XBOX/Playstatione eller värstingdata?

Permalänk
Medlem

XBOX/Playstatione eller värstingdata?

Vad är bäst och varför? Då undrar jag rent tekniskt sett och inte bättre användbarhet genom spelkontroller istället för Joysticks etc.

Permalänk
Gäst

dator, e väll inte ganska svårt

Permalänk

En fet dator är väldigt mycket starkare rent prestandamässigt.

Men prova spela ett av Resident Evil spelen (exempelvis) på pc, det är hundratals gånger tråkigare än på konsoll

Permalänk
Inaktiv

Beror på vad du vill att den ska göra, om du vill spela världens bästa bilspel (dvs GT4) så är PC inte så bra. Vill du däremot spela World Of Warcraft så är det PC som gäller. Så det du frågar om har olika svar på beroende på vad man har för önskningar. Om du snackar flyttalsberäkningar så är nog de aktuella PC-datorerna mycket bättre än konsollerna. Spela metroid prime? Gamecube... Spela Halo 2? än så länge bara xbox... hur jävligt mer beräkningar en PC kan göra blir den sällan lika händig att ha med på resan som en GBASP... om du tänker efter lite jimmy så finns svaren där nånstans hela tiden, man behöver inte alltid fråga andra

Permalänk
Medlem

Det är lite konstigt kanske att dom inte gör mer högteknologiska spel till en dator ifall den är så överlägsen till spel.

Bilspel dator eller konsoll?
rollspel dator eller konsoll?
sportspel dator eller konsoll?
doom typen dator eller konsoll?

Varför är tex. inte Doom avsevärt bättre till dator än till konsoll ifall prestandan är bättre till dator?

Permalänk
Medlem

Vem vill sitta o läsa massa imponerande siffror??

Jag skulle ju hellre spela på Xboxen och PS2an (anser att de båda har roliga spel, har båda nämligen)

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Jo, därför att jag tycker att det är konstigt att inte speltillverkarna kan producera bättre spel till PC ifall det nu är så överlägset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Det är lite konstigt kanske att dom inte gör mer högteknologiska spel till en dator ifall den är så överlägsen till spel.

Hmm... det är ju just vad de gör? Far Cry, HL2 etc.
Däremot är ju en konsol mycket billigare.

Hur som helst så är en vanlig PC-dator rent tekniskt väldigt mycket bättre iaf.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Dom flesta spelen brukar komma till PC också, se på Halo.
Skulle tro att dom också släpper 2:an på PC

Visa signatur

huh?

Permalänk
Medlem

Ok, så Halo kommer att bli betydligt bättre tilll dator då alltså?

Permalänk

Halo är inte bra var du än spelar det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Moses
Halo är inte bra var du än spelar det

word.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

"Då undrar jag rent tekniskt sett och inte bättre användbarhet genom spelkontroller istället för Joysticks etc."

en xbox sitter på en p3a 733mhz?? 64mb ram och ett uphottat geforce 3.

dock e den mer optimerad för spel än en vanlig pc, men i grunden är det detta så hur mkt man än optimerar det så kommer det aldrig komma i närheten av en ny pc prestanda mässigt.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Ok, då tolkar jag det som att tex. Doom är betydligt bättre på dator än på konsoll.

Det måste ju vara överlägset efter vad jag förstår eftersom processorn på en konsol aldrig hade mäktat med PC utgåvan.

Permalänk
Medlem

Men när man köper en XBOX får man moderkort, hårddisk, ramminne, grafikkort, handkontroll, spel, konsollen och sladdar, färdigt att koppla in.

Försök hitta en jämförbar dator som kostar 1299kr. Och eftersom man kan köra linux m.m på xbox så blir det en dator i vilket fall.

Allting beror på vad man gillar att göra, jag har mindre användning av min dator eftersom man kan göra samma grejer på xboxen, och att jag personligen tycker att det är mycket roligare att spela spel via konsoll än på en PC.

// over and out

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

En jämförelse mellan konsoll och dator kan egentligen bara göras genom att se till hur spelen som kan köras på de olika plattformarna skiljer sig. Själv anser jag att vissa spel funkar bra mycket bättre på xboxen än pcn.
Xboxen är standardiserad, det är inte en massa meck med drivrutiner och patchar för att funka på en dator som inte har samma hårdvara som programmeraren testat och verifierat spelet för på en dator. Plattformen är känd och detta medger att programmeraren kan kräma mer ur hårdvaran än ur en dator där plattformen har fler okända variabler att ta hänsyn till.

Det största problemet som jag ser det med en konsoll är ofta kontrollmöjligheten. Jag är van vid att spela med mus och tangentbord när det gäller FPS-spel som Halo. Kan inte för mitt liv komma underfund med handkontrollen i den typen av spel. Ratt finns till konsoll också så bilspel är det inte samma problem med.

En PS2 eller xbox är kompletta spelmaskiner rätt ur lådan. Tryck i ett spel och börja lira, inga knöliga installationer och uppdateringar av allehanda mjukvara (eller hårdvara när ett nytt spel kommer). En konsoll är en konsoll så länge det kommer nya spel till den, hur länge är en och samma dator en värstingdator? (Och lycka till att hitta en värstingdator för 1300 kronor som kunde spela halo när det kom till PCn.)

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd

jag tycker pokemon

Visa signatur

..::AMD64::..

Permalänk
Medlem

Lätt en bra Dator än en Console dessutom är det lika bra att vänta på xbox2 som kommer i höst.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit en medelmåttig dator över de där konsolerna. T.o.m. en dålig dator. För jag vet att jag sällan hade spelat på konsolerna, p.g.a. det inte finns några roliga spel till dem.

Permalänk
Medlem

Som sagt, är Doom betydligt bättre till datorn än till konsoll rent tekniskt?

Permalänk
Medlem

Jag har en XBOX och en snabb dator. På datorn lirar jag HL2 och tjejen Sims 2, resten körs på XBOX:en. Skulle jag BARA spela spel så skulle jag lätt skita i datorn.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Som sagt, är Doom betydligt bättre till datorn än till konsoll rent tekniskt?

ja

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Sen jag köpte Playstation2 i början av förra året, har det blivit mest PS2.

Permalänk
Medlem

Swoosh. tack.

Permalänk
Medlem

Tidigare var tvspel bättre prestandamässigt än datorspel. När jag hade mitt Megadrive och mitt SNES var det knappt tal om att slå på datorn för att spela spel.

Idag däremot ser jag inte vitsen med ett tvspel. Det skulle vara det att vissa titlar släpps exklusivt till tvspel, annars är en modern dator idag vida överlägsen valfritt tvspel. Jag har ett Xbox, ett PS2 och en ganska ny dator (se sign för spec). Idag står tvpspelen och samlar damm bara. ALLT är sämre med tvspelen i mitt tycke. Allt från grafik till spelkänsla.
Spelade HL2 direkt efter att ha klarat av Halo2, det är skrattretande hur överlägset tekniskt HL2 (PC) är Halo2 (XBOX) - båda spelen tillför respektive plattforms flaggskepp.

Permalänk
Medlem

Dåliga med PS2 är all LOADING.. LOADING

har inte testat Xbox men gissar på Loading med.
inte lika störig Loading på PC..

I LOVE GAMECUBE

Permalänk
Medlem

Vissa spel skall spelas på konsoll.
Ta te.x Fatal Frame eller Obscure eller liknande 3rd persons spel.
Jag har testat Silent Hill4 på pc tex, och det är fanimej omöjligt att styra.
FPS spel till konsoll (XboX,PS2,Gamecube) tycker jag går väldigt bra. T.ex:

PS2: Timesplitters 1,2 S.O.C.O.M (tillval FPS mode) osv.
Gamecube: Metroid Prime
XboX: Halo 1,2.

Summering: För mig funkar alla typer av spel bra på konsoll. Spel som Final Fantasy tex är gjort för konsoll och ska därför spelas där. Grafiken är nog snygg. Det är skönare att styra en gubbe med en skön handkontroll så är det bara. Bilspel är mycket skönare med handkontroll än med tgb-bord.
Men om man lever i världen där grafik har all betydelse ska man _aldrig_ köpa en konsoll, då grafiken bara är "snyggast" ett halvår.

Tack för mig. Ursäkta stavfel osv, men jag är nyvaken och ska nu äta o sen lira xbox.

edit: Downup: Inte särskilt mkt Loading med xbox.

Permalänk
Medlem

FPS skall alltid spelas på dator, den som säger annat har fel.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Avstängd

jag har en xbox och kan räkna upp genrer som är överlägsna på xbox:

Fighting: Skall spelas på konsoll
Äventyr: Kan inte bli bättre på konsoll
Bilspel: Xbox har utan tvekan grymmast utbud hittills av bilspel med kvalité.
Skräck: Riktigt skönt på konsoll, pc-skräck finns inte i mina ögon.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Medlem

Att jämföra en konsoll med en mycket dyrare dator tekniskt känns ganska överflödigt. Självklart är datorn bättre även om man inte får lika mycket prestanda per krona.

Vad gäller spel skulle alla typer av spel kunna fungera på båda plattformarna. Det har bara att göra med hur speltillverkarna satsat. Det skulle inte vara några problem att fixa mus och tangentbords-liknande styrning till konsoll och det skulle gå att göra bra handkontroller till datorer.

RPG, beat 'em up och äventyr är mina favoritgenrer och de bra spelen där är spridda över båda typerna av plattformar. FPS funkar faktiskt förvånansvärt bra på konsoll men datorerna ligger ju ändå klart före. Dock Är det en genre jag spelar allt mindre pga att grafikupplevelsen verkar ta alltför mycket kraft från spelkänsla och framförallt en djup story.