ska man ha sämre eller bättre timings på minnena

Permalänk

ska man ha sämre eller bättre timings på minnena

tjena, sökte runt lite. men hittade inte, nu till frågan, ska man ha lägre eller högre timings på minnera för att man ska kunna klocka högre?

nu har jag:2.5-4-4-7 (CL-RCD-RP-RAS)

edit: har 256+512 i , vet inte vilket märke

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

du kan knappast sökt tillräckligt. desto slappare timings(dvs högre) du har desto högre kan du klocka dem. dock kanske det är så att det inte ger någon prestandavinst. det kanske inte ens ger en högre klock överhuvudtaget.

det bästa du kan göra är att testa dig fram. prestanda i sisoft sandra t ex och stabilitet i memtest.

Permalänk

kan du ge ett exempel på hur ja ska sätta timings för att ja kanske ska komma högre? (skrev upp dom timingsen ja har nu i första posten)

EDIT: finns det en chans att man kan klocka cpun mer om man ändrar timings på minnena?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Permalänk

nej jag kan inte ens gissa eftersom jag inte ens vet vad du har för minnen.

3-3-3-8 kommer jag högst med. kör jag dessutom med 2T command rate kommar jag ännu högre... fast kör jag så höga timings vinner jag inge prestanda på det.

du kan komma högre med cpun i praktiken. kör du 1:1 så är det ju självklart...

har du ens läst FAQ????

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
nej jag kan inte ens gissa eftersom jag inte ens vet vad du har för minnen.

3-3-3-8 kommer jag högst med. kör jag dessutom med 2T command rate kommar jag ännu högre... fast kör jag så höga timings vinner jag inge prestanda på det.

du kan komma högre med cpun i praktiken. kör du 1:1 så är det ju självklart...

har du ens läst FAQ????

okej, ja, ja har läst faq, men jag fattade inte så mycket om det där med timings, men du har gjort det klarare för mig nu

Visa signatur