

men kannpast W¤ väl den är väl inte nes halvkalr? själv tror ja inte Q4 kommer under 2005

ja kan ha fel vem vet

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
ojj, 2005 kommer bli grymmaste spelåret, några jag kommer ihåg just nu:

Operation Flashpoint 2

Tyvärr inte, det har blivit framflyttat till 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Tyvärr inte, det har blivit framflyttat till 2006

Om det kommer över huvudtaget, ryktet går att ubisoft ska köpa codemaster och i så fall kommer opf omvandlas till ett fps i mängden . Nåja, förhoppningsvis kommer xbox versionen av opf ut under 2005 och vi får en en tjuvtitt på hur opf2 kommer se ut.

Permalänk
Medlem

Hoppas Opf2 kommer vara lika shyst som 1.an ..
Dock inte lika krävande fast det spelar inge roll bara en till anledning att uppgradera sitt system till SLI o hoppas att spelet drar nytta av det som sagt..

EDIT: Ingen som har sett lite bilder o sådant på Opf2 på hemsidan är dom för hemliga ..

/lady

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Jag hade tänkt att köpa nytt system inkl. grafikkort, jag räknar med ett Abit RX850 XT PE. Vad tror ni det kommer ligga i för prisklass runt Juli-augusti. Kanske bör jag vänta lite längre ifall det skall gå ner i pris?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "