HDTV & Upplösningar...

Permalänk
Medlem

HDTV & Upplösningar...

Hej!

Funderar på inköp av platt TV och funderar mellan 32" LCD med upplösningen 1366x768 eller en 42" Plasma med 852x480 i upplösning eller liknande. Får kosta max 14 000 kr. TVn ska klara HDTV och vad jag förstår så finns det flera olika definitioner på HDTV.

Finns det något "TV-format" som klarar av att leverera bild i upplösningen 1366x768? Vilken upplösning är det på DVD-filmer? Klarar digitaltv-boxar att leverera högre upplösning?

Jag kommer att sitta 2-3 m från TVn. Vilket tror ni blir bäst? De krav jag har är 16:9 format, HDTV och bra bild såklart...

Mvh
/Shotten

Permalänk
Medlem

hitta en tv som klarar 720p

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

HD-Ready-krav:

Citat:

Hembiobutiken.se skrev
De krav som ställs för att produkten ska få ha en HD ready-logga är ungefär detsamma som Hembiobutiken haft tidigare.

1. Minst 720 horisontella linjer och 16:9-format
2. Minst 1 komponentingång (YPbPr) och minst 1 DVI- eller HDMI-ingång.
3. Ingångarna ovan ska kunna ta emot 1280 x 720 @ 50 och 60 Hz (720p PAL och NTSC) samt 1920 x 1080 @ 50 och 60 Hz (1080i PAL och NTSC)
4. DVI- eller HDMI-ingången måste vara HDCP-kompatibel.

Vet inte vad du menar med "TV-format", men idag finns det bara en enda HDTV-kanal i Europa, ingen svensk.

DVD-filmer har en upplösning på 720x576.

Tror inte att dagens "vanliga" digital-tv-boxar klarar av att leverera HDTV, så länge de inte är bestyckade med en HDMI-utgång. HDMI = dyrare, smakar det så kostar det.

Har precis köpt en Thomson 30" LCD-TV, sitter 4-5 meter från den och det är helt okej, även fast jag vet att många föredrar en mycket större TV för det avståndet.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

men jag har läst att de ska ligga mellan 480, 720 eller 1080 linjer. men liksom de är ju mest 720 o uppåt ändå som räknas som hdtv, men man blir fan tokig på allting. vet ju inte vad som är hdtv med alla val. kommer köpa xbox 360 o skulle vilja ha en fet tv o spela på, fast om 480 är hdtv så borde en plasma för 10k kunna stödja hdtv. och är de nån som vet vart man kan få tag på en tv som klarar 1080 linjer?? har kollat överallt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Mmm! Nån som kan länka en 50" platt TV som klarar minst 1080i och har dvi ingång?

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

hittade denna pjäs iof 71 tum men har äkte 1080p upplösning.
http://www.lge.com/catalog/prodmodeldetail?actType=search&pag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Mmm! Nån som kan länka en 50" platt TV som klarar minst 1080i och har dvi ingång?

En plasma-tv som klarar 720p kostar allt mellan ~40-100.000 kr. Lägg själv en gissning på vad en tv som klarar 1080i kostar i dagsläget.

Har hittills bara sett en tv på en svensk sida (förutom nedanstående ) som hade 1080i i upplösning, dock var det en 42" LCD om jag inte minns fel. Den kostade svin, och en plasma är inte billigare så att säga.

EDIT:
BJorNus: Tippar på att det är denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=41970

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

HDTV finns i två standarder:
720p - 1280x720 (progressive)
1080i - 1920x1080 (interlaced)

HD-ready betyder bara att skärmen kan ta emot HD-signaler. Sen i själva verket kanske bilden skalas ner till 640x480 eller vad som helst. Detta säger altså INGENTING! Kolla på vad den pallar för upplösning, det är nämligen var du kommer se HDTV som.

Tråkigt nog finns det inte så många TV/Projektorer nu som klarar 1080i i full upplösning för en rimlig peng =(

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Denna ser bra ut på pappret iaf.

http://www.megastyle.se/std_viewprod.php?id=32711

Visa signatur

| CM Stacker | Asus P5K | Intel C2D E6600 @ 3.28GHz - 1.375 volt | 2 x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT | Raptor WD1500ADFD | Leadtek Winfast 8800GTS TDH 640MB | Xfi- Platinum | Dell 3007WFP*HC lcd | Hiper 580w | Zalman CNPS9500 | Logitech Z-5450 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik_e
Denna ut på pappret iaf.

http://www.megastyle.se/std_viewprod.php?id=32711

Vad menar du?
Den har upplösningen: "1366x768". Altså pallar den 720p och lite till, men inte 1080i. Men jag förstod inte riktigt vad du menade heller å andra sidan =P

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Vad menar du?
Den har upplösningen: "1366x768". Altså pallar den 720p och lite till, men inte 1080i. Men jag förstod inte riktigt vad du menade heller å andra sidan =P

720p eller 1080i, det finns folk som stycker 720p är bättre än 1080i, så klarar den av progressivbild och i den upplösningen är det inte så dumt.

Citat:

Lite krångligare blir det när man börjar jämföra 720p mot 1080i eftersom vi inte längre talar om samma upplösning. Om vilket som är bäst tvistar de vise. Vissa föredrar de progressiva fördelarna med 720p medan andra hävdar att den ökade upplösningen man får med 1080i är värd de, i deras tyckte, marginella nackdelarna med linjeflätat material.

Från nordichardwares HDTV artikelserie.

Men visst, vem vill inte ha 1080p Det är trevliga saker det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Fick hem min Samsung LE-32R51B ( http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112740 ) i fredags och detta är en riktigt bra tv. helt sjukt bra bild och mycket möjligtheter. Förbeställde ett xbox 360 idag med så har jag iaf all fullbordat. Men denna tv är att rekommendera asså.

salute

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
HD-Ready-krav:

Vet inte vad du menar med "TV-format", men idag finns det bara en enda HDTV-kanal i Europa, ingen svensk.

....

Det finns en svensk kanal som sänder i HDTV.
Nämligen Canal+, nämligen "C More HD"dom har en kanal som sänder i 1080.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rphaza
Fick hem min Samsung LE-32R51B ( http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=112740 ) i fredags och detta är en riktigt bra tv. helt sjukt bra bild och mycket möjligtheter. Förbeställde ett xbox 360 idag med så har jag iaf all fullbordat. Men denna tv är att rekommendera asså.

salute

Har haft min sedan i juni och är också mycket nöjd! Enda tråkiga med den är att jag numera ser hur urusel kvalitet en del kanaler kör med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
720p eller 1080i, det finns folk som stycker 720p är bättre än 1080i, så klarar den av progressivbild och i den upplösningen är det inte så dumt.

720p ser mycket bättre ut än 1080i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
"C More HD"dom har en kanal som sänder i 1080.

Sänder inte dem 720p? Eller är jag helt ute o cyklar?

Permalänk
Medlem

I canal+ reklamen för deras HD-kanal så snackas det om 1080 mins tyvärr inte om det var i eller p de använde sig av.
Sen vet jag inte om någon har kunnat börja se på den kanalen ännu pga att det inte funnits några satelitmotagare som klarar av HD signalen.
Sen är det bara de som har parabol som kan se den då man idag inte kan sända HDTV i marknätet. Tror det beror på att det är för stor informationsmängd som ska transporteras mellan sändare och motagare. Canal+ sänder sitt material med mpeg2 komprimering, men när mpeg4 kommer som standard har jag för mig att även marknätet ska kunna sända HDTV. Abonenterna av t.ex. boxer måste dock köpa sig en ny box för att kunna ta emot den signalen. Vet dock inte om Boxer har några planer på att sända HDTV inom det närmaste året.
Om någon vet bättre så rätt mig där jag har gjort felaktiga antaganden

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drdryyls
I canal+ reklamen för deras HD-kanal så snackas det om 1080 mins tyvärr inte om det var i eller p de använde sig av.
Sen vet jag inte om någon har kunnat börja se på den kanalen ännu pga att det inte funnits några satelitmotagare som klarar av HD signalen.
Sen är det bara de som har parabol som kan se den då man idag inte kan sända HDTV i marknätet. Tror det beror på att det är för stor informationsmängd som ska transporteras mellan sändare och motagare. Canal+ sänder sitt material med mpeg2 komprimering, men när mpeg4 kommer som standard har jag för mig att även marknätet ska kunna sända HDTV. Abonenterna av t.ex. boxer måste dock köpa sig en ny box för att kunna ta emot den signalen. Vet dock inte om Boxer har några planer på att sända HDTV inom det närmaste året.
Om någon vet bättre så rätt mig där jag har gjort felaktiga antaganden

1080i sänder dom, 1080p skulle ta alldeles för mycket bandbredd. 1080i tar väl tom mindre bandbredd än 720p.

Och det finns några motagare som klarar att ta emot signalen, sen är det inga problem om man har ett dvb-s kort.

Marknätet skulle klara HDTV alldeles utmärkt, men Boxer och svenska folket väljer hellre 6 dåliga kanaler i dålig kvalitet istället för en bra i HDTV. Men när dom börjar med Mpeg4 är det väl större chans att boxer testar med HDTV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
1080i sänder dom, 1080p skulle ta alldeles för mycket bandbredd. 1080i tar väl tom mindre bandbredd än 720p.

Och det finns några motagare som klarar att ta emot signalen, sen är det inga problem om man har ett dvb-s kort.

Marknätet skulle klara HDTV alldeles utmärkt, men Boxer och svenska folket väljer hellre 6 dåliga kanaler i dålig kvalitet istället för en bra i HDTV. Men när dom börjar med Mpeg4 är det väl större chans att boxer testar med HDTV.

Där ser man, trodde det var mpeg2 som var boven i dramat i de icke existerande marksända HD-utbudet.

Någon som vet om det finns någon sida som visar bildskillanden mellan vanlig TV, 720p och 1080i? Har som dålig koll på vad det är som gör att det kan vara bättre med 720p än 1080i.

Visa signatur

/DrDryyls

ABIT IS7-G, P4 2.8 HT @ 3.4GHz, 1024Mb PC3200, 2x120Gb WD SATA, POV 6800GT 435/570x2@1.4V "Det stavas EGENTLIGEN och inte IGENTLIGEN"

Permalänk
Citat:

Där ser man, trodde det var mpeg2 som var boven i dramat i de icke existerande marksända HD-utbudet.

Någon som vet om det finns någon sida som visar bildskillanden mellan vanlig TV, 720p och 1080i? Har som dålig koll på vad det är som gör att det kan vara bättre med 720p än 1080i.

Progressive är bättre än interlaced då interlaced är vad dagens TV-apparater använder.
Interlaced innebär att varannan linje ritas upp per frame så snabba rörelser ser sämre ut.
progressive ritar upp hela bilden per frame.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Progressive är bättre än interlaced då interlaced är vad dagens TV-apparater använder.
Interlaced innebär att varannan linje ritas upp per frame så snabba rörelser ser sämre ut.
progressive ritar upp hela bilden per frame.

Hur fungerar en datorskärm? Progressiv eller interlaced?

Visa signatur

/DrDryyls

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
....

Det finns en svensk kanal som sänder i HDTV.
Nämligen Canal+, nämligen "C More HD"dom har en kanal som sänder i 1080.

Stämmer bra, men när jag skrev inlägget i augusti hade inte kanalen startats så vitt jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Inte ens då tror det blir något större intresse för HDTV från TV-bolagens sida. Jag har läst på en del om HDTV och hur marknaden i Europa ser ut, och de flesta stora Europeiska TV-bolag vill hellre starta nya kanaler än börja sända befintliga kanaler i HDTV. Idag är marknätet i princip fullt. Men med den digitala tekniken kan man sända mer, men det utnytjar de hellre till nya kanaler än HDTV, som sagt. Lite sorgligt :-/
Jag säger inte att det absolut inte kommer bli några HDTV-sändningar alls. Men det kommer nog inte bli särskilt mycket av det. Iaf inte på ett tag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Inte ens då tror det blir något större intresse för HDTV från TV-bolagens sida. Jag har läst på en del om HDTV och hur marknaden i Europa ser ut, och de flesta stora Europeiska TV-bolag vill hellre starta nya kanaler än börja sända befintliga kanaler i HDTV. Idag är marknätet i princip fullt. Men med den digitala tekniken kan man sända mer, men det utnytjar de hellre till nya kanaler än HDTV, som sagt. Lite sorgligt :-/
Jag säger inte att det absolut inte kommer bli några HDTV-sändningar alls. Men det kommer nog inte bli särskilt mycket av det. Iaf inte på ett tag.

Nja, TV bolagen har börjat få ganska stora påtryckningar från bl a försäljare.
Hur ska en försäljare kunna göra reklam för en ny TFT TV som klara HDTV ifall där inte är någon användning för det ?

Kund: Jamen varför ska jag betala extra för en TV som har något som ingen använder ?
Säljare: eehhhhh ja du..................hmmmmmmmm.........

Och att börja snacka om framtids säkerhet är ingen ide då dagens TV apparater har blivit som datorer, dagen efter du köpt den är det gammalt skrot.

Detta är då för vanliga Svensson, som inte laddar ner senaste Lost avsnittet från USA i HDTV eller har planerat att vara en av dom första som köper en HD-DVD/Blu-ray spelare när dom släpps.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Tänkte bara upplysa er som säger att HD tv apparater är svin dyra. visst kostar dem runt 15-20. men inga 40-100 tusen. Ja har en 26" lcd tv, den klarar av HD, har dubbla composit ingångar, en DVI-D ingång. Den kör i 720p och 1080i. Blir riktigt fin bild

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Hur ska en försäljare kunna göra reklam för en ny TFT TV som klara HDTV ifall där inte är någon användning för det ?

Kund: Jamen varför ska jag betala extra för en TV som har något som ingen använder ?
Säljare: eehhhhh ja du..................hmmmmmmmm.........

Jag tycker det har varit helt och hållet tvärtom - Tv-säljarna har "lurat" kunderna att köpa dyra (lågupplösta) Plasma och LCD-TV med argumenten att de kommer att hålla en lång tid framöver.

I själva verket känns de omoderna i samma ögonblick de säljs eftersom HDTV oundvikligen kommer att slå igenom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Detta är då för vanliga Svensson, som inte laddar ner senaste Lost avsnittet från USA i HDTV eller har planerat att vara en av dom första som köper en HD-DVD/Blu-ray spelare när dom släpps.

Man behöver inte nödvändigtvis vänta på HD-DVD eller Bluray - som jag ser på saken är de endast nya lagringsmedier med ökad kapacitet.

Man kan redan idag köpa HD-filmer på DVD från bla http://www.high-def.de/

Sedan finns det en hel del långfilmer filmer i 1080i formatet från andra onämnbara ställen.

Permalänk
Citat:

Hur fungerar en datorskärm? Progressiv eller interlaced?

En datorskärm är progressive medans en TV är interlaced.
Därför klarar en TV av att visa film i 50hz medans en datorskärm skulle få ögonen att blöda på samma hz.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danvan_01
Tänkte bara upplysa er som säger att HD tv apparater är svin dyra. visst kostar dem runt 15-20. men inga 40-100 tusen. Ja har en 26" lcd tv, den klarar av HD, har dubbla composit ingångar, en DVI-D ingång. Den kör i 720p och 1080i. Blir riktigt fin bild

Vad är det för modell som klarar 1080i? För jag antar att du menar i native nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe

Det kommer nog ta ett tag för t.ex. Viasat-kanalerna och Kanal5 att gå över till HDTV, men kanaler med lite kvalitetstänkande som Canal+ och SVT lär komma igång ordentligt med rätt snart, C+ säger ju att dom börjar sända i mpeg4 i vår och då får vi hoppas det blir lite mer än 3 filmer om dagen. SVT har väl sagt att dom ska sända nästa fotbolls-vm i HD. Förhoppningsvis hoppar väl även TV4 på HD-tåget snart, när 1 miljon svenskar ser Lost borde det ju finnas några som har en HDTV och är villiga att lägga lite pengar på en ny motagare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

En datorskärm är progressive medans en TV är interlaced.
Därför klarar en TV av att visa film i 50hz medans en datorskärm skulle få ögonen att blöda på samma hz.

Nej. En vanlig CRT-skärm klarar att köra interlaced också, om du sitter vid en dator med gamalt grafikkort brukar det finnas med t.ex. 43Hz interlaced i inställningarna i windows. Vi hade flera datorer på gymnasiet där den möjligheten fanns. Anledningen till att 50Hz på en skärm får ögonen att blöda är för att du sitter mindre än en meter ifrån och datorgrafiken är så pass liten.

Om du öpnnar webläsaren när du kör tv-ut och sätter dig nära kommer det se lika illa ut som en datorskärm i 50Hz.