Permalänk

Satt och läste lite på Notebookforums.com och kom till en intressant tråd. Det var en kille som hade varit och tittat på en Acer Ferrari 4000 och lyckats få fram benchmarks.

Tråden: http://notebookforums.com/showthread.php?t=83455

Det intressanta är att Ferrari 4000 kommer ha ett x700 grafikort och i "prototypen" som benchmarks kördes på så satt det en likdan CPU som är i Acer Aspire 5021, 1,6ghz Turion.

Citat:

"The test units have the ML34 1.6G CPU but the production unit should have at least a ML34 1.8G

The unit is getting the following score wit hteh 1.6G CPU

3DMark03 6503
3DMark05 2471

This looks great as they are already faster than my 8104 (3DMark05 2285). So the production unit should be just a bit faster still. "

Laptopen verkar prestera i mina ögon mycket bra och då med tanke på att Acer Aspire 5021WLMi Ska ha en likadan cpu och grafikort så borde benchmarks resultaten vara likvärdiga! Inte sant?

Killen som fixade benchmarks skrev visst fel dock på Turion beteckningen:

Citat:

If it's a 1.6GHz CPU it's not the Turion 64 ML-34, but rather the Turion 64 ML-30.

Med andra ord är processor som kördes i testet likdadan den i 5021WLMI

Om det nu är som jag tror, att 5021 presterar likvärdigt prototypen på Ferarri 4000, så verkar onekligen 5021WLMi vara den perfekta datorn för mig om man ser till pris / prestanda! Och om den presterar bättre än min stationära dator så skulle jag bli mer än nöjd (får ca 5400 poäng i 3DMark03 och ~2200 i 05)

Diskutera på gott folk

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk
Medlem

Visst, prestandan är det inga fel på men det som är mer störande är fläkten på undersidan som gissningsvis suger in luft. Detta betyder då att man helst inte ska ha datorn tex på sängen/knät då luftintaget kan strypas.

Den som köper en sån får gärna skriva en recension, jag kommer ev. att köpa 5021Wlmi om ~1månad om jag nu inte skulle semestra utomlands...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Visst, prestandan är det inga fel på men det som är mer störande är fläkten på undersidan som gissningsvis suger in luft. Detta betyder då att man helst inte ska ha datorn tex på sängen/knät då luftintaget kan strypas.

Den som köper en sån får gärna skriva en recension, jag kommer ev. att köpa 5021Wlmi om ~1månad om jag nu inte skulle semestra utomlands...

Tror inte detta är några stora problem om man inte spelar krävande spel och dylik i sängen, cpu:n klockar ner sig själv då den inte belastas fullt ut vad jag hört. Likt Pentium-M:s speestep teknologin.

Skulle gärna vilja beställa en 5021WLMi Snarast men är osäker gällande prestandan, verkar bra som fan Om den får likande resultat som Ferrari 4000 "prototypen", vilket den borde få då den har likdadan cpu , ett x700 och samma typ av moderkortschipset?

Förbryllar mig lite om den benchar bättre än Pentium-M system med x700, har förvisso Bara sett en jämförelse mellan Pentium-M och Turion. Dock på stationära datorer vilket för mig ger ganska oväsentlig information.

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk

Det blir nog definitvt än sån här för mig. Den har allt jag behöver.
Att olika GPU:er benchar olika är inte så konstigt.
Sen går 3dmark 05 går nästan bra på graffekortet, så då spelar inte CPU:n så stpr roll. Så det borde bli ungefär samma resultat.

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem

Sitter just nu å skriver detta på nyköpta 5021an...
Är inte superhajubernördig på datorer som vissa andra här

Men har lite frågor.. hoppas ni kan hjälpa...
Det ska ju vara 64bits grafik vad jag hajjar...

Men går jag in på Egenskaper för bildskärm och Inställningar så kan jag bara välja 16 el 32bit... borde jag inte kunna välja 64bit?

Måste man ha något speciellt XP för att kunna utnyttja 64bit?

Sedan undrar jag om det finns nåot program som man kan testa hastighetn på datorn och så. Den verkar snabb och så men vore kul att göra lite tester.

Samma sak undrar jag med grafikkortsdelen.. Kör jag på 1024x768 upplösning blir det skitful graffe. Kör jag dock på 1280x800 så blir det väldigt bra. Dock så har jag aldrig suttit framför en dator med 128mb grafikkort i.. bara 64... så jag vet inte HUR bra det skall vara.. Finns det några tester även där man kan göra... eller speciella filmer man kan kolla på som blir riktigt snygga?

Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut saker å ting... å att ni inte tycker jag e tootalt lost!

Permalänk
Citat:

Men går jag in på Egenskaper för bildskärm och Inställningar så kan jag bara välja 16 el 32bit... borde jag inte kunna välja 64bit?

Sedan undrar jag om det finns nåot program som man kan testa hastighetn på datorn och så. Den verkar snabb och så men vore kul att göra lite tester.

Kalas! Helt perfekt att någon annan han köpa datorn innan mig så jag kan ställa lite frågor

Någon annan än mig kanske kan förklara allt med 64-bits osv bättre, men du måste ha program/spel och/eller operativsystem anpassat för 64-bits för att kunna utnytja den tekniken.

Att testa hastigheten på datorn osv är precis det jag vill du ska göra, har även en del frågor jag hoppas du kan besvara!

Testa gärna 3Dmark 01 , 03 och den senaste versionen 05. Dessa testar både datorns spel/grafik prestanda och är en bra fingervisning på vad datorn presterar utan att köra tester i olika spel osv . Finns att ladda hem på http://ftp.sweclockers.com/index.php?action=list&dir=Prestand...

Kör programen in upplösning 1024 och rapportera dina resultat, tack Kan se om jag kommer på några mer bra tester!

Några frågor..

* Var köpte du datorn och vad kostade den?
* Första intrycken? (storlek, vikten, skärmen osv)
* Blir datorn snabbt varm?
* Låter den mycket och går fläkten ofta igång?
* Upplever du några "eftersläpningar" i skärmen, dvs hög bilduppdaterings frekvens? (Detta kan man enkelt se i div spel och om det är extremt hög uppdateringsfrekvens så syns det när man flyttar fönster osv)

Ang upplösningen så blir allt större ju lägre upplösning man har, vet inte direkt vad du menar med att allt bli fult?

Tack på förhand och väntar med spänning på svar!

/Ola

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte2k

Samma sak undrar jag med grafikkortsdelen.. Kör jag på 1024x768 upplösning blir det skitful graffe. Kör jag dock på 1280x800 så blir det väldigt bra. Dock så har jag aldrig suttit framför en dator med 128mb grafikkort i.. bara 64... så jag vet inte HUR bra det skall vara.. Finns det några tester även där man kan göra... eller speciella filmer man kan kolla på som blir riktigt snygga?

Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut saker å ting... å att ni inte tycker jag e tootalt lost!

Tror du har missförstått detta med grafiken. Processorn (du har en 64 bitars i din bärbara) har ingenting med hur många färger du kan visa, och när du ställer in egenskaper för bildskärm så kan du välja mellan 16-bitars grafik (65.000 olika färger) och 32 bitars grafik (16,7 miljoner färger)

När det gäller upplösning så ska den matcha LCD-skärmens upplösning för att bli bra. LCD-skärmar kan inte skala pixelstorleken på samma sätt som en CRT-skärm.

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk

Var köpte du datorn?

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Var köpte du datorn?

Dialect, Kungsgatan, Stockholm.

Återkommer till er andra med dem svaren jag kan ge senare ikväll.. är på jobbet nu

Undrar lite det där med att man måste ha program som stödjer 64bit... hur många gör det?
Och sen om det finns 64bits XP... slänger dem inte med det då.. Fick nog vanlig Home Edition.... jaja... skriv på så hörs vi ikväll...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prince of Leah
Tror inte detta är några stora problem om man inte spelar krävande spel och dylik i sängen, cpu:n klockar ner sig själv då den inte belastas fullt ut vad jag hört. Likt Pentium-M:s speestep teknologin.

Skulle gärna vilja beställa en 5021WLMi Snarast men är osäker gällande prestandan, verkar bra som fan Om den får likande resultat som Ferrari 4000 "prototypen", vilket den borde få då den har likdadan cpu , ett x700 och samma typ av moderkortschipset?

Förbryllar mig lite om den benchar bättre än Pentium-M system med x700, har förvisso Bara sett en jämförelse mellan Pentium-M och Turion. Dock på stationära datorer vilket för mig ger ganska oväsentlig information.

Klockar ner sig gör även andra Mobile Athlon så det är inget unikt för Turion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dialect, Kungsgatan, Stockholm.

Undrar lite det där med att man måste ha program som stödjer 64bit... hur många gör det?
Och sen om det finns 64bits XP... slänger dem inte med det då.. Fick nog vanlig Home Edition.... jaja... skriv på så hörs vi ikväll...

Hoppas du är nöjd med den nya datorn!

Det hyllade spelet Far Cry finns i 64-bitarsversion. Det innebär lite bättre prestanda och grafik samt ett par extra banor (har ju iofs inte med 64 bitar att göra).
http://www.amd.com/us-en/Processors/DevelopWithAMD/0,,30_2252...

I en annan tråd undrar jag följande om skärmen på Acer Aspire 5021...
- response rate (för svart/vitt och några färger)
- contrast ratio
- horizontal och vertical viewing angle
- brightness

Finns den informationen med i manualen el dyl? Går det att mäta?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=464248&h...

Permalänk
Medlem

Här en kille från Taiwan som köpt en Acer Ferrari 4000 och som är inponerad av grafiken i den. Jag tror att processorn i en sådan tickar på 2GHz

http://notebookforums.com/showthread.php?t=85348

"I guess it will be a few days before u guys can get it since Acer is in Taiwan we always get best prices and first releases. the graphics is a very strong improvement since i put all hl2 settings on high with AA and get around 110 fps. Ferrari 3400 only scores around 70fps with full settings"

Permalänk
Medlem
Citat:

Kalas! Helt perfekt att någon annan han köpa datorn innan mig så jag kan ställa lite frågor

Någon annan än mig kanske kan förklara allt med 64-bits osv bättre, men du måste ha program/spel och/eller operativsystem anpassat för 64-bits för att kunna utnytja den tekniken.

Att testa hastigheten på datorn osv är precis det jag vill du ska göra, har även en del frågor jag hoppas du kan besvara!

Testa gärna 3Dmark 01 , 03 och den senaste versionen 05. Dessa testar både datorns spel/grafik prestanda och är en bra fingervisning på vad datorn presterar utan att köra tester i olika spel osv . Finns att ladda hem på http://ftp.sweclockers.com/index.php?action=list&dir=Prestand...

Kör programen in upplösning 1024 och rapportera dina resultat, tack Kan se om jag kommer på några mer bra tester!

Några frågor..

* Var köpte du datorn och vad kostade den?
* Första intrycken? (storlek, vikten, skärmen osv)
* Blir datorn snabbt varm?
* Låter den mycket och går fläkten ofta igång?
* Upplever du några "eftersläpningar" i skärmen, dvs hög bilduppdaterings frekvens? (Detta kan man enkelt se i div spel och om det är extremt hög uppdateringsfrekvens så syns det när man flyttar fönster osv)

Ang upplösningen så blir allt större ju lägre upplösning man har, vet inte direkt vad du menar med att allt bli fult?

Tack på förhand och väntar med spänning på svar!

/Ola

Vilka exakta filer ska jag ladda ner?

Blir lika varm/sval som 4602an tycker jag...
Låter inte ett smack... fläkten hör jag inte mycket av förutom när jag drar igång installationer och sådant... har dock inte hunnit testa så mycket än....

Permalänk
Citat:

Vilka exakta filer ska jag ladda ner?

Blir lika varm/sval som 4602an tycker jag...
Låter inte ett smack... fläkten hör jag inte mycket av förutom när jag drar igång installationer och sådant... har dock inte hunnit testa så mycket än....

3DMark 03
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Prestandamätning/Grafik/3DMark0...
3DMark 05
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Prestandamätning/Grafik/3DMark0...
3DMark 01
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Prestandamätning/Grafik/3DMark_...

Kör samtiliga tester i upplösningen 1024, tack! Och rapportera poäng(resultat)! Stäng av alla onödiga program och dylik i bakrunden och kör varje test med laptopen nyligen omstartad.

Låter kalas ang ljudnivå osv:) Lycka till nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man avinstallera allt skit sen.. inte massa filer som lägger sig å tar plats någon stans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör samtiliga tester i upplösningen 1024, tack!

Vill du använda 1024 för att lättare jämföra med andra datorer? För annars vore det väl mer intressant att använda skärmens faktiska upplösning 1280 x 800?

Permalänk
Citat:

Kan man avinstallera allt skit sen.. inte massa filer som lägger sig å tar plats någon stans?

Ja, allt går att avinstallera allt sen såklart!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gz
Vill du använda 1024 för att lättare jämföra med andra datorer? För annars vore det väl mer intressant att använda skärmens faktiska upplösning 1280 x 800?

exakt, vill kunna jämföra med andra datorer, både stationära och bärbara. Så kör benchmarks i upplösningen 1024x768 tack! Tycker det är lättare när man kan jämföra med sin egen dator osv. Om poängen matte2k får i den upplösningen är bra så beställer jag troligen en likadan laptop snarast!

Men visst vore intressant med benchmark resultat i upplösningen 1280 x 800 likväl gör det gärna i 3DMark 03 och/eller 05 om du har lust matte2k!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur lång tid tar varje test?

Permalänk
Citat:

hur lång tid tar varje test?

Uppskattningsvis: 5-10 minuter!

Väntar spänt på resultaten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Resultat:
3DMark03: 4747
http://service.futuremark.com/servlet/Index?pageid=/orb/proje...

3DMark05: 1840

Fråga varför står det 800mhz. Har ju 1.6Ghz?
Ibland har jag även upptäckt att kör jag Systemegenskaper / Allmänt så står det ibland 800(någonting)mhz, och ibland 1.6Ghz...
Varför?

Sen har jag även märkt att under Egenskaper för Bildskärm / Inställningar. Så fanns det innan jag körde testen bara 3 upplösningsalternativ att välja. Det högsta 1280x800.
Nu har detta ändrats till 11 olika steg. 800x600 - 2048x1536.
Varför?

Sedan kan jag även säga att fläkten var igång i princip under hela testen.

Permalänk
Citat:

Resultat:
3DMark03: 4747

3DMark05: 1840

Fråga varför står det 800mhz. Har ju 1.6Ghz?
Ibland har jag även upptäckt att kör jag Systemegenskaper / Allmänt så står det ibland 800(någonting)mhz, och ibland 1.6Ghz...
Varför?

Sen har jag även märkt att under Egenskaper för Bildskärm / Inställningar. Så fanns det innan jag körde testen bara 3 upplösningsalternativ att välja. Det högsta 1280x800.
Nu har detta ändrats till 11 olika steg. 800x600 - 2048x1536.
Varför?

Sedan kan jag även säga att fläkten var igång i princip under hela testen.

Tack! Verkar vara ok men hade trott du skulle få högre, hm..

Står på 3DMark 03 test-sidan att din cpu är en AMD Athlon(tm) 64 800 MHz, kanske innebär att den kördes i den hastigheten vid testet? hm

Matte2k: var laptopen inkopplad till strömadaptern när du körde testet? var några krävande program igång samtidigt?
Sen ser jag att du har 1024 Mb i Ram, har du satt in mer minne själv? Om så är fallet bytte du ut de 2x256Mb stiockorna mot 2x 512Mb eller fanns det en ramslot ledig?

När CPU:n inte behöver belastas fullt ut så klockar den ner sig själv, detta för att spara på batteri osv när man inte har strömadaptern inkopplad. Denna funktion är väll både på gott och ont, går säkert att stänga av!

Ang upplösningen så har jag ingen aning, dock så är det högsta din skärm ska stödja 1280x800! Fläkten går säkert igång för att datorn pressas till max i de testerna, är fläkten mycket högljud eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Processorn pendlar nog mellan 800-1600MHz beroende på belastning för att spara ström. SpeedStep tror jag di kallart.

Vad gäller bildskärmen så vette sjutton. Borde inte kunna ändras på det viset.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk

När du kör testen måste du ha sladden i för att få ut max prestanda. Tror nämligen att även graffet klockar ner sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
När du kör testen måste du ha sladden i för att få ut max prestanda. Tror nämligen att även graffet klockar ner sig.

Sladden i?
Klart jag har haft sladden i.. inte körde jag på batteriet inte.

Permalänk

Mårten C - Blir det en sådan här laptop för dig tro?

Matte2k - Svara gärna på frågorna jag ställde ovan, gällande minnet och ljudnivån framförallt

Om man jämför ett annat publicerat resultat av 3Dmark03 med en liknade laptop så är poängen ca 5493 och cpu score 677 jämfört mot Matte2k's 4747 och 603 cpu score, konstigt! Kolla själva och jämför: http://service.futuremark.com/compare?2k3=3997953
Har jag missat något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Tack! Verkar vara ok men hade trott du skulle få högre, hm..

- Ok... själv spelar jag inte mycket spel så jag har ingen koll på det

Citat:

Står på 3DMark 03 test-sidan att din cpu är en AMD Athlon(tm) 64 800 MHz, kanske innebär att den kördes i den hastigheten vid testet? hm

- Tell me.

Citat:

Matte2k: var laptopen inkopplad till strömadaptern när du körde testet? var några krävande program igång samtidigt?

- Ja. Nej inte vad jag kunde se... Stängde ner det mesta som gick att stänga ner.

Citat:

Sen ser jag att du har 1024 Mb i Ram, har du satt in mer minne själv? Om så är fallet bytte du ut de 2x256Mb stiockorna mot 2x 512Mb eller fanns det en ramslot ledig?

- Ja. Har 2st 512mb som jag stoppat in själv. Finns bara 2 slots.

När CPU:n inte behöver belastas fullt ut så klockar den ner sig själv, detta för att spara på batteri osv när man inte har strömadaptern inkopplad. Denna funktion är väll både på gott och ont, går säkert att stänga av!

Citat:

Ang upplösningen så har jag ingen aning, dock så är det högsta din skärm ska stödja 1280x800! Fläkten går säkert igång för att datorn pressas till max i de testerna, är fläkten mycket högljud eller? [/B]

- Som på alla datorer så låter väl fläkten en del, ja.

Permalänk

Prince of Leah - Jag vet inte. Verkar som om han fick lite låga scores. Men förmodligen, kommer bara att lira Guild Wars och CS:S.
Dock ycker jag att trots resultatet på 1840 i 3Dmark 05 är ett respaktalbet resultatom för det priset.
Det enda jag är tveksam till är batteritiden.

Matte2k: Har du testat batteritiden?

På min gamla HYR-pC har jag ett GeForce 4 Ti4200. När jag lirar GW får jag runt 30-40 fps. Den har en P4 2.8 GHz. Så där tror jag att Turion 1.6 är motsv.
Eftersom jag just nu sitter framför en Acer TM 4502WLMi hoppas jag också veta att skärmen är helt ok.

Visa signatur

Permalänk

Haha Tack för svar!

Några korta frågor till..

* Vad tycker du om skärmen?
* Upplevt några "eftersläpningar" i skärmen ? (syns ofta i spel och en del film)
* Är det slot in DVD-brännare ? , dvs ingen "släde" Kommer ut utan man stoppar bara in skivan. Såg detta på någon bild!
* Går fläkten ofta igång vid vanligt användande?
* Inget jobbigt knaster från hårdisken eller liknade?
* Uppskattad battertid vid vanligt användande, om du provat

Dela gärna med dig av andra intryck, för och nackdelar!

Kankse beställer mig en sådan här dator snart, därför alla frågor Tack på förhand !

Mårten C - Beror på hur man ser det, jag tycker hans scores är lite väl låga men finns säkert en hel del kraft att få vid optemering och byte av drivrutiner osv. Samt att det står 800mhz på hans test gör mig lite fundersam, den kankse inte kördes med full kraft i benchmarken? Då en prototyp av Ferarri 4000 (1,6ghz turion och x700 128mb) fick mycket bättre resultat så borde det vara något som inte stämmer. (!?)

Även om man inte får ut så mycket prestand än vad matte2k benchmarks visar så verkar det onekligen vara en laptop som är Otroligt prisvärd om man ser till prestandan. De spelen du spelar bör fungera utmärkt till datorn tror jag! Kommer nog själv spela wow och om det går, vilket jag hoppas och tror, kommande Bf2!

Batteritden bör vara _ok_ , kanske värt en chansning !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha Tack för svar!

Några korta frågor till..

* Vad tycker du om skärmen?
* Upplevt några "eftersläpningar" i skärmen ? (syns ofta i spel och en del film)
* Är det slot in DVD-brännare ? , dvs ingen "släde" Kommer ut utan man stoppar bara in skivan. Såg detta på någon bild!
* Går fläkten ofta igång vid vanligt användande?
* Inget jobbigt knaster från hårdisken eller liknadee?
* Vad för minne stoppade du i?
* Uppskattad battertid vid vanligt användande, om du provat

Dela gärna med dig av andra intryck, för och nackdelar!

Mycket troligt jag beställer mig en sådan här dator snart, därför alla frågor

Tack på förhand !

* Skärmen ser jag ingen direkt skillnad mot vanliga "matta" skärmar... kanske lite bättre kontrast.
* Har inte upptäckt några eftersläpningar. Dock har jag inte spelat något spel. Och sett bara en film. Super Size Me.
* Det verkar som du bara trycker in skivan. Ja.
* Fläkten går igång nästan bara vid installationer och om jag tex har min Lacie usb 250gb externa hd i.. då kör flekten nästan hela tiden. Dock så låter Lacien mer så det gör absolut inget.
* Inget knaster från hd.. än så länge.
* 2x512 kingston har jag för mig. Var snubben i butiken som gjorde det. Får mer koll på det på måndag.
* Har ej provat batteritiden. Men man kan ju välja att hur mycket prestanda som ska användas och hur ljus skärmen ska vara och sådant vid batterianvändande så säkert 3 timmar plus.

nackdelar är väl som på de flesta nya bärbara är att dem sätter ljudingången längs fram på datorn... mot magen. Så har man datorn kopplad till steron så har man ju en ful sladd när.. som man kommer åt lite då och då å kan få mega störningar i högtalarna... ser dock inte det som ett jätteminus för just den här datorn. Då de flesta andra datorer jag tittat på, toshiba och sony tex, oxå har börjat med detta.

Detta skulle jag vilja lösa med en kabel som ser ut som ett L istället för ett I.... som det kan vara till vissa hörlurar... Någon som vet vart man kan skaffa en sådan konverterare?

Permalänk
Citat:

* Skärmen ser jag ingen direkt skillnad mot vanliga "matta" skärmar... kanske lite bättre kontrast.
* Har inte upptäckt några eftersläpningar. Dock har jag inte spelat något spel. Och sett bara en film. Super Size Me.
* Det verkar som du bara trycker in skivan. Ja.
* Fläkten går igång nästan bara vid installationer och om jag tex har min Lacie usb 250gb externa hd i.. då kör flekten nästan hela tiden. Dock så låter Lacien mer så det gör absolut inget.
* Inget knaster från hd.. än så länge.
* 2x512 kingston har jag för mig. Var snubben i butiken som gjorde det. Får mer koll på det på måndag.
* Har ej provat batteritiden. Men man kan ju välja att hur mycket prestanda som ska användas och hur ljus skärmen ska vara och sådant vid batterianvändande så säkert 3 timmar plus.

nackdelar är väl som på de flesta nya bärbara är att dem sätter ljudingången längs fram på datorn... mot magen. Så har man datorn kopplad till steron så har man ju en ful sladd när.. som man kommer åt lite då och då å kan få mega störningar i högtalarna... ser dock inte det som ett jätteminus för just den här datorn. Då de flesta andra datorer jag tittat på, toshiba och sony tex, oxå har börjat med detta.

Detta skulle jag vilja lösa med en kabel som ser ut som ett L istället för ett I.... som det kan vara till vissa hörlurar... Någon som vet vart man kan skaffa en sådan konverterare?

Tack för svar!

Vad fick du betala för datorn + minnet totalt? Fick du behålla de 256mb DDR minnen som följde med laptopen likväl?

Har för mig det ska finnas en adpater att köpa. En polare hade något liknade. Vet tyvärr inte var dock men kan tänka mig på elgiganten / claesohlson eller liknande.

Visa signatur