Länga align: top från CSS, funkar ej?

Permalänk
Hedersmedlem

Länga align: top från CSS, funkar ej?

Tja, håller som jag skrev i ett tidigare inlägg på med en sida i XHTML (strict). Nu är det så att för att de små hörnbilderna i min div-ruta skulle ligga där de skulle i Firefox så var jag tvungen att lägga in align="top" i bild-taggen. Detta är dock inte XHTML Strict så jag måste hitta på ett sett som funkar med länkning från en CSS-fil.

Jag provade att lägga in align: top; i css;en, samma klass som hörnbilderna osv... Det funkade inte, någon som vet varför det inte funkar med align: top; i CSS men med align="top" i img-taggen??

http://erik.starkast.net/ndk

prova att kolla i IE och FF

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

jag blir gaalen!!

nu funkar det i FF men inte i IE! :((

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara cirka hundra gånger smidigare att använda typ border: 3px #980 solid; på de två divarna helt enkelt?

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

border: 3px #980 solid;

vad betyder "#980" ?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
border: 3px #980 solid;

vad betyder "#980" ?

Det är typ mörkgult med en hint av orange i hex. En färg alltså.
Edit: När jag tänker efter är nog #b80 en bättre färg. Gulorange.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

#980 är en förkortning av HEX-färgen #998800.
Förövrigt ska det vara border: 3px solid #980;

Permalänk
Medlem

hmm... fin i ie men inte i opera

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det inte det inlägget handlar om. Jag har gjort ramen av bilder därför att den har sluttande kanter på vissa ställen.

Problemet är att när jag inte kör någon align alls så funkar sidan i IE men inte i FF, Opera, Konquerer mfl.

När jag kör med vertical-margin så funkar det inte i IE men i övriga.

Varför vägrar MS följa W3C-standard? :/

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.