Permalänk

vad betyder minnet för datorn?

hej
vad betyder minnet för datorn egentligen?
hur viktigt är det? hur mycket går det att ha?

jag har 512 på min dator en p4 2.4 ghz... jag tycker processor hastigheten är bra. känns som man inte behöver mer fart på processorn.

men vad skulle hända om jag fick in 4024mb i ram minne?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Re: vad betyder minnet för datorn?

Citat:

men vad skulle hända om jag fick in 4024mb i ram minne?

Hoppas du menar 1024 för annars vet jag inte vad det är för minnen du köper

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk

jag har sett datorer med 4000 mb i minne....
jag har fått berättat för mig om en kille som hade 2000 i minne!

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk

den skulle g åsnabbare ^^ klara av flera spel, kännas snabbare helt ä'nkelt

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

vad har processor hastigheten för nytta då? vad är det för skillnad att ha 2.4 ghz eller 3.4 ghz med 512 mbram?

Visa signatur

Permalänk

minnet har en stor betydelse... beroende på hur och vad man använder sin dator till.
Att köra os och ett spel så krävs det inte mycket minne. 512 räcker väl.
Nu finns det program/spel som tar det minnet som finns ledigt eller vill ha mer minne. Då kan det vara bra att ha mer minne. Allt för att det ska flyta på bra. Så man slipper använda växlingsfilen (detta tar tid).
Att ha data i minnet gör att processorn har snabbare tillgång till data som ska behandlas och ev. skickas vidare....

Att ha mycket minne kan upplevas som att datorn är snabbare. Om man tex. kör ett bildredigeringsprogram. Som "lagrar" bilden man hanterar i minnet.

en annna sak är att man kan köra flera aplicationer och processer och lätt alt+tab:a sig igenom programen.

Jag märkte skillnad upp till 512+256= 768 efter det så tyckte jag inte att jag vann mer prestandard. Men det var ett tag sen.
Jag ploppade i upp till 512+512+256= 1280 samt stängde av växlingsfilen (pagefile).

Vissa program och spel använder sig av precache. "förladdning/lagring".
Har man mycket minnne så kan datorn lagra mer i minnet för snabbare åtkomst. Man slipper därmed de sega laddtiderna från hdd.

Det du kan göra, är att mäta hur mycket du använder minnet. Både med och utan växlingsfil. Lägg på en snapinmodul och kör de programen/spel du normalt kör. Kolla sen hur mycket minne du använder.
Detta kan vara nyttigt innan man bamsar på med max minne för vad os och moderkort klarar hantera.

Permalänk
Avstängd

Hmm, hur stänger man av pagefilen???
Jag har 2x512 twinmos speed premium....

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Avstängd

satorcodex, sålänge man kan stå ut med 10 minuters laddtid så har du rätt i att det inte krävs så mycket minne till spel. annars har du fel.

Permalänk

tack för era svar... nu har jag fått en klarare bild angående minne....

men jag skulle uppskatta lite förklaring på moderkort och processor, vad är det som görs där egentligen. min processor är en p4 2.4 ghz och vad jag har förstått så är det ganska snabbt. visst finns det värre... men vad jag läst mig till så är det en fullt acceptabel hastighet. men mitt moderkort har jag ingen aning om vad jag har och vad det är till för och ifall det är bra eller dåligt.
ni kanske ser vad jag har för burk här

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
satorcodex, sålänge man kan stå ut med 10 minuters laddtid så har du rätt i att det inte krävs så mycket minne till spel. annars har du fel.

Förklara dig tack.. och förklara din mening ang. minne...

Har labbat väldigt mycket med minne och processor. Både när det gäller fps och mmorpg spel. Även bildredigeringsprog. Samt att köra flera program samtidigt, som vill använda minnet lite mer.

De flesta känner till winXP lilla bugg ang. mängden minne vs växlingsfilen...

Permalänk

Eftersom du har Geforce 4 MX så gissar jag att det är flaskhalsen om du är ute efter prestanda i spel, har du 512 mb så lär inte spelen gå så mycket snabbare under själva spelandet, men inladdningstiden kanske inte blir helt optimal.....tror jag