Permalänk
Medlem

Reboot "problem"

Har ett s.k problem som jag inte brytt mig om att fixa på ett år nu ca, tänkte det var dags att fråga runt lite.
Bakgrunden är iaf såhär: När jag fick datan då den var ny så hade den winxp home installerat, men jag böt rätt fort till win2k mest för att folk snackat om att d skulle vara bättre. Men efter en månad ca så böt jag tillbaka till winxp för jag ansåg det va snällare mot datorn och framförallt när man sitter o spelar.

Nu när jag kör en reboot på burken, så får jag nu upp 2 alternativ om vilket os som skall startas. i båda dessa fall är det winxp home jag kan välja mellan, men bara ett alternativ funkar.

Nu till min fråga, hur får jag bort det alternativet som inte funkar och så jag slipper klicka enter vid varje reboot?

Dell dimension 8300
P4 2.6ghz
512 ram
Nvidia geforce fx 5200
Winxp home sp2

Permalänk

Skulle tro att du aldrig formaterade hårddisken för din nyinstallation så du har 2 OS.
Formatera och lägg in igen.

Permalänk
Medlem

Titta i boot.ini i roten på C (eller där Du lade in os:et). Öppna den i t.ex. notepad. Ta bort den ena starten.

Permalänk
Medlem

detta e inget svårt att fixa...gå in på kontrollpanelen sen system sen avancerat...sen den knappen längst ner heter på engelska startup and recovery (antar att du har svenska men det e den nedersta av d 3 knappar)

avboka alla kryss där...de översta för ditt problem sen d nedersta för bättre prestanda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
detta e inget svårt att fixa...gå in på kontrollpanelen sen system sen avancerat...sen den knappen längst ner heter på engelska startup and recovery (antar att du har svenska men det e den nedersta av d 3 knappar)

avboka alla kryss där...de översta för ditt problem sen d nedersta för bättre prestanda

Aaaah, tack o bock!
Funkade prima måste jag säga

Permalänk
Medlem

hehe..jag vet att jag e en hjälte

men bra att d funka iaf