Permalänk

Trimma min slöa P4 1,5GHZ ???

Har en Intel P4 1,5GHZ cpu, sittandes på ett Asus P4B...

Den har blivit för slö...Försökte i bios sätta den från 1500 till 2000...

Alltså bios satte från 15x och 100,
till 15x och 133...

Men den vägrade boota efter det....Nån som har nån lösning...Enkel eller komplicerad...???

/Mvh Christian

Permalänk

Svårt att ge några tips utan att veta mer, men du kan ju alltid prova någonting mitt emellan ex.vis 120 FSB (1,8Ghz).
Om du skall upp till 133FSB, så kanske du måste höja vcore ( cpu volt)något lite samt ev. kolla om dina minnen håller måttet ( PC2100 / PC 2700 ?? )
Vet inte vad ditt bios ger för möjligheter, men det brukar vara bra att kunna låsa AGP/PCI bussen till 66/33 om du skall överklocka.

Men å andra sidan, om skall du ha den till dagens spel, så är det så mycket mer som skulle behövas "trimmas" ( cpu / grafikkort / minnen mm), så det slutar i alla fall med en ny PC.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Får du inte igång datorn så är det bara att Cleara CMOS. Guide:
1. Lokalisera det runda batteriet på moderkortet.
2. Lokalisera jumpern som sitter i närheten där det står Clear CMOS vid.
3. Byt plats på jumpern. Vänta 4 min.
4. Flytta tillbaks jumpern till originalposition.
5. Nu borde du kunna starta datorin igen.

Det är inte säkert att du kan göra såhär, kolla i din moderkortsmanual.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Är det en Williamette och ett Asus P4B-LA? Jag har nämligen en 1.7Ghz Williamette liggandes, samt ett ASUS P4B-LA moderkort som dock är total låst tack vare HP (tack så jätte mycket) - så om du har ett olåst P4B-LA kan du vara snäll och spara en bios rom till mig och skicka det? Vore väldigt snällt isåfall.

MVH,
-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Hedersmedlem

Williamette var inte den bästa överklockaren direkt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Williamette var inte den bästa överklockaren direkt.

Tja,

Testade att ploppa in min willy 1.7Ghz i mitt nuvarande system. Höjde volten till 1.9 och drog up FSB till 125; lite över 2.1Ghz. Den bootade Windows. Kollade tempen, allting vart bra. Gick faktiskt inte heller något nämvärt slött...Iofs så gjorde jag ju heller ingenting direkt jätte krävande - men det kändes inte så värst slött, så som jag hade tänkt mig det skulle vara.

Försökte få upp den i 133 FSB men då tvär vägrade den. Gick tillbaks till 125 och pillade i några minuter, vart ganska tråkigt, ingen direkt idé att bencha heller. Tycker jag iallafall. Men endå, 1.7Ghz till 2.1Ghz är ju inte så där jätte kasst för en sån här "skräp-prolle". Jäkligt sval också.

Jag har iallafall kastat ur den nu och satt tebax min andra, och anledningen till att jag testade vart bara för att jag skulle damma ur allting, samt byta kylpasta så då passade jag på att testa min Williamette.

PS.
1m 28s - SuperPI Mod 1.4. LOL

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).