Hur stor blir den faktiska skillnaden i ljudnivån mellan dessa fläktar?

Permalänk
Medlem

Hur stor blir den faktiska skillnaden i ljudnivån mellan dessa fläktar?

Har just nu två stycken 30dB fläktar och en 37dB i mitt chassi, dessa hade jag tänkt byta ut till fyra stycken 19dB:are. Hur stor kommer skillnaden bli i den upplevda ljudnivån mellan dessa? Eftersom de flyttar mindre med luft så kanske det inte överhuvudtaget lönar sig eller?

Nån som kan räkna i dB får gärna yttra sig, jag har inte dessa kunskaper i huvudet längre dessvärre.

Permalänk
Medlem

http://www.schoolscience.co.uk/content/4/physics/corus/sound/...

Den decibel som fläkt-tillverkare listar stämmer i princip aldrig med verkligheten så det är omöjligt att säga vad det blir för skillnad. Rpm, tillverkare, mm och lagringen (kullager, glidlager etc) säger mkt mer.

Det är viktigt att dämpa fläkten mot ytan dom du monterar fläkten mot, med tex gummi etc så inte vibrationerna fortplantar sig.

Visa signatur

Asus K8V || A64 3200+ @ 2400mhz || 1 GB PC3200 || Geforce 6800 GT @ 430/1200 || 74GB Raptor, 200GB Barracuda || NEC 3500+ || Lian-Li 6070b || TDX CPU block, DD 6800 block, DD-D4 pump, BIX II radiator, 2 x Pabst 4312L, Tygon Tubing || Tagan 480W Black Silence

Permalänk
Medlem

vi säger att vi har en 30dB fläkt.. o sedan byter ut den mot en 33dB fläkt..

då har altså ljudnivån Fördubblats.. !!

så om du räknar 30-19 som då = 11

sedan 11/3 = 3.6

då har altså ljudet halverats 3.6 ggr

så 19 dB är knappt hörbart !

men om man har ex: 2 st 19dB fläktar
då tar man 19+3 som = 21

så om man har 2 st 19 dB fläktar.. så ligger ljudnivån på 21 dB

- hoppas du fattar

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem

men han skulle ha fyra så då blir det ju teoretiskt (1). 19+3=21
(2). 19+3=24 (3). 19+3=27 (4). 19+3=30...

totalt 30 db (alltså) eller???

Visa signatur

(64 3500+ zalman 7000cu(msi neo2 platinum (corsair xl pro 512*2 2.2.2.5 (fx5900xt ultra 256mb @ 500/911 zalman vf 700cu )

Permalänk
Medlem

Ok, då borde det ju bli en rejäl sänkning teoretiskt sett alltså.

Permalänk
Medlem

Man kan inte räkna på dB så där. Läs ljudteknik, pojkar!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Två likadama ljudalstrande "saker" fördubblar ljudtrycket (+3dB).
Dock så uppfattar inte örat+hjärnan 3dB som en fördubbling.
Ö+H uppfattar ca 9-10dB ökning som fördubbling av ljudtryck.

I detta fall vill jag chansa att ljudet får detta förlopp:

19dB + 19dB = 22dB (+3dB)

22dB + 22dB = 25dB (+3dB till)

Men detta är enbart med hänsyn till fläktljudet. Mekaniska ljudet kommer naturligtvis att öka pga fler enheter. En annan faktor som påverkar oss men inte mätinstrument är att fläktarna har inte exakt samma varvtal. Det innebär att du kommer och få interferens mellan fläktarna när dess blad svischar förbi ett visst ställe på samma tid UNDER EN VISS TID och orsakar ett "bi-ljud".
Detta ljud varierar i frekvens med tiden. Och lite då och då kommer alla 4 fläktarna sjunga detta bi-ljud samtidigt och det kan upplevas störande i en helt annan grad än bara ökat buller.

Även mindre mekaniska vibrationer som samverkar kommer att påverka lådans ljud.

Jag rekommenderar inte emot att byta ut fläktarna, bara förbereder dig på vad du har och vänta.

Vad jag rekommenderar dock är att se till att lösa sladdar istället sitter fast på ett sådant ställe att det inte klapprar emot lådans delar. Mjuka upphängningar av fläktarna i chassiet hjälper MASSOR.

( Klart ljudet blir lägre om man jämför med: 30dB + 37dB = ca 38 dB)

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kan ju säga såhär jag har testat att sätta Zalmanfläkt på 5V och 12V vilket enl dom ger en ljudstyrka på: 20dB/34,2dB

själv hör ja knappt min Zalmanfläktar som går på 5V(20dB), iof är den nerdragen till lite mindre än 5V så kanske lite under <20dB.
När jag körde Zalman på 12V(34.2dB) stod fan inte ut med de i mer än i 2min, låter som en jetmotor eller nått. Ville bara gå därifrån.