Permalänk
Medlem

Klocka P4 2.4

Hej, hur mycket tror ni jag kan klocka min 2.4 northwood processor. Just nu ligger den på 32 grader idle och 40 grader full load. Och btw, hur gör jag exakt? Första gången för mig. Finns det någon guide? Övriga speccs i sign.

Permalänk

Re: Klocka P4 2.4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bofink
Hej, hur mycket tror ni jag kan klocka min 2.4 northwood processor. Just nu ligger den på 32 grader idle och 40 grader full load. Och btw, hur gör jag exakt? Första gången för mig. Finns det någon guide? Övriga speccs i sign.

Hur mycket du kan klocka får Du se när du provat, beroror ju mycket på moderkort, minnen, processor och hur pass bra kylning man har. Gå in i BIOS och öka systembussen(FSB), öka lite i taget och prova starta om datorn och se om det fungerar med den högra frekvensen.

Permalänk

Dina minnen går ju redan synk, så det kan bli problem att få upp dem i höga hastigheter, hade du däremot haft PC2700 så kunde du ju kört FSB166 utan att överklocka minnena och då hamnat ungefär på 3GHz om alla komponenter fixar så mycket klock. Men det är ju bara prova, misstänker du att minnena skulle vara stoppet på klocken så får du använda divider. Tänk på att låsa AGP/PCI.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 9070 XT Merc | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO