Socket A med stöd för high density minnen?

Permalänk
Medlem

Socket A med stöd för high density minnen?

Hej.
Jag försöker uppgradera mitt system så att det ska hålla något år till och orka dra runt lite nyare spel. Billigt är bra så jag köpte 2 x 1Gb minnen på eBay.
Nu i efterhand så vet jag att minnena är 128x4(high density) minnen och stöds inte av via 266/333, stöds inte heller av K7 moderkort, om det nu är någon skillnad? Som jag tolkar K7 så är det Abits alla K*** kort. Rätt eller fel? nForce stödjer tydligen inte heller high density minnen.
Jag sitter på ett Kx7-333 så nu är det bara att byta mammaplanka. Har alltid kört Abit men nu ser det mörkt ut måste nog byta märke om jag har förstått och tolkat allt rätt. Tänkte att det borde ju finnas någon med ett Slot A kort och high density minnen här på forumet som kan bekräfta att det funkar ihop så jag kan köpa ett sådant moderkort. Vill inte byta min XP-M 2400+ riktigt ännu. Minna felköp i datorpryl sammanhang börjar tära på självförtroendet.

När detta är fixa blir det dax för ett nytt grafikkort, Geforce 3 rockar inte så mycket längre. hmm undra bara hur fel det kan bli....

Tack på förhand.
/gwyrlim

Visa signatur

Spelar när ungarna sover på en ambitionsnivån av en trött småbarnsförälder(lugnt och fint), mer än jag borde och mindre än jag vill. : iRacing,PlanetSide2,Destiny.
CPU:i5 2500k GPU: MSI GeForce® GTX 780 3GB Gaming Moderplanka: Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Skärm: Asus VG278H(behöver 2 till) Ratt: Logitech G27 Mus: Logitech G500 PSU: Corsair CX500 TGB: Ja RAM: Nånting 8MB Oculust Rift: DK2 Konsoll Xbox One

Permalänk
Hedersmedlem

K7 är familjenamnet på AMDs Ahtlon/Duron/Barton/Sempron processorer för Slot A/Socket A, så det gäller inte bara Abit-kort. De som finns idag, dvs 64-bitars CPU tillhör familjen K8. Vad det gäller high density-minnen borde jag lämna bollen vidare till någon annan, för det uttrycket har jag aldrig hört innan. Men om jag förstår det rätt så borde alla kort för K8 CPU ha stöd för det.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Pinsamt, det där borde jag ha räknat ut med vilken skinkhalva som helst. Var så inne på moderkort och chip-set. Tack för svaret!

Det innebär i alla fall att jag antingen måste byta moderkort och processor eller sälja minnena och köpa ny:(. Får ta mig en funderare på det.

Visa signatur

Spelar när ungarna sover på en ambitionsnivån av en trött småbarnsförälder(lugnt och fint), mer än jag borde och mindre än jag vill. : iRacing,PlanetSide2,Destiny.
CPU:i5 2500k GPU: MSI GeForce® GTX 780 3GB Gaming Moderplanka: Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Skärm: Asus VG278H(behöver 2 till) Ratt: Logitech G27 Mus: Logitech G500 PSU: Corsair CX500 TGB: Ja RAM: Nånting 8MB Oculust Rift: DK2 Konsoll Xbox One