Missa inte Amazon Prime Deal Days!

[c++, java] Rekommendera en bok...

Permalänk

[c++, java] Rekommendera en bok...

Hejsan kära swec:are!

Har under det gångna läsåret (2:a på gymnasiet) läst programmering A respektive B, där vi i A-kursen behandlat ganska grundläggande C++ och i B-kursen fortsatt med Java och bland annat skapandet av Applets. Har efter en tids fundering beslutat mig för att göra slag i saken och köpa mig en bok på ämnet för att bredda mina kunskaper under sommaruppehållet.

Nu till min förfrågan:
Någon som kan rekommendera en bok av passande svårighetsgrad berörandes antingen C++ eller Java?

Gärna böcker som ni själva har läst och kan kommentera.

Tack på förhand,
Andreas

Permalänk
Medlem

Fan, kommer inte ihåg den boken jag läste när jag hade Prog. B i skolan.

Var just Java (Fick MVG ) och den boken hjälpte mig rätt mycket. Ska se om jag kommer ihåg vad den heter.

Annars kan du ju göra som så att du springer ner till en Akademibokhandel eller nått sånt och läser några sidor. Är det lättläst och förståeligt så köp.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Jag lärde mig Java ur "The Java 2 Bible". Den är ganska bra, men jag tror att det finns bättre. Dessutom är den ganska gammal nu.

Permalänk
Medlem

I samma sits som dig Andnil223....

behöver en bok i java, avancerad kurs... behöver lite nya utmaningar och vill bredda mig ännu mer...

nån som har någe tips åt mig och Andnil223? ))

Visa signatur

[[ CPU: P4 3 ghz @ 3,4 ghz, socket 478 ]] [[ Mobo: ASUS P4C800-E Deluxe ]] [[ 3*512 mb, pc3200 ]] [[ 2 * 120 gb S-ata, 1 * 200 gb IDE ]] [[ Asus 9600SE ]] [[ Logitech Z-5500 ]]

Permalänk
Medlem

javadirekt med swing?
skriven av skansholm

efter det så är det rena java-uppslagsböcker som gäller

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
javadirekt med swing?
skriven av skansholm

efter det så är det rena java-uppslagsböcker som gäller

Den hade jag i min java-kurs, helt okey faktiskt.

Permalänk
Medlem

I programmering grundkurs (C++) på Linköpings universitet hade vi C++ Direkt av Jan Skansholm. Han har väl skrivit böcker om java med som nämnts ovan. Jag tyckte att hans bok var ganska bra, men många gillar inte hans böcker riktigt vad jag förstått.

Visa signatur

- Grog me!

Permalänk
Medlem

c++ Primer

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk

"C++ programmering" av Stephen Prata
EDIT: Var visst samma bok som tr0kel^ rekommenderade, fast på svenska...

Permalänk
Medlem

Pluggat java på universitet (luleå) och då använde vi Java Software Solutions ( http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0321312465&mscss... ) som enligt mig är en VÄLDIGT bra bok, då den går igenom grejer grundligt med väldigt stor betoning på objekt samt enkelt presenterar hur man programmerar grafiskt i separata sektioner.

En jävligt bra bok iaf.

Permalänk
Medlem

"C++ Direkt av Jan Skansholm"
och
"The Complete Java 2 Certification Study Guide"

Permalänk
Medlem

Här finns det smaskiga böcker.
http://www.deitel.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikro
Här finns det smaskiga böcker.
http://www.deitel.com

Håller med. Jag är ioförsig en nybörjare men klarade i alla fall c++-kursen på högskolenivå galant med denna bok. Den är MYCKET pedagogisk och bra!

Permalänk

Mark Allen Weiss: Data Structures & Problem Solving using Java, 2nd edition. Addison-Wesley 2002.