Permalänk
Medlem

konstigt problem

JAg har ett lite udda problem eller ja många problem.

jag har först å främst denna dator
amd athlon 1300mhz
256mb dubbla 128stickor sdram
40gb 7k rpm disk.
modekortet vetifan vad det heter.
dvd läsare och cd brännare
Gforce2 gts pro på 64mb
ac97 ljudkort

Förut låste sig datorn rätt ofta jag tänkte det var väll ett systemfel. Så jag formaterade och installerade om allt och fick det att funka 3dagar eller så. När jag började spela spel så låste den sig igen. Altså bilden frös och det blev skadade filer på hårddisken eller fellänkade filer kunde det också bli. Då klia jag mig i huvet och tästade nytt grafikkort. Jo det värkade göra susen. Sen gick det under sommaren när det var som varmast utan problem alls. Sen började det igen för någon månad sen när dom skulle dra om elektriska systemet för vi håller på att rusta om lägenhetena i hyseshuset med jordat elsystem. Då kom felet tillbaka och irreterade mig några dagar. Sen försvann det åter igen. Och då tänkte jag va fan!!! sen dagen efter det var som bortblåst kom det tillbaka i form av att datorn startade som den skulle men fläkten på nätaggregatet gick inte alls. Då tog jag och lämnade in datorn till en datorbutik och får höra och se på när dom fixar den. Och tro på fan när man kopplar in den så snurrar fläkten. Sen nu har datorn varit lite konstig med det att den startar till den kommer till logga in rutan sen skriver man lösenord sen dröjer det ett tag det brukar vara olika på tiden när den rebootar. Man hör bara KLICK sen startar den om. ibland kan den starta om 7gånger i sträck.. ibland inga. Får man datorn att starta utan att dumma sig så rullar den som den ska.

Sen efter att ha märkt problemen tog jag bort alla fläktar och kollade så inget damm satt fasst i dom vilket det faktiskt gjorde. Då gjorde jag ren alla fläktar men problemet kvarstår.

Datorn ibland (inte alltid) trycker upp en ruta när man ska stänga av den. Minnet på (siffror) refenrerade till en platts (siffror) och kunde inte läsas. Och sen när man startar windwos så dom där små iconerna nere vid klockan tray iconerna är inte alltid där. Vissa prosesser körs men iconerna är som bortblåsta. Håddisken är scandiskad formaterad och defragmenterad och jag har tillåmed tästat med att göra systemåterställning.

Förövrigt jobbar datorn som en seghink tycker jag personligen. Latcha i windwos går fint men spela spel som call of duty tar bra så lång tid att ladda banorna men den hänger sig nästan alldrig på need for speed underground eller call of duty men på SIN och Quake2 är den hopplös.

Nätaggregatet har förövrigt kostiga spännigar.
fan1. 4327rpm
fan2. 2163rpm
fan3. 3159rpm
hd0. 44c
temp1. 24c
temp2. 24c
temp3. 22c
core.... 3.13v
3.3v.... 3.32v
5v.... 3.21v
12v... 7.77v

prosessorn är inte varm alls man känner endast att den är lite jummen med handen på flänsen.

vad drar ni för slutsats?