Varför går det inte att uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att uppdatera BIOS?

Jag började med att göra en bootbar diskett. Jag gjorde det genom att gå in i Den här datorn och högerklickade på A:/. Däfefter valde jag formatera. När jag kom in i menyn valde jag Skapa MS-Dos Startdiskett, och sedan formaterade jag.

Efter det lade jag in filerna som man ska på disketten. Jag startade därefter om datorn och gick in bootmenyn och valde Diskettläsaren.
Sen kommer det upp ett felmedelande där det står att disketten är invalid och att man måste ta ut disketten för att datorn ska gå igång...

Vad kan det vara för fel? Ät det diskettläsaren eller disketten det är fel på?

Visa signatur

[AsRock 939Dual-SATA2 | Athlon64 3000+ | 1024 ddram | Leadtek Geforce 6880le 1,3V 12/1,5 @ 400/900 | 160Gb

Permalänk
Medlem

Är det inte så att du bara ska lägga in bios-filen på diskett och sedan trycka ett kommando för att flasha bios, alltså INTE göra en "MS-Dos Startdiskett"?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

På ASRock:s hemsida står det så här:

Updating BIOS Procedures

1. Create a bootable system floppy disk.
2. Download an updated ASRock BIOS file (WinZip format with .zip file extension) from the web site, unzip the BIOS file and save both ASRFLASH.EXE utility and BIOS file to the disk you created in step 1.
3. Boot from the disk you created in step 2.
4. At the "A:\" prompt, type ASRFLASH, hit space bar once, and type BIOS file name then press <Enter>. For example: A:\ASRFLASH K7S41GX2.00 <Enter> then you will see a message "Please wait for BIOS loading ROM".
5. After 30 seconds, you will see the message "Flash ROM Update Completed - Pass", then you have finished upgrading the BIOS.
6. After finishing upgrading the BIOS, please remove the floppy disk. Restart your system and press <F2> to enter the BIOS setup utility during boot up.
7. In Exit menu, please select "Load Default Settings" and press <Enter> to continue.
8. Select "Exit Saving Changes" and press <Enter> to exit the BIOS setup utility.
9. Now, system is booting up with new BIOS.

Visa signatur

[AsRock 939Dual-SATA2 | Athlon64 3000+ | 1024 ddram | Leadtek Geforce 6880le 1,3V 12/1,5 @ 400/900 | 160Gb

Permalänk
Medlem

jepp, du har svaret framför dig så vad är problemet?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
jepp, du har svaret framför dig så vad är problemet?

Vadå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du inte flasha från windows då?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man kan göra det med ASRock korten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeRnO
Vadå?

du ska inte skapa en msdos startdiskett. utan bara formatera disketten från utforskaren och sen lägga in filerna. Så fattar jag det hela iaf

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Ok.. testar det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. Create a bootable system floppy disk.

Är inte bootable system floppy disk en MSdos startdiskett?
Om man bara slänger in lite filer på en diskett kan man ju inte köra filerna om man inte kommer ut i dos, eller?

Vad du annars kan göra är att göra 2 disketter, en dos disk och en med filerna på.

Boota med dos disken så du kommer in i dos, byt disk och kör filerna.
Eller skapa en bootbar CD med filerna på, och kör dem från CD.
Det borde ju med funka, så gjorde iaf jag på en bärbar utan diskettstation ;D

Permalänk
Medlem

Givetvis så ska disketten vara bootbar, ifall man ska starta ifrån den, eller boota från en cd eller rentav boota i msdosläge från hårddisken. Gör det som funkar bara du slipper starta upp windows, men ifall den inte kan bootar ifrån din floppy så kanske din station eller diskett inte fungerar så bra.

Du kan ju i värsta fall bränna en bootbar cd med dina filer på och köra därifrån, ifall den nu kan boota ifrån cdn

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Hur gör man så filerna går att bränna in på en cd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varsågod:
http://www.ecsusa.com/downloads/bios/winflash151.exe

med winflash så kan du flasha ditt moderkort från windows... om du undrar varför länken går till elitegroups hemsida så är det för att det var första träffen på google och orkade inte bry mig längre

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeRnO
Hur gör man så filerna går att bränna in på en cd?

Det finns en funktion för det i bl.a Nero, kolla på google efter t.ex nero och bootcd

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

du ska inte bränna dem på cd du ska köra in dem på en disket och starta från disketen!!!i msdos

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B