Age of Conan-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nescio
Hmm.. Sitter och funderar över att köpa spelet, men de officiella forumen ger en ganska dyster bild. Har många gett upp på spelet ? Är det verkligen så illa som det verkar ?

Det är bra till level 20 allt är ju väldigt snyggt och känns bra samt lite nya ideer. Men sen börjar man inse att det är ganska tomt och det saknas något djup. jag tror man kan syselsätta sig ett halvår men längre håller det inte. jag personligen vill ha något mera komplext som håller ett par år i alla fall. Jag tycker att pengarna är bortkastade på AOC det finns bättre. Väldigt mänga har gett upp spelet. Det är inte så konstigt, funcom själva byggde upp en bild av spelet som är ganska långt ifrån verkligheten.

Permalänk
Medlem

hmm ser illa ut om det är så många som har droppat ur ordentligt. själv slutade jag spela pga sommar jobb och tänkte börja igen snart om en vecka. hade jätte kul med min conq men jag ska vara ärlig, grupp instancing sög. spelade på en pve server och det var inte många som ville gruppa för instancing dagligen. Så det blev mest solo både utanför och innanför.

jag hoppas nu att det verkligen finns någon form av raiding pve och massive pvp i form av siege och dylikt när jag når 80. annars är det bara och dumpa det.

såg detta på mmo-champion

"As for the Wrath of the Lich King beta, Morhaime noted that "testing is going very well." During the call, Morhaime also mentioned that 40% of the World of Warcraft subscribers that left for Age of Conan have since returned."

Permalänk
Medlem

Istort sett alla jag känner som testat AoC, inkl. mig själv, tyckte spelet var helt fantastiskt när vi började spela. Så verkar de flesta tycka. Jag försökte övertala fler kompisar att köpa spelet och spydde bara beröm över det.

Men spelet har ju ingen som helst hållbarhet, extremt underlig design på en hel del grejer och det sämsta företag jag sett driva ett MMO. Jag blir förvånad om det här spelet kommer ha fler än 50 000 subscribers efter Warhammer Online och Wrath of the Lich King är släppt.

AoC är ju bara ett hypat spel som har en startplats som är riktigt skoj och perfekt för att locka speare, men är annars ett av de sämsta MMO spel jag någonsin sett. Till och med de största fanboysen undrar ju vad Funcom håller på med. Hade det varit ett litet företag med extremt dålig ekonomi skulle man ju direkt tro att de försöker göra en kontrollerad konkurs efter senaste tidens patch notes.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att det kan bli bra på sikt. Vanguard var lika hypat men var en total flopp när det släpptes. Nu ett år senare så är det nog ett av de bättre MMORPGn på marknaden om man bara ger sig tid att komma in i det. Superbilligt att köpa också. Jag tror nog att AOC kommer att vara bra om ett år. Man får bara hoppas att folk hittar tillbaka dit då. Populationen på Vanguard servrarna är nästan obefinlig trotts att spelet är kanon, hoppas bara att inte AOC får samma öde. Som ni ser hintar jag lite om Vanguard dom släpper snart en free trial, testa det ska ni få se på ett riktigt gediget MMORPG. AOC är det lagom att starta med nästa höst. det som är största nackdelen med AOC är att det fungerar hyffsat och är snyggt men saknar djup och inehåll. Vanguard är inte jätte snyggt fungerade inte alls från start men har enastående inehåll. Det kan bli tufft för Funcom att fixa ett bra inehåll i den snygga fasaden. Så testa Vanguard i stället, går att få för en hundring eller två och vänta med AOC tills ni vet var det tar vägen. Det behövs mera folk på Vanguard servrarna det är faktiskt den största nackdelen, det är nästan tomt. Jag kör på PvP server träffar man på någon annan där så är bara det en arenalinkick. Slagits har jag inte gjort än men det känns som det kan bli ganska kul också.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls det är så illa. Tänk på att forum fungerar som resten av världen, nämligen att missnöjda personer mer har en tendens att säga vad de tycker än de som är nöjda. Inom handel brukar man ha som talesätt; en nöjd kund berättar för en, en missnöjd kund berättar för tio. Negativa upplevelser får ofta större spridning än positiva. Försök skapa en egen uppfattning, det är det allra bästa.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Jag tycker inte alls det är så illa. Tänk på att forum fungerar som resten av världen, nämligen att missnöjda personer mer har en tendens att säga vad de tycker än de som är nöjda. Inom handel brukar man ha som talesätt; en nöjd kund berättar för en, en missnöjd kund berättar för tio. Negativa upplevelser får ofta större spridning än positiva. Försök skapa en egen uppfattning, det är det allra bästa.

AOC har väl tappat minst 75% av sina kunder efter första månaderna av de som betalat och provat. Det borde ju vara en fingervisning om hur bra "kunderna" tycker om AOC.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Funcom tappat inte pga att det inte är lika skoj efter lvl 20 för det är det i mina ögon. Utan att det beror på alla buggar, att spelet krashar ibland, att man blir utkastad då och då, eller bara att spelet har en hel del grafikbuggar. Dock tror jag att det mesta kommer fixas inom sinom tid men att fok tröttnat redan nu, men jag ska i alla fall dra upp 1 karaktär till lvl 80 innan jag ger mig från spelet helt. Om det blir min Dark Templar eller min Tempest of Set vet jag inte än.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Jag tror att Funcom tappat inte pga att det inte är lika skoj efter lvl 20 för det är det i mina ögon. Utan att det beror på alla buggar, att spelet krashar ibland, att man blir utkastad då och då, eller bara att spelet har en hel del grafikbuggar. Dock tror jag att det mesta kommer fixas inom sinom tid men att fok tröttnat redan nu, men jag ska i alla fall dra upp 1 karaktär till lvl 80 innan jag ger mig från spelet helt. Om det blir min Dark Templar eller min Tempest of Set vet jag inte än.

Kan vara så men verkar konstigt i så fall. Jag har kört till level 50 och har inte haft så värst mycket bugg problem. Det är inte därför jag tycker det är dåligt. Det kan inte vara så väldigt många MMORPGn som fungerat så här bra från start. Jag har svårt att tro det är därför som folk lämnar. Skitsnyggt och fungerar bra med tanke på att det är så nära släppet, men det saknar ju innehåll. Jag hoppas att det kommer lite mera innehåll men jag har svårt att tro att det går att få med det upplägg man har.

Permalänk
Medlem

Buggande och krashande må ju vara. Spelet saknar ju innehåll och dessutom känns speldesignen väldigt begränsad. Finns så otroligt lite rörelsefrihet för att vara ett MMO.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar på tåget och tar troligen en paus när jag blivit 80, om jag ens orkar dit.
Har inte haft problem med memory leaks eller grey map osv, bara lite småbuggar.
Avsaknaden av innehåll och att allt känns så trångt på något sätt är väl största anledningarna att jag lessnat.
Känns som att man blir ledd längs helt linjära vägar överallt...
Har väl iofs spelet sönder MMOs en del så kan väl inte bli lika positivt överraskad nu som förr, men känns ändå som att det finns helt klart bättre spel att grinda loss i.
Sen kan man väl fortsätta tjata om att combat-systemet knappast är revolutionerande osv men meh.

Sen blir jag rent ut sagt äcklad av att läsa Erling's intervjuer när han skryter om hur bra det går och säger att allt är som det ska och att det snart kommer otroligt många nya grejer osv.

Permalänk
Medlem

graymap händer ju dagligen när man spelar, minst 2-3 ggr, stänger man desutom inte av spelet på en gång det händer så blir massor av filer corupta oxo. GRYM jobbig bug.

Utöver det så lär jag nog heller inte fortsätta så länge till, nå lv 80, testa lite sieges men sedan blir det nog inte mer, kanske återuptar spelet om ett år eller vid nästa expansion, finns som sagt va väldigt lite att göra men tycker endå om spelet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att sätta fingret på det för spelet är ändå rejält stabilt om man jämför med många andra mmo de första tre månaderna och det är, delvis åtminstone, kul. Tyvärr är det också lite platt då de flesta förändringar som skett går mot ett spel som främjar "casual players". Designen är på väg att bli uddlös vad gäller både klasser, objekt och framförallt crafting.
Det kan vara riktigt roligt att spela större delen av vägen till 80. Sedan krävs givetvis ett stort och aktivt gille för att egentligen kunna fortsätta över huvud taget.

Tyvärr så reagerar FC alldeles för sent på saker som kan anses som "exploits" eller felkonstruerade "features" vilket resulterar i att både ekonomin och hela servrars balans halkar snett. Förhoppningsvis är det nu åtgärdat men det lär ta ett tag innan det rättar sig igen (tänker på vissa gillens ändlösa grind av låglevel epic bossar tex).

Väntar tills den "banbrytande" PVP-patchen släpps innan jag hoppar av tåget, även om jag knappt loggat in sedan jag blev lvl80.

Permalänk
Medlem

Dessa anledningar fick mig att tycka att spelet SÖG:

1 : Det fanns ingen bekant story, i tex WoW så finns nästan allt som fanns i Warcraft III, vilket är sånt som är viktigt för mig, jag vill ha något att sätta mig in i!

2 : Ingen mysig värld! Eller jo, level 1-20 var underbart, men sen släppte det helt.

3 : Brist på variation och material, det var bara samma sak hela tiden...

Tråkigt, hade stora förhopningar. Om ett år är det för sent antagligen, då lär det ha hänt en hel del inom spelfronten.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Håller med att de reagerar alldeles för sent. En del ställen har varit buggade länge nu utan att ha fixats. Tog ju skitlång tid att fixa Pyramiden tex. De måste jobba snabbare helt enkelt för i denna takt lär man tappa fler och fler spelare.

Själv är jag bara lvl45 med huvudkaraktären och redan hört att det lär bli mycket grind i Villas fram till lvl80. Kul till en början men man lär ju tröttna på det rätt så snabbt.

Dungeons och quest är inte jämnt fördelade. När man blev lvl40 hade man för mycket att göra tex men det var för lite bra quest vid 35-39. Som lvl45 har jag inte ens hunnit göra Sanctum.

Kan iaf säga att spelet är bättre nu än vid release. En del av det som saknades har kommit men som sagt det sker för långsamt.

De måste också lägga till lite fler områden samt lite annorlunda grejer.

Måste dock säga att vissa saker är skitroliga. Tex Black Castle när man kör i grupp. Folk gillar Sanctum med. Men det är för få dungeons så de måste nog lägga till lite fler. Både för solo och grupp.

Dahren: Ingen bekant story? Det handlar ju om själva Conan samt mainquesten ska vara mycket bra. Vill du veta ännu mer läs böckerna

Jag tänker iaf ta mig till lvl80 och se sedan vad som händer. Är med i en av största guilds på servern med tier4 stad eller vad det nu var så lär nog bli kul ett tag iaf.

Permalänk
Medlem

Mycket har förbättrats sen jag spelade AoC innan mitt uppehåll, men jag tycker att det finns saker som måste förbättras illa snabbt. Framförallt är det brist på quest - jag är lvl 53 just nu och har haft svårt att hitta quest. Jag hade mycket quest men dem var för svåra för min level men jag hittade en grupp till "Main Sytem" - en dungeon men här upptäckte jag det största misstaget i hela MMO´s historia, "instancen" var inte riktigt instancerad så det var en annan grupp med i samma dungon som min grupp så vi fick respawns när vi försökte döda en boss, vänta länge för en boss skulle respawnas. Den andra gruppen drog mobs till oss (av misstag). I slutet blev det så buggad så spelet crashade i Main System.

Men jag var på en guildraid för att ganka våra fiender och det var riktigt kul, har inte varit på en sige ännu men ser fram emot det.

Permalänk
Medlem

Obs! Negativa trådar !

surfade in lite på Funcoms EU forum och såg denna tråden
http://forums-eu.ageofconan.com/showthread.php?t=81127

blev påverkad av detta jag. direkt när jag lästa första posten så kände jag igen denna specifika punkt som är bra viktigt för mig.
"Today, 02:13 = for me the one fatal thing this game is lacking . which sadly no amount of tinkering will fix. Is without one single massive meeting place per server the whole MASSIVE feel of the MMO doesnt exist for me.

without the throng of chat and folk messing about u get in ironforge, or in correllia (forget the spaceports name)in SWG , keynos or freeport in EQ/2. can any of u honestly say tarantia feels like any of them? even remotely as vibrant.

Och denna
http://forums-eu.ageofconan.com/showthread.php?t=80865

Jag skrev tidigare att jag skulle ta upp AoC igen och fortsätta till 80 åtminstone men det känns inte värt det längre. Aja får ta och fundera över det, sommaren är snart över så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAZ
AOC har väl tappat minst 75% av sina kunder efter första månaderna av de som betalat och provat. Det borde ju vara en fingervisning om hur bra "kunderna" tycker om AOC.

Har du nån källa på den siffran eller tar du nåt påhittat ur luften bara?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Har du nån källa på den siffran eller tar du nåt påhittat ur luften bara?

90% av all statistik är påhittad

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Mmm... Lite ironi kanske. Men vad jag har för mig så var det över 1 miljon vid lanseringen. och läste någonstans på någon redovisning från Funcom att dom hade ungefär 500 000 prenumeranter. Men jag måste säga att redovisningen från Funcom är ganska flummig. Ena sekunden har dom sålt en miljon nästa har dom 400000 registrerade konton. Men av de jag känner som provat så har ingen fortsatt mer än två månader.

Permalänk
Medlem

Om det är din källa (och om det är sant) är tappet ca 50%, inte "minst 75%" som du då skrev. Dessutom tycker jag rent personligen ett sånt tapp ändå kan låta ganska normalt. Många testar och kanske inser de trivdes i det de körde förut så att bara 1 av 2 väljer att stanna är nog inget revolutionerande egentligen då tycke och smak är som baken.

Visa signatur

// Valiant

Permalänk
Medlem

De tappar fortfarande spelare och uppgifter från Funcom kan man inte lita på för fem öre. Den enda siffra de kommer uppge är hur många konton som skapats eftersom det låter högt och bra.

Ett hyfsat sätt att få en känsla av hur stor procent som slutat spela är att kolla Xfire. Det enda man kan göra där är att jämföra hur många timmar och användare som spelade i början samt jämföra mot andra spel om man vill.

Minns nu inte hur mycket det var vid lanseringen, men det var väldigt högt och nu är de nere under till och med Diablo 2. Ser man på det antal timmar som folk spelar nu jämfört med hur det var när det släpptes så skulle då jag gissa att de tappat minst 75% och som sagt tappar de fortfarande spelare i högre takt än det tillkommer nya.

http://www.xfire.com/games/aoc/Age_of_Conan_Hyborian_Adventur...

Det värsta är ju att Funcom ljuger allt vad de kan för att få folk att spela. Det är väl en sak att hålla tyst om man har problem, men de går ju rakt ut och ljuger om allt möjligt. "Bagdad Bob" är en populär bild av Funcom nu för tiden och det säger ju ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att spelet inte lever upp till vad det "lovar". Detta skulle kunna vara ett helt fantastiskt spel.
Men tyvärr blir det bara sämre och sämre.
För det första skulle de väntat ett år med att släppa det. Beta? Nej detta är pre-beta. För varje grej de försöker fixa går 3 andra sönder och grejen som skulle fixas fungerar fortfarande inte.
Jag är verkligen glad att jag inte betalde för 6 månader direkt eller mer, har ett par veckor kvar sen är det över för mig med.

WoW var aldrig något för mig och med tanke på hur man hört det utvecklats så kommer jag inte börja spela det.
Fallout 3 till hösten!

//Akheron

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, RX 7800 XT, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Hedersmedlem

Man skulle kunna tro att ni aldrig spelat ett spel innan, än mindre ett mmorpg. Det är klart att spelet får sätta sig en smula innan det blir bra. Titta på Anarchy Online bara.. spelat det sedan 2001.

Känns som om många har höga krav. Jag är glad att jag inte har det, världen hade varit allt bra jobbig då.

Flame on!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, varför ska ett mmorpg ha större felmarginaler än ett vanligt RPG?
Nu har det gått några månader sen det släpptes och enligt mig är AoC fortfarande inte bra. Alla keyfeatures saknas mer eller mindre fortfarande... och glöm inte att det står Enhanced for DirectX 10 på fodralet, något DX10 stöd finns inte (än).
Jag vill att AoC ska bli bra men det tar nog kanske ett halvår till eller mer innan det blir hyffsat okej och om ett halvår har förmodligen LotrO Mines of Moria, WAR och WotlK kommit, då kanske det är för sent.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Herregud vad det klagas Jag gillar spelet.
Är lvl 57 och fick tag i min första epic precis... fint wow lila o allt.
Tror dock att det blir ännu roligare på lvl 80. Gubbarna som redan är där i gillet verkar ha skoj med raiderna.

Spelade wow väldigt länge men la ner det tillslut.
Har dragit igång det igen nån gång. Men förundras alltid över hur otroligt fult det är. Tar map buggar och totalkrasher vilken dag som helst om ja slipper glo på wow.

(jag jobbar inte på funcom)

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på en grej, Hur säkert är xfire`s siffror? jag menar måste man inte ha xfire installerat på datorn för att den skall kunna registrera villket spel jag spelar.? Och om det är så, så borde inte xfire`s siffror betyda mycket. men som sagt jag vet inte hur det fungerar.

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Ärligt talat, varför ska ett mmorpg ha större felmarginaler än ett vanligt RPG?
Nu har det gått några månader sen det släpptes och enligt mig är AoC fortfarande inte bra. Alla keyfeatures saknas mer eller mindre fortfarande... och glöm inte att det står Enhanced for DirectX 10 på fodralet, något DX10 stöd finns inte (än).
Jag vill att AoC ska bli bra men det tar nog kanske ett halvår till eller mer innan det blir hyffsat okej och om ett halvår har förmodligen LotrO Mines of Moria, WAR och WotlK kommit, då kanske det är för sent.

De lovade Battlegrounds vid release när det gällde WOw och Hero classes vid första expansionen. Inget MMO har haft alla features som det lovats vid lansering.

Vanguard är idag det spel det skulle varit vid release, och när släpptes det? April 2006 eller var det 2007?

MMO's är precis som de flesta operativsystem från MS. Man är en betatestare tills första eller andra service packen släppts. Och först då får man alla de nya funktioner det snackats om. Vart är det nya filsystemet som lovades till Vista?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte att det går att gämföra med Vanguard annat än när det gäller flopp syndromet. Vanguard lovade väldigt mycket och jag tror att de dom lovade fanns redan från start. Problemet var bara att det inte fungerade alls. Nu fungerar det mesta vilket gör spelet till ett av de bättre just nu. AOC har lovat mycket nymodigheter i deras försnack, man får också för sig att det är ett stort och öppet spel med mycket möjligheter. AOC fungerar ganska bra redan nu men det känns väldigt begränsat, fighting kännslan är inte där och det var inte några direkt revolutionerande nyheter heller. AOC floppar därför, jag tror tekniken fungrar ganska hyffsat men själva produkten är inte det folk trodde.

Permalänk
Medlem

Jag fortsatte inte min subscription efter första månaden. Detta var dock enbart pga. att min semester började och att jag inte skulle komma att spendera någon tid hemma då jag var ute o reste.

Jag är ganska övertygad att så är fallet för många andra.
Jag kommer troligtvis att återaktivera min subscription inom ett par veckor.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
Man skulle kunna tro att ni aldrig spelat ett spel innan, än mindre ett mmorpg. Det är klart att spelet får sätta sig en smula innan det blir bra. Titta på Anarchy Online bara.. spelat det sedan 2001.

Känns som om många har höga krav. Jag är glad att jag inte har det, världen hade varit allt bra jobbig då.

Flame on!

Tippar på att de även tycker att WoW är ett fritt och bra MMORPG

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"