Permalänk
Medlem

hehe jag blir tokig på er, så mkt whine och bråk! försök hjälpa snubben istället.

Kan ju komma med mina erfarenheter, gäller iofs inga långa installationer men iaf genom ett par rum här hemma. jag har buntat kablar hejvilt:
Vanliga 220v, högtalarkablar, 1-3 tpkablar, s-video, komponentvideo, tvkabel & telefon ligger brevid varandra i sträckor upp till 10m. (detta pga att alla kablar kommer in i samma hörn på mitt rum och ska runt till andra sidan, i samma hörn står även min dvdspelare och förstärkare, då har telefon,tv,tp redan kommit genom halva lägenheten tillsammans oxå)

Aldrig haft några som helst problem med någonting och pumpar runt 8-9meg / sec i mitt nätverk.

Så dra du din kabel och testa! Funkar det inte så är det ju inte precis så att du har gjort av med en förmögenhet på kabel

*edit* vet nu dock inte hur mkt din starkström starkström är (antog bara att det var en vanlig nergrävd 220v kabel) eller så. så jag kan ju inte lova nått -disclaimer-
blev bara lessen att alla trådar alltid ska spåra ur till den grad att själva topicen / trådskaparen glöms bort. är du rädd att nått ska skita sig och därför inte vågar testa så är väl enda utvägen att ta kontakt med någon som har utbildning inom området.

lycka till

Permalänk
Medlem

trådskaperen har nog gett upp det redan BB.

men sånna här kan funka annars, beroende på hur elsystemet ser ut.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305312&cks=PRL

har ett par själv, funkar utmärkt till surf och tankning. men för nätverk mellan datorer begränsar det farten en del.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Nej, starkström existerar bara i ställverk och i distributionsnätet och då pratar vi om upp till 10 kA, dvs 1000 ggr mer än vad du har i vägguttaget.

Du killen, jag jobbar som El-automations installatör/provare samt provkörare av homoginiserings maskiner med motorer upp till 250-300kW vi har 3st transformatorer för det ändamålet för att kunna ändra spänningen mellan 175v till 575v dessa tranformatorer är 1st spartrafo på 300 000VA en fulltrafo på 300 000VA samt en fulltrafo på 500 000VA, vissa av maskinerna har vi mätt upp startströmmar till över 2000A (skalan på den analoga ampére metern som emotron hade med sig tog slut ^^).... vi har bla haft diverse el-konsulter samt ångpanneföreningens expert & utbildat oss samt informerat oss om gällande lagar samt starkströmsföreskrifterna....

Starkström är sådan spänning eller ström som är/kan vara farligt för person/djur &/eller egendom.

Det kvittar vilken spänning eller ström det handlar om blir någon eller något skadad så faller det under starkströmsföreskrifterna...

Så du menar att t.ex. ångpanneföreningen inte vet vad dom pratar om? För jag kan bara återge vad dom informerat mig om nämligen... men all fakta är välkommen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

*Följer tråden med spänning*

Lite roliga är ni allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du killen, jag jobbar som El-automations installatör/provare samt provkörare av homoginiserings maskiner

Starkström är sådan spänning eller ström som är/kan vara farligt för person/djur &/eller egendom.

Det kvittar vilken spänning eller ström det handlar om blir någon eller något skadad så faller det under starkströmsföreskrifterna...

vad gör man med dom, yoghurt?

anyways, låter logiskt. (sniglar bla undantaget då)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Som sagt det finns skäl till varför det heter starkströmsföreskrifter oh de reglerar bla 230V nätet.

Enda gången mig veterligen man får dra klenspännigskabel tex cat 5 och starkström i samma rör är om det är en jordkabel av ekkj typ som används för strömmen men detta ska lika väl undvikas enligt mig.

varianten med elnätssnätverkskort förefaller väldigt lämplig i detta fall då man slipper grävning eller korkat risktagande

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Alla vet om att ~20mA (beroende på individens fysiska status dvs.) genom kroppen & framförallt hjärtat är dödande?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Alla vet om att ~20mA (beroende på individens fysiska status dvs.) genom kroppen & framförallt hjärtat är dödande?

Detta står i Elfakatalogen och någe liknande har stått i alla böcker jag läst i skolan
0.5mA - Ej märkbart
15mA - Muskelkramp, hand som håller i strömförande föremål kan inte öppnas.
30mA - Oregelbunden hjärtverksamhet och förhöjt blodtryck
80mA - Vi påverkan i mer än 0.5 till 1 sekund, omedelbart dödande.

Så det krävs inte mkt för att man ska trilla av pinn iaf.
En 1fas spis på 1000W drar som mest ca 4.35A (P=U*I -> I=P/U=1000/230)
Det med spisen är som jämförelse...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Störkänsliga kablar ska helst inte ens dras på samma kabelstege som störande kablar för bästa störskydd.

Ja du har helt rätt, synd att skolan inte har separata stegar för dom =/

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på uppdrag åt BBB så drog vi vanlig oskärmad CAT6-kabel på kabelstegar hur som helst. Även i närheten av starkström. Inga problem som helst med några störningar. Självklart testade vi alla kablarna efter dragning. På vissa ställen drogs kabeln i plaströr på kabelstegen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
När jag jobbade på uppdrag åt BBB så drog vi vanlig oskärmad CAT6-kabel på kabelstegar hur som helst. Även i närheten av starkström. Inga problem som helst med några störningar. Självklart testade vi alla kablarna efter dragning. På vissa ställen drogs kabeln i plaströr på kabelstegen.

Därför deras ADSL-kunders humör är som det är eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Därför deras ADSL-kunders humör är som det är eller?

Drog enbart för LAN-tjänsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Drog enbart för LAN-tjänsten.

Okej för man har ju läst en del om att deras ADSL inte är det bästa här på forumet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Okej för man har ju läst en del om att deras ADSL inte är det bästa här på forumet

Jo, jag har också läst det. Tråkigt för BBB
BBB använder sig som alla andra operatörer av befintliga teletrådar för att leverera ADSL, så, bbb drar inte så mycket eget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
När jag jobbade på uppdrag åt BBB så drog vi vanlig oskärmad CAT6-kabel på kabelstegar hur som helst. Även i närheten av starkström. Inga problem som helst med några störningar. Självklart testade vi alla kablarna efter dragning. På vissa ställen drogs kabeln i plaströr på kabelstegen.

plaströr skyddar bara mot råttstörningar..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Starta här

När ni gjort detta kan ni bläddra runt på siten så hittar ni säkert svar på massor av trådens frågeställningar och påståenden.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Det blev en väldig disskusion om min tp-kabel till garaget. Men men, jag gör nog som BasseBaba sa;

"Så dra du din kabel och testa! Funkar det inte så är det ju inte precis så att du har gjort av med en förmögenhet på kabel :P".

Då gör jag så att jag drar ett litet plast rör i röret, sen tp-kabeln i det lilla röret. Och det gör jag för att inte få någon kondens på den från vattenledningen som också gick där i.

Någon som har invändningar?

Permalänk
Medlem

Detta tog jag på susning.nu men det är ren bullshit.
"4 ampere, hjärtat stannar", jo men tjena, vid 4 amp då sjunger tomten om hawai och gud åker bergochdalbana.

1 mA (0.001A) ger en kittlande känsla
5 mA (0.005A) smärta
6 mA (0.006A) kvinnor svimmar
10 mA (0.01A) förlamningar/män svimmar
15 mA (0.02A) farlig ström

Hit kan jag vara med, men efter detta så är man död enligt vad jag fått lära mig.

30 mA (0.03A) andningen slutar
75 mA (0.075A) oregelbunden puls
100 mA (0.1A) livsfara
4 A (4.0 A) hjärtat stannar
5 A (5.0 A) död/skinn bränns

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskan
Det blev en väldig disskusion om min tp-kabel till garaget. Men men, jag gör nog som BasseBaba sa;

"Så dra du din kabel och testa! Funkar det inte så är det ju inte precis så att du har gjort av med en förmögenhet på kabel :P".

Då gör jag så att jag drar ett litet plast rör i röret, sen tp-kabeln i det lilla röret. Och det gör jag för att inte få någon kondens på den från vattenledningen som också gick där i.

Någon som har invändningar?

hehe, inga här iaf. mot lite väta är ju de flesta kablar självisilerade, drar du den i ett rör dessutom så kan det inte vara någon fråga. i vilket fall låter det bättre än att dra den olagligt i strömröret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Detta tog jag på susning.nu men det är ren bullshit.
"4 ampere, hjärtat stannar", jo men tjena, vid 4 amp då sjunger tomten om hawai och gud åker bergochdalbana.

1 mA (0.001A) ger en kittlande känsla
5 mA (0.005A) smärta
6 mA (0.006A) kvinnor svimmar
10 mA (0.01A) förlamningar/män svimmar
15 mA (0.02A) farlig ström

Hit kan jag vara med, men efter detta så är man död enligt vad jag fått lära mig.

30 mA (0.03A) andningen slutar
75 mA (0.075A) oregelbunden puls
100 mA (0.1A) livsfara
4 A (4.0 A) hjärtat stannar
5 A (5.0 A) död/skinn bränns

mer varibler behöves: var leds strömen genom kroppen, hur stor kontaktyta, kontaktytans beskaffenhet, massa, tid.

annars hade det inte varit så vanligt med misslyckade grillningar i elektriska stolen (såvida det verkliga målet inte är tortyr då..) =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Mer varibler behöves: var leds strömen genom kroppen, hur stor kontaktyta, kontaktytans beskaffenhet, massa, tid.

En gammal gubbig elektriker, svettig utav att gå nerför en trappa till en central exempelvis.
Tappar balansen och sätter en näve mot fasledarbläcket i centralen för skyddet är trasigt, han sätter även andra näven på en kabelstege aldeles bredvid.
Sen står han där och dansar bugg med elektroner.

Nej men seriöst, i ren allmänhet.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Detta står i Elfakatalogen och någe liknande har stått i alla böcker jag läst i skolan
0.5mA - Ej märkbart
15mA - Muskelkramp, hand som håller i strömförande föremål kan inte öppnas.
30mA - Oregelbunden hjärtverksamhet och förhöjt blodtryck
80mA - Vi påverkan i mer än 0.5 till 1 sekund, omedelbart dödande.

Så det krävs inte mkt för att man ska trilla av pinn iaf.
En 1fas spis på 1000W drar som mest ca 4.35A (P=U*I -> I=P/U=1000/230)
Det med spisen är som jämförelse...

Ditt inlägg hade varit mer trovärdigt om du inte hade använt likströms formler för att räkna på växelström

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kydyl
Ditt inlägg hade varit mer trovärdigt om du inte hade använt likströms formler för att räkna på växelström

P = U * I oavsett om det är likspänning eller växelspänning, så länge det gäller resistiv last.
Till exempel en spis.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Okej, AndreaX, nu ska jag bara leta upp något rör att dra i röret ;P

Ljuste är det enkelt att ta bort kontakten på en tp-kabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
En gammal gubbig elektriker, svettig utav att gå nerför en trappa till en central exempelvis.
Tappar balansen och sätter en näve mot fasledarbläcket i centralen för skyddet är trasigt, han sätter även andra näven på en kabelstege aldeles bredvid.
Sen står han där och dansar bugg med elektroner.

Nej men seriöst, i ren allmänhet.

perfekt ram för en scen i en sån där komisk "shit happen" splatterrulle ju..

"Ljuste är det enkelt att ta bort kontakten på en tp-kabel?"

nej, det är helt omöjligt nästan. klipp av och köp ny ..eller skarva för en ful lösning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskan
Okej, AndreaX, nu ska jag bara leta upp något rör att dra i röret ;P

Ljuste är det enkelt att ta bort kontakten på en tp-kabel?

Köp tp-kabel på rulle (de klipper en bit) så får du exakt rätt längd också och det blir billigare, särskilt om du ska dra långt. Sedan köper du kontakter till den.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
P = U * I oavsett om det är likspänning eller växelspänning, så länge det gäller resistiv last.
Till exempel en spis.

tja, beror väl på hur man ser på det...
Du har ju rätt i att p(t)=u(t)*i(t) för den momentana effekten.

Men denna momentana effekt varierar ju med t.
Det som är intressant är ju medeleffekten över en eller flera hela perioder.

vilken är P = 1/nT *int{0 till nT} (p(t) dt)

Man kan också använda sig av effektivvärdet Ue = Û/sqrt(2) och Ie = Î/sqrt(2) då får man den aktiva effekten (medeleffekten) som P=Ue*Ie

Nu råkar det ju vara så att det är effektivvärdet som är 230V och inte toppvärdet i våra ledningar (toppvärdet är snarare 325V)

Detta leder ju till att om P = 1000W så är det Ie som blir P/Ue = 4,35 A och toppvärdet, dvs den ström som spisen maximalt drar blir 4,35 * sqrt(2) = 6,15 A.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

Vart kan jag hitta tpkabel på rulle billigt ? + skarv och kontakter ?

Permalänk

Mitt tips: Dra kabeln invändigt i huset och ut så nära "grönområdet" på bilden som möjligt. Skaffa några meter vanlig grön trädgårdsslang som du drar kabeln genom utomhus och gräv sedan ner slangen i området bakom stenröset fram till garaget. Skulle som de flesta här säger inte heller dra kabeln i rör med befintlig strömkabel. Om kabeln är lite dålig kan det ju rent av hända att den skadas vid dragningen av TP-kabeln.

Permalänk
Medlem

Nu orkade jag inte läsa hela sista sidan men efter att tittat på bilden så undrar jag varför ni inte bara spänner upp en stålvajer mellan husen och fäster kabeln i? Skyddad i någon sorts slang eller liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kydyl
tja, beror väl på hur man ser på det...
Du har ju rätt i att p(t)=u(t)*i(t) för den momentana effekten.

Men denna momentana effekt varierar ju med t.
Det som är intressant är ju medeleffekten över en eller flera hela perioder.

vilken är P = 1/nT *int{0 till nT} (p(t) dt)

Man kan också använda sig av effektivvärdet Ue = Û/sqrt(2) och Ie = Î/sqrt(2) då får man den aktiva effekten (medeleffekten) som P=Ue*Ie

Nu råkar det ju vara så att det är effektivvärdet som är 230V och inte toppvärdet i våra ledningar (toppvärdet är snarare 325V)

Detta leder ju till att om P = 1000W så är det Ie som blir P/Ue = 4,35 A och toppvärdet, dvs den ström som spisen maximalt drar blir 4,35 * sqrt(2) = 6,15 A.

Det är fullständigt ointressant vad spisen maximalt drar, likaså medeleffekten för spisen.
I alla fall i rent praktisk betydelse. Det som är intressant då är vad den effekt spisen är märkt med och vad vi har för nätspänning. Att nätspänningen 230V är ett effektivvärde är bara intressant i teorin.

Visa signatur

Min signatur - inte din!