Permalänk
Medlem

nybörjar linux

Hej. Jag har nu blivit sugen på att testa lite linux, har fått tag i en 266mhz 128mb ram eller något, så jag vill gärna ha en lätt dist. Jag vill gärna lära mig mycket, men det ska inte vara alldeles för svårt. Är fedora en bra start dist?.

har förövrigt installerat ubuntu på den innan, men det blev segt som sirap, sen var det även lättare att installera än win xp.

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |

Permalänk
Medlem

Testa DeLi (Desktop light) Linux
Jag hade inga problem med installationen, jag är också nybörjare på linux.
www.delilinux.de

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja prova linux och tänkte också prova fedora. Dock fattar jag inte hur jag laddar ner det från deras sida. Dessutom ska jag prova på min gamla dell med P4, om jag sedan är nöjd och vill köra på min nya med Athlon64 måste man då ha en annan version?

Visa signatur

Dulce et decorum est pro patria mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wabi
Jag skulle också vilja prova linux och tänkte också prova fedora. Dock fattar jag inte hur jag laddar ner det från deras sida. Dessutom ska jag prova på min gamla dell med P4, om jag sedan är nöjd och vill köra på min nya med Athlon64 måste man då ha en annan version?

du kan ladda ner en del distar från ftp.sunet.se , bla fedora,
och du måste inte ha 64bitarsversion för athlon64 prollar, än så länge så är det bäst att hålla sig till 32bitars(i386-i686),

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
du kan ladda ner en del distar från ftp.sunet.se , bla fedora,
och du måste inte ha 64bitarsversion för athlon64 prollar, än så länge så är det bäst att hålla sig till 32bitars(i386-i686),

Här?:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/fedora/3/i386/iso/

Chansar på att jag behöver de fyra översta, behövs någon annan? :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du ska ha de fyra som "inte" har med SRPMS i filnamnet,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

finns det torrent nerladdningar med fedora? det känns säkrare om internetet går ner.

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |

Permalänk
Medlem

http://www.linuxisotorrent.com/ brukar vara en bra resurs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawee
finns det torrent nerladdningar med fedora? det känns säkrare om internetet går ner.

Om du använder Freshdownload behöver du inte oroa dig över att nerladdningen pausas, det går utmärkt att fortsätta ladda ner senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är freshdownload till firefox? om inte finns det något liknande för firefox?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder det till firefox, vet inte om det funkar till andra läsare.

Edit: Ska jag köra trean? Verkar ju som om fyran är på väg...

Visa signatur